NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand

Har provat Nokia E60 ny liten smartphone tillsammans med Route 66 (avpassat for symbian)och Fortunas sirflll blatandsGPS en tid i Italien.
Fungerar mycket bra och sakert med en imponerande databas av gator och intressepunkter. Har tidigare TomTom i Ipaq men anvander nu hellre detta system da det kan anvandas i en modern mobiltelefon. Den lilla skarmen gor inget inte da man kor efter rostanvisningar och ser korsningarna val.
 
teknikfronten

Lite funderingar kring teknikfronten och framtida kombinationsmöjligheter telefon kartor gps

Jag har nu aktivt använt Ruttprogrammet Route 66 i min Nokiatelefon E60 i 2 månader tillsammans med blåtandsGPSen Fortuna slim Sirflll teknik och har nu helt övergett TomTom i min PocketPC för ruttprogram Jag har varit mycket nöjd med TomTom som ju också är marknadsledare och anses bland de bästa ruttprogrammen på marknaden men Route 66 i en mobiltelefon är i samma kartklass men också enligt min mening strået vassare i användarvänlighet

Det finns alternativ till Route66 i en mobil där man kan abbonera och succesivt efter behov hämta kartor via nedladdning från internet över mobilen men de systemen blir alldeles för dyra då det kostar skjortan att hämta MB över internet via mobiltelefon speciellt då man är utomlands - det vet alla som har ringt med mobilen utomlands.

Skärmytan i min Nokiatelefon är bara 40% av ipaqen men den har en överlägsen upplösning och ljusstyrka och fungerar alldeles utmärkt i starkt solsken.

Man ser och hör lika bra som i en handdator med ett ruttprogram tex TomTom!

Jag tror att efter att ha varit i kontakt med Fugawi att de inom ett år kommer med en variant för operativsytemet symbian då kan man ta in sjökort och RIK kartor oxå i mobilen.

Kanske är det ajöss med den traditionella GPSen på sikt?? Kanske en onödig pryl för normalanvändaren speciellt om man skall byta telefon och istället väljer en smartphone med inbyggd GPS som ju redan finns hos Nokia!

Det finns redan 3:epartsprogram för kartprogrammet OZI som går att använda i Symbiantelefoner (Nokia Ericsson telefoner) och kalibrera kartbilder dvs samma utveckling som när kartsystemen kom för pocketpc för nåra år sen då kom ATLAS mfl kartprogram först.

Nu kan man dessutom med Nokias smartphone E60 koppla upp mot internet via trådlösa hotspots ,WiFi eller Wlannät och ringa över internet (Voipbuster) till en bråkdel av kostnaden i GSM näten worldwide och Skype är också på väg in i mobilvärlden Symbian (finns nu i 3-näten i England i bla Nokia och Ericsson smartphones )

Nokia har idag denna telefontyp (E60) utrustad med både GPS, större skärm och kamera om nån redan nu vill ha allt i ett.

Sådana smartphones finns också idag med windows som operativsytem-tex Qtek men sakkunskapen (=Nokia och Ericsson) anser att Windows inte räcker till för vanlig mobiltelefoni i alla situationer så skall man välja rätt väg så är det Symbian som gäller!!

Inom 5 år tror jag att man i större utsträckning än idag kombinerar telefon , kartor, GPS och kanske kamera i samma apparat för det underlättar med en pryl- bara en laddare ni vet...
By BY Garmin och Magellan??? och även handdatorerna är på väg att bli uträknade för sådana sysslor??

Tänk till och kombinera nästa gång du byter en GPS eller en mobiltelefon eller en handdator!!

Jag har valt mobiltelefon som teknikbas och bas för navigation nu när jag bytte min gamla mobiltelefon och skaffat en smartphone men utan GPS för jag anser att en fristående BT GPS är flexiblare och utan kamera för jag har högre krav på kameror.

Men jag är övertygad att inom ett år kunna pensionera min IPAQ för då kan jag använda alla kartor och sjökort med Fugawi också i Symbian-antingen via OZI eller Fugawi.
 
Navigering high tech

Det är nu möjligt att ladda ned Googles kartor eller Yahoos eller Wikimaps i en smartphone gratis ute på fältet (dvs allt det kartmaterial som du kan se på dessa kartsiter i din PC),
Sen kan du ansluta en Blåtands GPS och kan alltid navigera med karta med fri tillgång till alla kartor du vill ned på gatunivå för hela jordklotet var du än befinner dig ! Självfallet är det vägkartor och stadskartor i huvudsak .

