route 66 2004 patch med 1/sec update

Route 66 support gjorde följande inlägg i NG sci.geo.satellite-navden 1 oktober:

"Before the end of October, 2003 a new update for the ROUTE 66 Route
2004 application will be available that will change the GPS refresh
rate to once every second (real-time)."

Eftersom jag tvivlade på att meddelandet var autentiskt mailade jag support som tillade:

"Our map supplier, Navigation Technologies, has allowed us to modify the GPS
refresh rate to one second."

Toppen. Nu gäller det bara att bombardera support@route66.nl med exempel på felaktig routing.
(All route 66 support har centraliserats till NL, det verkar inte som om de nationella ÅF gjort ett gott jobb med att vidarebefordra anmärkningar).

hejonas
 
En delvis upprättelse - men bara delvis

jonasolof; sa:
Toppen. Nu gäller det bara att bombardera support@route66.nl med exempel på felaktig routing.
hejonas

Jag har i tidigare inlägg hårt kritiserat de vägval som Route 66 2004 gjort. Men så gick jag in och kollade de förinställda hastigheter som programmet använder för olika typer av vägar. Det visade sig att dessa kraftigt missgynnade nästan allt utom motorvägar. Det förklarar i viss mån varför programmet ofta valt långa omvägar längs stora vägar. Dessutom verkar det som om de vägtyper som programmet definierats för inte stämmer så väl med vad vi har i Sverige.

Iallafall, sedan jag "uppdaterat" farterna för vanliga vägar, och ändrat en inställning som ytterligare sänkte farten kraftigt i tätbebyggt område, visar programmet nu relativt hyggliga vägval. Dock var jag tvungen att lägga in en vägspärr på Skeppsbron så att programmet inte varenda gång väljer att ta mig via Nybroplan när jag ska norrut.

Alltså, de förinställda hastigheterna gjorde att vägvalen blev helt prilliga. Nu har det blivit bättre. Härom veckan fick jag möjlighet att åka som bilpassagerare med dator och GPS i famnen. Det var rätt fascinerande att se hur symbolen på kartan varje sekund energiskt flyttade fram ett litet snäpp längs vägen - och konstatera att där var jag ju för länge sedan. En patch skulle vara ytterst välkommen. Annars har jag köpt min sista uppdatering av programmet.

Anders Lj
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.