Hastighetens exakthet

Jag har kört bilen efter gps:ens hastighetsangivelse. Nu undrar jag om det kan vara någon stor felmarginal på denna visning. Pratade med polisen om detta. Jag tyckte de skulle kalibrera sina instrument efter gps, men de jobbar tydligen fortfarande med klockning och sträckor?? De vore toppen om man visste att polisen också kör på samma. Då vet man att man håller hastigheten till 100%. Eller??

graylingfisher
 
Hur polisen bär sig åt kan du ju knappast göra något åt, om du inte blir polis, men du kan ju i alla fall luta dig mot att hastighetsangivelsen du ser på din GPS i regel är korrekt +/- 0,5 km/h.
Viss eftersläpning kan ske ibland, speciellt vid dålig mottagning.

Anders
 
graylingfisher; sa:
Jag har kört bilen efter gps:ens hastighetsangivelse. Nu undrar jag om det kan vara någon stor felmarginal på denna visning. Pratade med polisen om detta. Jag tyckte de skulle kalibrera sina instrument efter gps, men de jobbar tydligen fortfarande med klockning och sträckor?? De vore toppen om man visste att polisen också kör på samma. Då vet man att man håller hastigheten till 100%. Eller??

graylingfisher

ehm med all respekt. NOPE...
jag förstår inte riktigt om du enbart pratar om kalibreringen av deras utrustning eller om du pratar om kalibrering av deras utrustning OCH din bil eller om du bara pratar om att de skall använda gps istället för den utrustningen som finns idag.

så hur tänker du nu ?
så du menar att alla tunnlar skall vi ha fri fart i ?
(ingen gps signal)
att GPS en alltid stämmer ? åtminstånde min gps tappar ibland signal osv..

klockning kan du få att stämma bra mkt bättre än vad du kan få en normal GPS att göra.
nu har jag inte en susning om hur polisen gör för att kalibrera sin utrustning, men om man sätter up bilen på valsar så kan man mäta sträckan på mm om man vill.
dock slits ju gummi osv så däcken blir mindre, de sväller i solsken (värme) och blir därmed större osv så mm rättvisa tror jag inte behövs..

nej iden låter kanske bra tills man börjar tänka till på vad det innebär.

mina 2 c

/Torbjörn
 
Viss eftersläpning

Att de flesta bilars hastighetsmätare visar ca 5% för hög hastighet med ett systematiskt fel är en erfarenhet många gjort.

Min GPS (Garmin Legend) verkar visa medelhastigheten för de senaste sekunderna ungefär på samma sätt som min cykels hastighetsmätare som fungerar med en magnet på hjulet. På cykelns mätare kommer hastighetsökningen några sekunder senare än den faktiska fartökningen och det ser likadant eller mycket snarlikt ut på GPSen.

Poliserna mäter ju på olika sätt. Med laser eller radar är det en momentan hastighet men de kan också mäta medelhastighet med Trafipax där de mäter hastigheten relativt polisbilen.

Felkällor finns med alla metoderna. Men med jämn fart kommer mätningarna att överenstämma väl precis som Per visat.

Thure
 
Vid bra mottagning verkar GPSens hastighetsangivelse vara pålitlig, men man kan inte i alla lägen lita på den. I sommras kom jag körande med min GPS innanför bilens framruta, och den visade konsekvent 2-3 km/h mindre än bilens fartmätare. Det tolkar jag som det vanliga felet på bilens mätare. Men, jag körde genom ganska tät skog, varpå GPSen tappade bort sateliterna. Den antog att jag fortsatte i rak linje med bibehållen hastighet. Jag hade farthållaren på bilen på, så farten lär inte ha ändrats mycket, men som de flesta småvägar svängde det fram och tillbaka ganska mycket. När GPSen så småningom kom åt satelitsignalerna igen och fick en ny position antog den att jag kört i rak linje från den senaste positionen den erhållit med död räkning till den nuvarande på den tid som gått. Resultatet var att jag var uppe i 400 (jo, fyrahundra!) km/h. Med tanke på att jag kör en Saab 9000 är det en orimlig siffra.

Min slutsats är att man kan lita på GPSens hastighetsangivelse, men inte i alla lägen. Och på senare tid, när jag kört långa sträckor, har jag ofta haft GPSen innanför framrutan och litat mer på hastigheterna den anger än på bilens mätare.
 
Antar att det inte finns ett direkt systematiskt fel i en GPS som det gör i en hastighetsmätare. Hastighetsmätaren är väl helt enkelt ofta en aning konservativ, och detta ska enligt tidningsartiklar i ämnet vara märkesoberoende.
Dock är min slutsats att alla Saabar jag kört visat rätt låg och korrekt hastighet, jämfört med många andra bilar.

När jag paddlat har gps:en vid något tillfälle tappat signalen och jag har uppnåt en orimlig maxhastighet. Det tror jag berott på att jag först haft ett positionsfel åt ett håll, och sedan fått tillbaka signalen med ett positionsfel åt ett annat håll. Sker detta på kort tid blir den beräknade hastigheten hög.

Exemplet med krokig väg och mätning av fågelväg förstod jag inte, men det kanske handlar om ett positionsfel även där. 400 km/h i en Saab är ju nästan mer imponerande än 25 km/h i kajak...
 
Jag menar givetvis inte när GPS har uppenbara problem att hitta satelliter, utan när det fungerar vettigt. Blir det fel kan det bli riktigt fel. Jag har sett drygt 240000 km/h på min Vista en gång.

Fast jag har ju Volvo, inte Saab, så det var nog rätt...

Anders
 
Lutningar

Hej, jag undrar hur gps:en mäter hastighet och sträcka när det lutar? Kompenserar den för lutning?
Framförallt gäller det skidåkning så lutningarna kan ju vara ganska stora.
[Ändrat av mtpatrol 2006-12-04 kl 11:38]
 
Re: Lutningar

mtpatrol; sa:
Hej, jag undrar hur gps:en mäter hastighet och sträcka när det lutar? Kompenserar den för lutning?
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar. Men GPS-en fungerar ju så att den registrerar en sekvens av positioner. Genom att titta på avståndet mellan positionerna och tiden mellan registreringarna kan man sedan få fram hastigheten. Om du rör dig nedför branta sluttningar eller på platt mark borde inte påverka GPS-ens arbetssätt särskilt mycket, men eventuellt kan höjdinmätningen hålla mindre precision än sidoinmätningen, vilket i så fall borde ge mera spridning/osäkerhet i hastighetsinmätningen.
 
Jo, vad jag menar är om gps:en mäter 3-dimensionellt eller hur man ska säga. Om jag åker mellan punkt A och B så är det ju en avsevärd skillnad på avstånd om jag åker på plan mark eller i 45 graders lutning.

cpic457410036b454.jpg



[Ändrat av mtpatrol 2006-12-04 kl 13:11]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olann Garmin 60cs exakthet Navigering 4
Riki Exakthet på Garmin Etrex Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.