Det kostar något att ladda ned i form av telefontid eller 10-20kr/MB om man köper ett kontantkort i det land man är i.Använder man roaming i utlandet för telefonin blir det ca 5 ggr dyrare och det går ca 1-3 MB kartor per dag

Om man ställer in smartphonen för att ha ett stort cashminne kan man förladda kartor varje dag via tex ett wlan nät på hotellet eller vid en allmän internerplats (hotspot) så slipper man ladda ned så mycket på fältet.
Min smarttelefon Nokia E60 med Fortuna slimGPS funkar hur bra som helst med detta- visserligen är skärmen liten men det finns fler varianter med större skärm om man nu vill ha mer- min skärm funkar utmärkt med routeprogrammet Route66
Man kan välja om man vill ha kartbild eller en satellitbild vid navigeringen via Google

SE lite skärmdumpar från gratiskartorna från Googles dessutom från Route 66 på min navsida

http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm

/Bigben
alltid nosande i navigeringsfronten...
 
I USA kostade mig dataroaming 16 euro per MB och i Frankrike 10 euro per MB (för en månad sedan ungefär). Försäljare jag talat med på Dialect nämner att kunder blivit mycket besvikna på de höga kostnaderna för att ladda ned kartor då de rest utanför Sverige.

Jag använde min smartphone under ett par minuter till att titta på MPEG4 snuttar från övervakningskameror på en säkerhetsmässa i Paris. Kostade 20 euro.

Kostnaderna för dataroaming behöver ned tio gånger innan det blir intressant att ladda ned kartor.

Min erfarenhet av WLAN utomlands är att det ofta kostar minst en hundralapp att bli uppkopplad, även om det då kan vara för delar av ett dygn.

Jag kör bil kors och tvärs i Europa och har mycket god erfarenhet av det kartmaterial i garminformat som finns tillgängligt via bland annat Garmins programvaror. Bristande aktualitet är inget problem om jag uppdaterar årligen så det utgör inget skäl att ladda ned kartor från nätet. De kan för övrigt vara mer eller mindre inaktuella också.



[Ändrat av jonasolof 2006-12-02 kl 00:10]
 
Jag vet inte om tråden är Nokiareklam kanske, då hnar detta väl fel :) men igår fick jag leka med en MIO 701, tror jag den hette.
Den hade TomTom senaste version ochfunkade mycket bra.
Iofs så satt vi bara på flygbussen men mottagning mm verkde helt OK.
Nu är jag ju ruskigt sugen på att byta upp mig till en sån.
Någon som har provat en mer ingående?
Hur står sig MIO´s egna kartprogram?
Jag vill ju inte bya ner mig från den nivån min gamla Quest ligger på.
 
Bara att konstatera att Jonas varning om dyra nedladdningskostnader är helt rätt .
Jag testade hur stora kartfilerna blir med Mobile Gmaps som kan ladda ner Googleskartor och det handlar om 150-200Kb per kartbild(skärm)och det kostar i Sverige att ladda ned 2-4 kr/bild(telias Mbkostnad) -.med roaming utomlands 5-10 ggr så mycket så det är som Jonas säger priserna måste ner minst 10 ggr för att göra det intressant.
Det finns också ett annat gratisprogram nämligen rutt-och kartprogrammet NAV4ALL (så länge det nu varar) och varje kartbild är där bara ca 10kb dvs 20ggr mindre än Googlesvarianten och därmed 20 ggr billigare att ladda ned.

Vi pratar då om 10-20 öre/kartbild i Sverige och 50öre till 1krona utomlands därmed ett bra komplement till tex route66 med kartorna på minneskortet.

http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm
 
HUr man använder sitt navigator är väl väldigt individuellt. Satt och tänkte på det (bl a) när jag körde från Bryssel till Kalmar i helgen. En sådan trivial sak som att lätt kunna förskjuta kartbilden på skärmen med ett lätt svep av nageln är viktigt för mig.

Likaså är de tydliga förhandsvisnisningar av svängar man får upp på iQuens skärm värdefulla. Där står också namnet på den väg jag ska ta in på. Problemen med välja språk för röstanvisningar har vi redan avhandlat för Nüvin, jag vill gärna komplettera med namnen i utskrift och det gör iQuen i och med CN8. I nuvin måste jag klicka för preview och får då upp en svårtydd grafisk gröt. Inget att ha i fransk rondellkörning (Körde från Montpellier till Bryssel förra helgen och var ute och snurrade på småvägar för att se om raka vägen var snabbare än motorvägen /icke/).

Kör jag på natten på smala vägar är det skönt att veta hur de svänger framför en. Det syns bättre på en lite större skärm.

