Hastighetens exakthet

thureb; sa:
Lutningar kan du bortse i från då hastigheten mäts som doppler och följaktligen är oberoende av lutningar. Däremot så påverkas distansen av triangelfel.
Thure

Hur menar du?
Jag vet vad dopplereffekten är och hur en dopplerradar fungerar, men använder gps den tekniken?
Jag trodde gps endast mätte avstånd till sateliterna (genom tidssignaler) och triangulerade fram possitionen.
Hastigheten beräknad som sträckan mellan två mätpunkter delat med tiden mellan mättillfällena.

/En nyfiken Daniel
 
mtpatrol; sa:
Jo, vad jag menar är om gps:en mäter 3-dimensionellt eller hur man ska säga. Om jag åker mellan punkt A och B så är det ju en avsevärd skillnad på avstånd om jag åker på plan mark eller i 45 graders lutning.

[Ändrat av mtpatrol 2006-12-04 kl 13:11]

Men i 45 graders lutning åker man sällan. "Väggen" vid Tandådalen-Hundfjället är cirka 45 grader. På en väg är redan fem graders lutning en brant backe och vid den lutningen gör det ingen större skillnad om man mäter horisontellt eller längs backen.
 
Ingen större skillnad nej, men här pratar vi hur exakt den är. Jag behöver väl inte åka i 45 grader, det räcker med 30. Tyvärr så är jag inte speciellt insatt i hur gps fungerar. Tänkte bara försöka få ett enkelt svar som jag förstår.
Kommer gps:en visa olika hastighet och sträcka eller tror den att det är lika långt mellan "pelare" A och B oavsett lutning. Skulle det luta 89 grader så behövde jag säkert åka 1 mil istället för 100 m (total höftning).
 
vertikal hastighet

I åtminstone Garmin 60CSx finns det ett fält för vertikal hastighet (stighastighet/sjunkhastighet) som nog är tänkt för segelflygare/ drakflygare/ skärmflygare eller möjligen fallskärmhoppare.

Ordet ”jumpmaster” förekommer 20 gånger i PDF-manualen.

Per Brune
 
Vad är det för åkning det är frågan om? Även 30 grader är väldigt brant. Man bygger inte vägar med så branta backar, så det är bara vid alpin skidåkning eller mountainbike som det kan bli så stor skillnad att det spelar någon roll. Om du åker 100 m mätt längs vägen i en backe med 10 % lutning (5,7 grader), vilket är mycket brant om det är en väg, så är det horisontella avståndet 99,5 meter. Skillnaden är alltså betydligt mindre än onogrannheten i GPS:ens positionsbestämning.

Hastigheten mäter GPS:en genom att mätta dopplerskiftet i signalen från flera satelliter. Därmed vet den hur fort den rör sig i förhållande till dessa. Eftersom den dessutom vet hur satelliterna och jorden rör sig, kan den beräkna hur fort den själv rör sig i förhållande till jorden, så det den visar är din hastighet eller rättare sagt beloppet av hastighetsvektorn oavsett hur du rör dig.
[Ändrat av haraldn 2006-12-04 kl 21:26]
 
Re: Lutningar

mtpatrol; sa:
Hej, jag undrar hur gps:en mäter hastighet och sträcka när det lutar? Kompenserar den för lutning?
Framförallt gäller det skidåkning så lutningarna kan ju vara ganska stora.
[Ändrat av mtpatrol 2006-12-04 kl 11:38]


Jo, som sagt gäller det just skidåkning. Jag skulle nog inte köra i en backe med bil som lutar 45 grader.

Men tack för svaret. Fattar inget av doppler men hastigheten mäts alltså riktigt även vid stora lutningar och inte bara horisontellt.
 
Det är faktiskt så, att de GPS jag har haft har mätt hastigheten med en kombination av dopplerteknik och sträcka över tid. De båda metoderna har kompletterat varandra, för att minska risken för felmätningar.

Dessutom har dessa modeller (från Garmin) konsekvent redovisat hastigheten i planet, eller i 2D, om man vill kalla det så. Den vertikala komponenten har man tagit bort. Den som vill testa rekommenderas att lägga en kudde vid husväggen, nollställa lagrad maxhastighet i sin GPS, klättra upp på taket och så släppa ner den på kudden.
Kolla sen hur fort det har gått. Om inget annat gick fel är maxhastigheten nära noll, fallet till trots.
Använder vi Toricellis formel och antar att huset är 10 meter högt, kommer din GPS att ha nått 50 km/h i vertikal hastighet, när den träffar kudden. Men släpper du den fint ner, får den ingen horisontell hastighet alls.

Någon som har en GPS att testa med? ;-)

Anders
 
apersson850; sa:
Använder vi Toricellis formel och antar att huset är 10 meter högt, kommer din GPS att ha nått 50 km/h i vertikal hastighet, när den träffar kudden. Men släpper du den fint ner, får den ingen horisontell hastighet alls.

Någon som har en GPS att testa med? ;-)

Anders

Jag några gånger haft min GPS monterad i den lokala fallskärmklubbens flygplan för att kolla höjdfunktionen med hjälp av trackfilen.
Det planet höll på ungefär 15 minuter (fullastat) för att komma upp på 4000 m och 4 minuter för att komma ner till marken. Tyvärr så kollade jag ej maxhastigheten.

Men återkom med en påminnelser i april- maj nästa så kanske jag kan få göra några tester. En annan test som jag nog kan kunna göra är att sätta GPSen på någon fallskärmhoppare som har en frifallshastighet (vertikal) på runt 200 km/h men förhållandevis liten horisontell hastighet.

Jag sysslar inte själv med fallskärmshoppning men har en del bekanta som gör det.

Per Brune
 
Jaha, så då är det ingen idé att ha gps med sig under en skiddag för att se max- och snitthastighet och åksträcka alltså.
Har en Garmin Vista. Kan man ha nåt annat som fungerar för nämnda saker?
Inte för att jag har nån nytta av det men det är lite intressant bara.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Riki Exakthet på Garmin Etrex Navigering 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.