Haven - lätt tält för två

North star kommer med ett prisvärt lättvikts tvåmans tält. Om jag inte kommer ihåg rätt när jag besökte butiken sa de att vikten skulle hamna på 1,7 kg. Priset vet jag inte men garanterat ett bra pris om man kikar vad deras WBT tält kostar.

Låter trevligt, du kommer inte ihåg vad tältet modellen heter?
 
Tvärtom! Jag är nyfiken på vad du tyckte (och såklart nyfiken på varför du säljer).


Tycker det är lite väl mycket meck att sätta upp, och de där bambupinnarna i hörnen på både ytter å innertält fyller väl sitt syfte, men jag personligen hade föredragit lite längre tältduk istället. Positivt däremot är den enormt generösa golvytan! Finns det något annat 100%-igt dubbelvävstält på 1kg med denna generösa golvyta och rymd? Använde denna tarp/nettent combo på FC -10 i bra väder så någon utförligare recension är inte jag rätt person att ge…

Snubblade över ett Vaude Power Lizard då jag var i Skottland för någon vecka sedan som jag inte kunde låta bli att köpa. Därför är mitt Haven till salu då jag personligen föredrar det mera traditionella tältstuket som Vaude ju är. Det är dock långt ifrån samma generösa rymd i Vaude.

Om nu inget intresse finns så kommer jag att använda Haven mest under trädgränsen vid fisketurer och liknande där den pga sin rymlighet för två personer är vida överlägsen Power Lizard vill jag påstå. Sommarfjället är också ett troligt användningsområde…
 
Hur funkar ett sånt där oldschool-tält i riktigt kraftig vind egentligen (kontra tunnel eller kupol)? Det ser ju inte ut som att det kan flexa överhuvudtaget.

photo_HavenOpen.jpg
 
Tycker det är lite väl mycket meck att sätta upp, och de där bambupinnarna i hörnen på både ytter å innertält fyller väl sitt syfte, men jag personligen hade föredragit lite längre tältduk istället.

Jag har också funderat över det. Det känns ju som att det räcker att ha pinnar i ytterduken.
Att man har pinnar istället för utdraget tak beror nog på att man har velat minimera tältets markbehov (med så stort användbart golv skulle det bli väldigt mycket tältduk - som på Lunar Duo). Det är nog också därför absiderna lutar så brant.
 
Hur funkar ett sånt där oldschool-tält i riktigt kraftig vind egentligen (kontra tunnel eller kupol)? Det ser ju inte ut som att det kan flexa överhuvudtaget.

Att flexa och fladdra är knappast bättre ur vindsynpunkt. Bäst vindtålighet borde de vara med en duk som är spänd och fladdrar minimalt. Detta går att åstadkomma men det behövs oftast flera linor på ett ryggåstält än på ett tunnel eller kupoltält.

Tarfala är ett riktigt blåshål och därmed bra testbana för tält. På klätterkursen i Keb/Tarfala fick man på nån gång på 70-talet erfarenheten att det bara var något enstaka G66 och ett Tarfalatält som klarade en stormnatt utan att blåsa sönder. Totalt var det ca 20 tält på platsen.

Det mest haussade tältet den gången var Norrönas tunneltält som precis kommit ut på marknaden.

Thure
 
Vad gäller att flexa så håller jag inte alls med. Tänk att man spänner upp duk mellan två vertikala stänger mitt på fjället, en setup med flexibla stänger och en med helt stumma stänger. Den som flexar kommer helt klart att klara högre vindstyrka innan tyg eller, mer troligt, sömmar, brister. Det blåste orkan 2009 i september i Tarfala och då hade militären övning där. Det blåste väl bort nåt större HB-tält, dåligt förankrat ?, och lite tältstänger gick också. Hade själv stormbyar i Sylarna då. Pga att vinden vred fick vi vinden helt i sida. Jag var stundtals mer under tältet än i det men allt höll (en stång blev väldigt lite böjd, behöver inte bytas ut). Tänk att ställa ett sånt tält jag länkade till med bredsidan mot vinden. Bör ju bli ett vindfång som heter duga.

