Nokia GPS

Min mobiltelefon la av helt härom dagen och nu går jag i funderingarna att skaffa ny.
Eftersom jag en längre tid har sneglat på diverse GPSer men aldrig kommit till skott undrar jag om dessa två saker är förenliga.
Har egentligen ingen användning av en GPS, utan tycker tvärt om att det är mer sport och mera äkta med karta och kompass men tyvärr har jag ju en liten pryljävul som viskar saker i mitt vänstra öra, och han kan vara nog så övertygande...
However, att en mobil med GPS inte kommer i närheten av tex en 60csx är jag fullt införstådd med men hur bra ( dåliga ? ) är dom ?
Är det nått att ha eller bara teknikspäckning för pryldårar ?
Sneglade väl närmast på Nokia E90 då jag hade en 9110i tidigare och trivdes med dess funktioner och tangentbord ( nåja ).

Är det någon som vet om det går att ladda in Friluftskartan eller någon motsvarande karta eller om man är utlämnad åt Nokias egna ?
Och i sånafall, täcker dom bara in vägar och städer, som jag befarar, eller har dom något som går att använda när man ger sig iväg en bit ?

Har letat runt på nätet efter tester men bara hittat diverse datortidningars och dyl. där folk på sin höjd testat att köra bil från Stockholm till Borlänge efter dess direktiv, en nog så beundransvärd prestation ;), men det är ju inte direkt det jag tänkt ha den till.

Så gott folk, är det någon där ute som vet något ?

Peace
M
 
Jag har Garmins Mobile XT i min Nokia N95-2 och det funkar väl riktigt ok, som fordonsnavigator gör den sig nog bäst då där finns obegränsat med ström, men den funkar även till fots med friluftskartan. Med A-Gps aktiverad så får den fix väldigt fort och panorering av kartan går "hackfritt" oavsett upplösning. Det största handikappet, förutom att den inte tål oväder är nog batteritiden, kör du GPS så räcker inte batteriet många timmar. Som jag ser det så är den mer att se som en komplement-GPS när man egentligen inte behöver en GPS, men gärna skulle ha en ändå, än en riktig utmanare till tex Garmins handenheter. Kanske ger den här demon lite mer info: http://www.youtube.com/watch?v=To2e5vo9zm0&feature=related
 
Tack för svar.

Det är alltså den " vanliga " friluftskartan du har och inte någon nedbantad snikversion ?
Att den är ganska långsam och att batteritiden inte blir något vidare är jag införstådd med, den skulle mest vara en kul grej och inget jag förlitade mig till på allvar men jag vill ändå ha bra friluftskartor i någon form.

Det kartprogam du har, är det något monsterpack med allehanda kartor eller kan välja att bara köpa tex. friluftskartan utan att få stadskartor etc ?

Peace
M
 
Kanon och tack för länkar.

Dock ryggar jag när du skriver " med lite fantasi " då jag e helt nollad när det gäller prylar mer avancerade än förbränningsmotor B18.
Men tror ändå att jag ska få snurr på det hela med hjälp av dina länktips.

Vandra i frid

Peace
M
 
Själv har jag sneglat på en Nokia 6110 Navigator. När jag läste om den såg jag bl.a tipset att starta ett annat program medan man röstnavigerar. Då släcks skärmbelysningen efter en stund, vilket den inte gör om man kör GPS-programmet, och batteritiden ska visst öka markant av detta. Sen kan man säkert (har ingen aning) skifta mellan de olika programmen då man vill kolla kartan etc.
 
Själv har jag sneglat på en Nokia 6110 Navigator. När jag läste om den såg jag bl.a tipset att starta ett annat program medan man röstnavigerar. Då släcks skärmbelysningen efter en stund, vilket den inte gör om man kör GPS-programmet, och batteritiden ska visst öka markant av detta. Sen kan man säkert (har ingen aning) skifta mellan de olika programmen då man vill kolla kartan etc.
I Garmin XT kan man enkelt välja om bakgrundsbelysningen ska vara tänd, släckt eller tänd vid navigering, helt valfritt alltså.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
pher_ Nokia 5140 som GPS? Navigering 28
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
buster23 NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand Navigering 31
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.