Haven - lätt tält för två

Hur kommer det sig att den här stilen återkommer egentligen? Är inte Akto och det stuket på en-stångs-tunneltält att föredra map på "sträck" och att klara vind?

Det är en klart relevant fråga. Det handlar om vikt snarare än vind. Ryggåstält är fortfarande lättast per golvyta (tunnel är lättast per volym). Ryggåstält ger också möjlighet att använda de vandringsstavar som vissa redan bär med sig.

Sen är det på nåt sätt naturligt att detta nya varv av lättviktstält tar ungefär samma evolutionära väg som det förra varvet (60-90-talen?) Många av de lättaste tälten börjar som vidareutvecklingar av enkla presenningar, och vi kan ju redan idag se att även de lätta tälten går samma väg som förra generationens lättviktstält, med fler och fler bågar. Nya material ger lättare vikt.

Om det är stabilitet man är ute efter är Akto-stilen för vek när tältet ska rymma mer än en person. Bågen blir för lång. Annars hade vi sett tvåmans-Akto från Hilleberg för länge sen.

Hade den diskussionen med syskonens barn angående baggy jeans för en del år sen. De hade många idéer om varför det var kanon att ha brallorna nere i knävecken, men inga som jag köpte.

Sen kan man ju fråga sig om det inte är kupoltälten som är baggy jeans - ett omständligt, bökigt, tungt och dyrt sätt att lösa problem som de flesta inte har... ;)

(Men en viss likhet mellan de riktigt fanatiskt gramjagande SU-lättpackarna och fixies-cyklisterna kan helt klart se. Men de flesta lättpackare är nog komfortjägare snarare än gramjägare)
 
Senast ändrad:
jag har bara vart med om att tre tält blåst sönder, det har handlat om att både bågar och duk gått sönder. samtliga dessa tält var ur helsports expedtionskollektion och tunneltält, detta var på svalbard under vintertid. Det tältet som pallat med värst vind (och kyla) har varit en lavvu från samma firma. Intuitivt känns det som att lavvun är klart sämre ur vindfångsperspektiv, men det klarade sig galant ändå. I höstas var jag uppe i kebfjällen och hade en lågbudget bisonlavvu som höll upp nog så bra i hyffsad vind, förutom en användarfadäs som vi ordnade in situ.

Vad vill jag ha sagt? Hmm, jo att det finns nog så många parametrar än bara vindfång.
 
.....
Om det är stabilitet man är ute efter är Akto-stilen för vek när tältet ska rymma mer än en person. Bågen blir för lång. Annars hade vi sett tvåmans-Akto från Hilleberg för länge sen.
.....
Det finns ju, i form av Helsports Ringstind II. Vet dock inte hur stabilt det är, jämfört med mitt Ringstind I.

Det finns en uppsättning stela stänger till ett bra ryggåstält som går av tvärt vid viss kraft, och en båge till Aktotypen som böjer sig totalt vid viss kraft. Frågan är var man landar i vikt och grovlek på stänger respektive båge, om de ska paja vid exakt samma kraft? Vi kanske skulle gå ihop ett gäng och hyra en vindmaskin, passa på att testa rubbet;)

Min kåta står där den står, tills alumittstången tvärt knäcks. Undrar vilken som skulle bli tyngst, alumittstången eller en i grafit eller dyliktt med böjförmåga, där de bägge stängmaterialen precis knäcks av samma kraft? Trodde jag skulle få svar på det när Moskoselkåtan experimenterade med en grafitstång. Men de gav upp försöken. En anledning var att den inte skulle gå att reparera i fält om grafitstången knäcktes, splittrades. Så den frågan är också fortfarande obesvarad ;-)

Raskesven
 
Det finns ju, i form av Helsports Ringstind II. Vet dock inte hur stabilt det är, jämfört med mitt Ringstind I

Ja, visst finns det - men inte från de svenska trygghetsnarkomanerna. ;)
Och inte ens Ringstind 2 är ju ett fullbrett tvåmanstält - det är bara 30-40 cm bredare än vad enmansversionen är. Så man har snålat på bredden för att bågen inte ska bli för lång.
Men om man klarar sig utan den där bombsäkerheten så finns till och med en fyrmansvariant - inklusive absid på bägge sidor: Tarptent Hogback.
 