Att flexa och fladdra är knappast bättre ur vindsynpunkt. Bäst vindtålighet borde de vara med en duk som är spänd och fladdrar minimalt. Detta går att åstadkomma men det behövs oftast flera linor på ett ryggåstält än på ett tunnel eller kupoltält.

Tarfala är ett riktigt blåshål och därmed bra testbana för tält. På klätterkursen i Keb/Tarfala fick man på nån gång på 70-talet erfarenheten att det bara var något enstaka G66 och ett Tarfalatält som klarade en stormnatt utan att blåsa sönder. Totalt var det ca 20 tält på platsen.

Det mest haussade tältet den gången var Norrönas tunneltält som precis kommit ut på marknaden.

Thure
 
Här

blandar du ihop det lite IMHO.

Vindfånget kan bli mindre om ett tält exponerar mindre yta mot vinden.

Men fladdret i duken gör mycket större skada än en spänd duk. Det är lätt att konstatera i segelsammanhang. Dessutom är det stor risk att tältstänger och tältbågar knäcks om tältväven trycks in.

Thure
 
Du tolkar mig fel. Tänk att båda dukarna i mitt exempel är spända. Skillnaden är att den ena setupen temporärt kan ge med sig i hårda vindbyar medan den andra är helt stum = tyget får ta större krafter.

Den yta som ett ryggåstält med raka sidor exponerar blir ju aldrig mindre om det inte havererar - eller missförstår jag dig? I teorin låter det ju kanon men jag har svårt att se att tältet i tråden klarar sig bra i riktigt hårda vindar. Jag har svårt att se att det kan "fladdra" mycket mindre än i länkad video utan att vara ett kupoltält, som ju i regel är än mer strömlinjeformat. Den tältbåge som böjdes för mig var resultat av att en stormlina lossnade så det var "skit bakom spakarna"/hård vind och inte tältets fel.

http://www.youtube.com/watch?v=lr7MYJB9tFI

Edit:Lustig film. Dock lite fusk då han kan välja vindriktningen. För oss kantrade vinden 90 grader och vi fick rak sidvind på natten. http://www.youtube.com/watch?v=CGBNwvVruVM&NR=1


blandar du ihop det lite IMHO.

Vindfånget kan bli mindre om ett tält exponerar mindre yta mot vinden.

Men fladdret i duken gör mycket större skada än en spänd duk. Det är lätt att konstatera i segelsammanhang. Dessutom är det stor risk att tältstänger och tältbågar knäcks om tältväven trycks in.

Thure
 
Senast ändrad:
Som tälttyp betraktat drar åtminstone jag slutsatsen att det är "tillräckligt" vindsäkert. Jag tror ganska många av oss har bott i ryggåstält på kalfjället.

Men jag är ju sån där blåögd person som inte tycker att saker är ett problem innan jag har varit med om dem själv.

Något jag däremot ser med just Haven är att det nog behövs extra staglinor. Absiderna är ju som sagt ganska branta och hela tältet bärs i den riktningen av absidens fäste i marken. Tältspikarna dras nog ganska lätt upp eftersom kraften inte är tillräckligt vinkelrät mot dem.
 
Hur kommer det sig att den här stilen återkommer egentligen? Är inte Akto och det stuket på en-stångs-tunneltält att föredra map på "sträck" och att klara vind?

Känns som de här tokigheterna med singlespeed/fixie-cyklar = man får höra en massa konstruerade orsaker till varför de i princip är bättre än moderna cyklar med flera/många växlar. Hade den diskussionen med syskonens barn angående baggy jeans för en del år sen. De hade många idéer om varför det var kanon att ha brallorna nere i knävecken, men inga som jag köpte. Nu ska jag inte förstöra tråden mer :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...