Nokia 5140 som GPS?

Någon som hört eller känt på en Nokia 5140 mobiltelefon med möjlighet att köpa ett gps skal till den?
Funkar det om man bara vill ha det enklaste, hur är mottagningen om man jämför med en gps med helix antenn?

Mvh
 
Lite ny än, men en fullödig GPS

pher_; sa:
Funkar det om man bara vill ha det enklaste
Mvh
Det är en förvånansvärt bra GPS som räcker till för många användare och till många användningsområden. Kom ut till mobilhandlarna först i förrgår om jag förstått rätt. Troligen kommer det att bli helt onödigt att släpa med en särskild GPS-burk fortsättningsvis! Kolla spec:
http://www.nokia.se/phones/enhancements/gpsshell/
De handburna, mycket dyra GPS:erna från ex.vis Garmin och Magellan sätt nu under stor press och den svindyra kartmjukvaran från dessa med flera leverantörer under likadan stor press. Det blir en spännande utveckling att följa. Fler mobiltillverkare kommer säkert att följa Nokias exempel och lägga in en GPS-modul i sina telefoner.
 
Dyra GPS-mottagare? Jämfört med vad? En Lexus är dyrare (och bättre i alla "grenar") än en en Daewoo.
Är prylen till för fler saker (Nokias GPS), så är det en kompromiss. Är prylen för billig (Geko) så är det en kompromiss.

Jag tror inte att Garmin och Magellan behöver oroa sig speciellt mycket. Lika lite som Nokia och oroade sig för Garmins telefon.
 
Väderberoende?

Det finns nog minst 3 trådar om detta ämne nu.
Här tex:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25591

Går att läsa att för att funktionen ska funka så krävs 95 % "clear sky". Alltså näst intill perfekt väder! Det är ju jäkligt bra måste jag säga. Det innebär att om jag köper det här paketet så kommer jag ha användning av GPS i ca 1 av exempelvis 14 dagar av vandring. Hur ofta är det perfekt väder i fjällen?

Nej, det låter som ännu en av dem här skräpprodukterna som man hoppas att folk ska köpa för att de är intresserade av vissa friluftsliv. Jag tror knappast att Garmin eller någon annan GPS-tillverkare behöver vara orolig. Jag menar, mobilerna har ju nu kameror med. Men inte fan har dem ersatt den traditionella kameran därför att bildkvaliteten är värdelös på mobilerna. Jag tror faktiskt att GPS-funktionen är lika dålig som kamerorna i mobilen.

Nej, spara hellre pengarna och köp en redig GPS om du nu behöver det.

Det blir inte billigt hellre. Läste i Outside att mobilen går på ca 3 000 kr och GPS-skalet på ca 1000. Det blir 4000 kr. Köp hellre en vanlig mobil för 1500 sen har du 2500 kr över till att inhandla GPS. Tex en Garmin eTrex Legend

/
 
Tror inte uppgiften 95% klar himmel avser att den inte funkar annars. Tror dom menar att man kan få sämre precision än angivet värde.

Hursomhelst har den begränsad funktionalitet jämfört med vanliga GPS. Men jag tror att det är en utmärk produkt för folk som vill prova på. Ju fler som använder GPS och finner dess fördel, desto fler som vill uppgradera till en större modell. Ju fler som använder GPS desto lägre priser på tillbehör som kartor och annat.

Jag hade nog själv kunnat tänka mig en sådan som komplement till min större GPS just för att använda lite varsomstans, exempelvis på resor eller i vardagen och annat, där man ändå har telefonen med sig. Funktionen att SMS:a sin position till någon annan är ju ganska klurig, förutsatt att dom oxå har en GPS dvs :)
 
Jag tror inte det är någon som tror att telefonens GPS-funktion är lika bra eller bättre än en produkt som kommer från de större GPS-pryl-tillverkarna (Garmin, Magellan mfl)

Däremot är det en kul grej som kan vara funkis på stan, i bilen, på cykeln etc.

Om man ska använda en GPS-maskin "professionellt" (vandring tex) så är det naturligtvis inte så bra med en mobiltelefon-gps med halvtaskig skärm där batteriet är svårt att ladda upp utan väggkontakt.
 
Självklart! Dock beskrivs ju mobilen som en sanslös innovation och att den kommer att göra konkurransen om kunderna tuffare. Tror knappast det. De som köper eller funderar på att köpa en GPS av hög kvalitet, tex Garmin, kommer knappast att nöja sig med en mobil som har GPS-funktion. Det gör att Garmin knappast behöver oroa sig över sin position på marknaden och därmed inte heller dra ner sina priser.

Mobilen låter som en kul leksak, men en jäkligt dyr leksak i så fall.

/
 
Re: Väderberoende?

A.S.; sa:
Det finns nog minst 3 trådar om detta ämne nu.
Här tex:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25591

Går att läsa att för att funktionen ska funka så krävs 95 % "clear sky". Alltså näst intill perfekt väder! Det är ju jäkligt bra måste jag säga. Det innebär att om jag köper det här paketet så kommer jag ha användning av GPS i ca 1 av exempelvis 14 dagar av vandring. Hur ofta är det perfekt väder i fjällen?
/
Den här tråden börjar ju bli riktigt kul! "Tre trådar redan," skriver Admir! Oj då! Förfärligt! Hur många trådar finns det på ämnet Garmin i forumet? 200? , 500?, 1000?, fler? Och de stör inte alls? Varför frågar sig nog en och annan läsare av forumet.
Sedan blir det riktigt skruvat. Begreppet "clear sky". Är du dum på riktigt eller? Det är ju naturligtvis inget annat än den begränsning som alla handburna GPS:er har inomhus eller i skymda lägen med ex.vis skog i vägen. Till och med Garmin är begåvad med denna begränsning!
 
Re: Väderberoende?

A.S.; sa:
Nej, det låter som ännu en av dem här skräpprodukterna som man hoppas att folk ska köpa för att de är intresserade av vissa friluftsliv. Jag tror knappast att Garmin eller någon annan GPS-tillverkare behöver vara orolig. Jag menar, mobilerna har ju nu kameror med. Men inte fan har dem ersatt den traditionella kameran därför att bildkvaliteten är värdelös på mobilerna. Jag tror faktiskt att GPS-funktionen är lika dålig som kamerorna i mobilen.

/

Utveckling och verklighet tar ibland underliga vägar. Se länken om nya kameramobiler som ett exempel.
"Ny mobil kan ersätta digitalkameran":

http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/36_normal.html
[Ändrat av larlil 2004-07-04 kl 18:03]
 
Jag funderar i alla fall på att köpa telefonen ifråga.

Inte för att få en bra GPS, utan för att få en lite tåligare mobiltelefon med ficklampa/radio/kompass/färddator/gps-funktion.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
buster23 NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand Navigering 31
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.