Route 66 Sverige 2003 glädjande!

Härom dan köpte jag nya Route 66 Sverige 2003. Det var en mycket positiv överraskning, av flera skäl. Jag har de båda tidigare versionerna, men ångrar icke att jag kostade på mig den nya versionen.

Vad är då så bra? Två saker: Dels är kartorna mycket bättre än tidigare, och dels finns det nu täckning över hela Sverige. Så om man undrar hur man tar sig från Lybskavägen i Falsterbo till Granbackavägen i Korpilombolo kan nu få en fullständig vägbeskrivning. Det blir en lång lista. Enligt programmet kommer det att vara 1696 km att köra, och det tar 16 timmar och 10 minuter utan rast.

Kartan sträcker sig ända upp till allra nordligaste Sverige, och täcker dessutom in hela Danmark. Men ingen täckning alls i Norge och Finland. En ort som Karesuando finns t ex med, och alla (?) gator och vägar finns markerade, just här dock utan gatunamn.

Detta med täckningen är glädjande på många sätt. Eftersom det är Navtech som står för kartunderlaget betyder det att hela Sverige nu finns färdigbearbetat, vilket betyder att det bör kunna komma Mapsource-kartor som täcker hela landet om inte alltför lång tid.

Om man ser på själva kartan så är den väsentligt förbättrad jämfört med föregående version (2001-2002) Kartbilden har blivit mycket tydligare, och det går bättre att skilja stora och små vägar från varandra. Den är också mycket exakt i vägkorsningar och motorvägsmot, så man ser exakt hur man skall köra av för att hamna rätt. Det finns naturligtvis vissa fel, men där jag har kollat ser det överlag riktigt bra ut.

Om man gör sig besväret att zooma in riktigt nära dyker det plötsligt upp gatunummer, åtminstone i större och medelstora orter. Enkelriktningar finns också med (fanns redan i förra versinen). Helt klart är detta information som har tagits fram för automatisk bilnavigering.

Körbeskrivningarna är mycket detaljerade, även om de ibland ser lite konstiga ut. När jag ska påbörja en resa hemifrån uppmanar mig t ex programmet att "Lämna kvar i nordost beskrivning". Uppenbart handlar det om en dålig översättning, gjord av en icke-svensk eller ett översättningsprogram. I original heter det säkert "Leave in north-east direction". När jag ska fortsätta "straight on" säger programmet "rakt upp på"

Men man får tydliga instruktioner om hur långt man ska åka innan man ska svänga, och vilken väg man ska välja ut ur rondeller.

Jag har inte provat programmet med GPS-en ansluten ännu, men tidigare versioner har varit nästan häpnadsväckande noggranna de gånger jag har provat. Nu får det dröja med nya prov ett tag, för LiIon-batteriet till min laptop tvärdog plötsligt för en tid sedan, och ett nytt kostar över 2000 kr plus moms. Det är ju nästan lika mycket som en helt ny dator, så nu är den väggansluten.

Ett sånt här program väcker omedelbart lust att köpa en mini-laptopdator. Men det är inte några billiga grejor. Däremot tycker jag att det snart borde hända något med priserna på färdiga navigationsapparater för bilar. Klart är att Navtech nu har ett bra kartunderlag över hela Sverige, vilket låter rätt lovande.

Anders
 
kommentar Route 66 2003

Hej

Håller med om att R66 2003 är bra. Men fel finns: Länsvägar är angivna som motorvägar (t ex v 25 som är en sk-tväg) mellan Nybro och Växjö.

Kör Du ringvägen sydösat om Bryssel där jag bor så är routingen helt körd därför att ringvägen har status av byväg även där den är motorväg.

Jag håller på o jämför Autoroute 2002 och R66 Pro 2003. AR 2002 har mycket bättre routingfunktion fr a då det gäller att ändra en rutt. I det hela väljer jag ändå R66 för täckningen är bättre (Oslotrakten och området kring Helsingfors är med)

Hejonas
 
Batteri

Hej!
Vill du köra din latop i bilen så finns det numera en
en batterieliminator hos Clas Ohlson som bara kostar
349 kronor.

Anders
 
Batterier o dyl

Tack för tipset! Jag hämtade en färsk Klas-i-sjön-katalog för ett par dar sen, så jag ska kolla.

Ang. batteriet till min notebook så har det hänt en del med priserna, så nu kan man få ett originalbatteri för 800:- plus moms o frakt. Inte något fyndpris direkt, men mer smältbart än 2000:-. Jag har faktiskt beställt ett, som bör komma vilken dag som helst.

Jag undrar fortfarande vad som verkligen hände med det gamla batteriet. Jag reste bort en vecka, och dessförinnan laddade jag upp det men lät det vara kvar i datorn. Enligt bruxen ska batteriet klara att hålla minnet levande i två veckor, så det borde ha funnits marginaler.

Men troligen är det så att just LiIon-batterier är ytterst känsliga för att laddas ur för mycket. Om man åker bort ska man tydligen spara över minnesinnehållet på hårddisk och sedan ta ur batteriet. Det är i alla fall vad Dell rekommenderar om man lusläser bruxen.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
goranwi Route 2000 Sverige till salu Navigering 2
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
buster23 NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand Navigering 31
wadde Route fel.... Navigering 4
Linnex Alternativ till route 66 2005 Navigering 0
Sunky Route 66 ( färd riktining ) Navigering 3
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
OT Bilnavigering Route 66 till pocket PC Navigering 2
jonasolof Nu finns 1/sec patchen till Route 66 2004 Navigering 7
jonasolof route 66 2004 patch med 1/sec update Navigering 1
Wallan Auto Route 2003 Navigering 6
Ule TomTom Route Planner Navigering 2
wacko Route 66 och GPS Navigering 1
magnuss Route 66 Navigering 2
nicko_ Androidapp med offline fjällkarta för både Norge och Sverige Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Dalu0700 GPS vandring i Sverige och utland Navigering 2
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
dabac Höjddatabas Sverige /klarälven Navigering 0
Timid GPS för Toppturer i Sverige, Norge och Alperna Navigering 1
Jozii Geocoin Race Sverige Navigering 0
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
Brune eTtrex Legend HCX och Vista HCX nu i Sverige Navigering 8
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
stefanwetterstad Är det omöjligt att köpa norsk topokart i Sverige? Navigering 2
avslLM Ny höjdmodell över Sverige (?) Navigering 2
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
SkogsCalle Garmin 60CSx finns nu att köpa i Sverige Navigering 9
Store Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem Navigering 33
bosj Sverige karta med postnummer och kommun Navigering 0
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
vonhall Geocaching i Sverige Navigering 4
GPSJohn GPS-butik i Sverige? Navigering 8
fafner Affärer i sverige Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
morgan.sandberg GPS priser i Sverige. Navigering 12
Sabbelina USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige? Navigering 17
PR Karttäckning över hela Sverige från Garmin Navigering 18
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
MTE MapSource i Sverige Navigering 4
olhe Mapsource Sverige i 1:100.000 Navigering 16
dragan OziExplorer vs. Gröna Kartan och Sverige Kartan Navigering 2
hogskolan Mapsource Sverige/Danmark Navigering 7
Sportbil Ny MapSource för Sverige i januari! Navigering 4
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
ejø Waypoints i Sverige Navigering 5
Vart får man tag i eTrax Summit någonstans i Sverige???? Navigering 2
Waypoints Sverige\Godtland Navigering 1
MirKov Sverige kartor för EPOC (Street planner99) Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.