Jag är lite tveksam till "tillräckligt vindsäkert", "blåögd" och "trygghetsnarkomaner" när man snackar om att potentiellt sitta på bar backe uppe i fjällen - om det nu är där man huserar. Jag vet att Martin springer upp och ner i Sarek med minimalistisk utrustning men tält ser jag som både komforthöjande och säkerhet. Man klarar sig ganska säkert i många förhållanden men i fjällen kan man ju ha snö vid midsommar så jag tänker gärna på värsta scenariot. Har haft snö någon gång i september i Jämtlandsfjällen och då är tältet viktigt för att det inte ska bli för grinigt. Där känner jag lite parallell till att packa lätt för att ha det lättare på vandringen. Riskerar man komforten alltför mycket i jakt på kg så kanske det blir en jobbig upplevelse istället. Fast den här diskussionen har ju varit uppe några hundra ggr tidigare :)
 
Det är mycket märkligt att ge råd till alla vanliga fjällvandrare grundade att man själv inte haft dåligt dåligt väder trots att det bevisligen har varit mycket dåligt väder för många andra.
Detta Haven måste vara mycket kallt att ligga i på kalfjället när det blåser.
Klarar det ens 15m/s genomsnittsvind?
Och varför dessa ständiga nedsättande omdömen om de som har en annan uppfattning????????!!!!!
 
Du tolkar mig fel. Tänk att båda dukarna i mitt exempel är spända. Skillnaden är att den ena setupen temporärt kan ge med sig i hårda vindbyar medan den andra är helt stum = tyget får ta större krafter.

Den yta som ett ryggåstält med raka sidor exponerar blir ju aldrig mindre om det inte havererar - eller missförstår jag dig? I teorin låter det ju kanon men jag har svårt att se att tältet i tråden klarar sig bra i riktigt hårda vindar.

I ditt exempel om man förutsätter en fyrkantig duk typ en vindsäck runt två vertikala stänger är belastningen på duken värre om vinden blåser längs med duken än om den blåser tvärs eller snett in mot duken. I de senare fallen är det stängerna som tar mest stryk.

Tält är förstås alltid kompromisser. Flera rätt olika konstruktioner kan vara tillräckligt bra.

Thure
 
Tänk dig en störtloppsport med duk ända ner och styva eller böjliga pinnar. Jag har läst maskinelement så jag kanske kan räkna på exempel om jag får nån vecka på mig. Blir nog nästan för svårt att räkna med vad väven och sömmarna tål när jag tänker efter. Tror dock att map på vikt så är det lättare och tåligare med en konstruktion som ger efter i viss mån mot en helstyv för samma vikt. Jag tänker mig inte duken platt mot marken i exemplet, hur det nu skulle gå till.

Ryggås för "sommarfjäll" och "under trädgränsen" osv. är nog inget som passar mig. Jag kör på med 3,1 kg för Nammatj eller Allak på 2,9 kg för två pers och hund. Blir det en större familj så kanske det blir ett till tält om några år men jag räknar med att de här håller länge. Nu är t.ex. HB väldigt dyra men jämfört med att köpa flera billigare tält så tror jag att det blir Even Steven i långa loppet.

Jag har haft hårt väder flera gånger men bara en natt med storm och sen dess är jag mer ödmjuk inför fjällen även utan snö på backen. Jag sov inte en sekund på hela den natten. Vi såg till att ha allt packat i ryggsäckarna ifall tältet skulle blåsa sönder. I så fall hade allt löst blåst iväg över fjället i kolmörker och spöregn. Det var början av september 2009. Nu fattar jag att tältet klarar mycket mer men det var jag inte så säker på då. Det var samtidigt en sak man kommer att minnas, och tjata om som nu, för resten av livet.

I ditt exempel om man förutsätter en fyrkantig duk typ en vindsäck runt två vertikala stänger är belastningen på duken värre om vinden blåser längs med duken än om den blåser tvärs eller snett in mot duken. I de senare fallen är det stängerna som tar mest stryk.

Tält är förstås alltid kompromisser. Flera rätt olika konstruktioner kan vara tillräckligt bra.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag är lite tveksam till "tillräckligt vindsäkert", "blåögd" och "trygghetsnarkomaner" när man snackar om att potentiellt sitta på bar backe uppe i fjällen

Jag är rätt övertygad om att fler tält går sönder på grund av handhavandefel och externa krafter (vass sten, oförsiktig med kniven, snubblande över lina, sprättande glöd etc) än hårt väder.

Av nån anledning är det många som enbart verkar foskuera på att tältet skall tåla så hård vind som möjligt.
 
Jag vill främst att tältet ska klara mycket regn i flera dagar på raken och stoppa för hård vind utan att det blir tråkigt inuti. Jag skulle inte chansa och förstöra t.ex. jakten pga att tältet inte håller måttet. Kan vara tillräckligt grinigt ändå på höstarna, har haft lite otur med vädret två år på raken nu.

Av nån anledning är det många som enbart verkar foskuera på att tältet skall tåla så hård vind som möjligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.