Har kollat lite på Mio701. För mig är skärmen för liten. Den mottagarens starka sida är funktione assisted GPS som gör att mottagaren snabbare finner satelliterna. Efemerisdata laddas ned över GPRS och är användbara sedan i ca tre dygn.Man kan tydligen fuska med registret och använda dem upp till sex dygn (eller var det HPn?)

NU tycker man att vilken mottagare som helst skulle kunna spara nedladdade efemerisdata och sedan återanvända dem under de närmaste kommande dygnen. Varför finns inte den funktionen i t ex Garmins mottagare? Eller gör den det? Något för Anders att fråga programmerarna om.

Åter till Mio. GPSpassion.com har mycket utförliga jämförelser av nya GPS-telefoner inkl Mio. Rekommenderas.
 
jonasolof; sa:
K Efemerisdata laddas ned över GPRS och är användbara sedan i ca tre dygn.Man kan tydligen fuska med registret och använda dem upp till sex dygn (eller var det HPn?)

HP:n kan man ändra i registret till 4 eller 10 dagar!
 
Vägvisning mobilen helt suveränt

Jag reser mycket och åker en hel del bil på nya ställen- Jag kan bara konstatera att vägvisning i en mobiltelefon slår allt jag prövat tidigare nu efter 3 månader intensiv användning on the road.
Jag pratar om enkelhet och driftsäkerhet och tillförlilighet- by by alla specialsystem att sätta fast på bilrutan det behövs snart inga såna apparater längre när folk inser enkelheten .
Vid byte av mobiltelefon se till att ha minneskortplats och blåtandsanslutning ..
Jag har nu defenitivt lagt Ipaqen på hyllan när det gäller vägvisning i Bilen ( läs Garmin Ique eller TomTom go eller en Navmanburk att hänga på vindrutan).
Mitt erfarna råd är Lägg hellere en tusenlapp mer för en bra telefon och en tusenlapp för ett routeprogram som passar telefonen!
När det så småningom går att ladda över sjökort och lantmäterikartor till mobilen via i en Symbianversion av Fugawi är det ajöss till Ipaqen eller Magellan och Garmin GPSen i skogen och båten också för normalanvändaren det förutspår jag återigen
.
Jag använder Route66 i min telefon som inte är lika bra som TomTom i icke tätbebyggda delar av Sverige men suveränt i Europa dessutom det enda som har världstäckning (västvärlden) vad jag vet !
 
mobil

Intressanta synpunkter BIGBEN!!- Lite nytänkande!! DET BEHÖVS VERKLIGEN I DETTA FORUM!!

- Det finns mycket gamla stötar här som mest värnar om Garmin och dessutom en del ömtåade besserwissrar som har vigt sitt dagliga liv till detta forum och tror att deras inslitna gamla GPS-ar ger erfarenhet att uttala sig...
Detta är inte bara mitt eget uttalande utan så går snacket utanför forumet.

DAX FÖR FÖRNYELSE?
 
Nja....

Min tidigare erfarenhet av just SymbianOS på Nokia fick mig helt avskräckt. Segt som attan och massa konstiga buggar. Personligen skulle jag nog i så fall snegla mot en typ HTC P3300. Men som ni andra säger, smaken är som baken...
 
Re: mobil

Svennis; sa:
Intressanta synpunkter BIGBEN!!- Lite nytänkande!! DET BEHÖVS VERKLIGEN I DETTA FORUM!!

- Det finns mycket gamla stötar här som mest värnar om Garmin och dessutom en del ömtåade besserwissrar som har vigt sitt dagliga liv till detta forum och tror att deras inslitna gamla GPS-ar ger erfarenhet att uttala sig...
Detta är inte bara mitt eget uttalande utan så går snacket utanför forumet.

DAX FÖR FÖRNYELSE?
Måste det vara den apparat och den programvara som trådinledaren hävdar sopar mattan med resten av fältet?

Jag har en symbiantelefon SE M600i som är väldigt smidig. Lovar att testa navigering i den och jämföra med min inslitna iQue.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-06 kl 09:50]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
pher_ Nokia 5140 som GPS? Navigering 28
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
wadde Route fel.... Navigering 4
Linnex Alternativ till route 66 2005 Navigering 0
Sunky Route 66 ( färd riktining ) Navigering 3
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
OT Bilnavigering Route 66 till pocket PC Navigering 2
jonasolof Nu finns 1/sec patchen till Route 66 2004 Navigering 7
jonasolof route 66 2004 patch med 1/sec update Navigering 1
Wallan Auto Route 2003 Navigering 6
Ule TomTom Route Planner Navigering 2
ALj Route 66 Sverige 2003 glädjande! Navigering 4
wacko Route 66 och GPS Navigering 1
goranwi Route 2000 Sverige till salu Navigering 2
magnuss Route 66 Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.