Vid bra mottagning verkar GPSens hastighetsangivelse vara pålitlig, men man kan inte i alla lägen lita på den. I sommras kom jag körande med min GPS innanför bilens framruta, och den visade konsekvent 2-3 km/h mindre än bilens fartmätare. Det tolkar jag som det vanliga felet på bilens mätare. Men, jag körde genom ganska tät skog, varpå GPSen tappade bort sateliterna. Den antog att jag fortsatte i rak linje med bibehållen hastighet. Jag hade farthållaren på bilen på, så farten lär inte ha ändrats mycket, men som de flesta småvägar svängde det fram och tillbaka ganska mycket. När GPSen så småningom kom åt satelitsignalerna igen och fick en ny position antog den att jag kört i rak linje från den senaste positionen den erhållit med död räkning till den nuvarande på den tid som gått. Resultatet var att jag var uppe i 400 (jo, fyrahundra!) km/h. Med tanke på att jag kör en Saab 9000 är det en orimlig siffra.
Min slutsats är att man kan lita på GPSens hastighetsangivelse, men inte i alla lägen. Och på senare tid, när jag kört långa sträckor, har jag ofta haft GPSen innanför framrutan och litat mer på hastigheterna den anger än på bilens mätare.