USA köpt Magellan 315, lönt i Sverige?

Har alldeles nyligen upptäckt denna trevliga sida!
Jag skulle behöva ha lite hjälp av er som kan lite mer om USA varianten av Magellan 315. Jag har fått nos på en USA köpt GPS Magellan 315 (säljes "begagnad", men oanvänd) som jag är intresserad av att köpa.
* Men nu undrar jag; USA varianten har ju ett antal tusen am. städer inprogrammerade, kan jag byta ut dessa mot den europeiska motsvarigheten?
* Finns även svenska med som grundspråk på den amerikanska varianten (jag antar att det inte gör det, men det är nog ok, känns som att jag klarar av engelskan)?
* Jag förutsätter nästan att PC-kablar och Gröna kartan etc passar även till den USA köpta varianten, någon som kan bekräfta detta?
* Jag har följt de andra länkarna angående pris på USA Magellan 315, i mitt fall har det nämnts 1700 kr (vilket jag tycker är BILLIGT, men det verkar finnas lite prutmån) för GPS, handledsrem och instruktionsbok på engelska. Någon som har tips på lämpligt pris?
* Något annat jag skall tänka på innan jag slår till?

GPS'en är tänkt som present och skall användas ffa i samband med diverse vandringar i Sverige. Som jag har förstått så är Magellan 315 tillsammans med lämplig Gröna karta ett bra hjälpmedel? Om någon tycker helt annorlunda så är jag glad om du varnar mig för ett ev dåligt köp...

Vänligen

Sabina
[Ändrat av Sabbelina 2003-09-26 kl 16:02]
 
Tittade på specfikationen för M315
M315 tycks inte ha möjlighet att ta emot WAAS/EGNOS som ger teoretiskt ytterligare noggrannhet -vad som gäller praktiskt är hur man använder GPSen eftersom dessa positionskorrigerande satelliter ligger lågt vid horisonten från oss i Norden sett.
OBS 315 verkar inte anpassad för kartor som Du nämner vad jag kan se av specen det verkar bara vara wp och router som kan laddas upp och ned
En review:
http://www.gearreview.com/magellan315.asp
Pris i USa listpris ca 170dollar vilket betyder ca 150USdollar i praktiken att jämföra med en WAASklar Magellan Sportrak som kostar lika och Sportrak har enl specen en något bättre antenn för mottagning under svåra förhållanden = i djupa skogen under trädkronorna.

En GPS belastas enbart med moms om den sändes från USA om den då klassificeras som datatillbehör blir det ingen tull.

Jag skulle betala högst 100 dollar för den modell du pratar om vid import.Om den är begagnad ska du se till att detta blir angivet tydligt på försändelsen att den är begagnad och att värdet på datatillbehöret sätts lågt av avsändaren -högst halva nyvärdet på en bättre begagnad kan inte anses oskäligt

Om du vill ha en bra GPS med kartor välj Magellan Sportrak pro eller Garmin 76 som har mycket bra antenner.
Sportrak pro har mer minne för kartor och kostar något mindre vilket avgjorde mitt val. Magellan s produkter kan handlas på Walmart i USA som är den största lågpriskedjan i världen?Priset ca 250 dollar.

//Bengt
 
Jag har en Magellan 315 sedan 3-4 år. Det är i princip inget fel på den modellen, men du måste ha klart för dig att tekniken utvecklas fort. Jag tycker själv den känns lite gammalmodig. Att ladda ner Gröna kartan till den kan du nog glömma. Bl.a. har 315 har inte så mycket minne. Den "karta" som följde med över större orter i Europa är inte speciellt användbar (faktisk ett skämt). Den enda gång jag haft något nöje av den var när jag flög till Italien. Jag kunde då följa med på GPS:en och se vilka städer vi flög över.

Om jag var i dina kläder skulle jag köpa en GPS som kunde ta in Terrängkartan (=f.d. Gröna kartan). Det blir naturligtvis mycket dyrare, men mer användbart. Å andra sidan, kan du få ner priset under tusenlappen på M315 får du ju en fullt användbar GPS till ett bra pris.

L-G
 
Magellan 315 är en mycket bra gps. Jag har själv köpt en "usa-variant". Den är från början laddad med olika städer från hela världen men de är något du inte behöver bry dig om. Du kan själv spara 500 egna waypoints och det är dessa du jobbar med. Nypriset för 315 låg i Sverige på ca 3000:- och i usa på ca 150$. 315 har nu ersatts av Sportrack som är en omdisignad 315 med några tillagda funktioner. Sportracken kostar idag ca 150$ i usa.
 
Hmmm, jag har själv försökt läsa på lite till under helgen som gått. Jag börjar bli lite tveksam till om det är just Magellan 315 som är GPS'en jag letar efter. Som jag förstår det så har Sportrak en bättre satelittmottagning, jag vet i och för sig inte riktigt vad det kan ha för betydelse för vandring i de svenska skogarna. Men tanken på att ev inte kunna få mottagning när man behöver den känns frustrerande. Jag fick erbjudande om att köpa en Magellan 315 som ursprungligen är köpt i USA, dock utan tillbehör förutom handledsrem och instruktionsbok. Jag kollade upp vad en pc kabel skulle kosta att köpa till och det skulle bli ytterligare 1399 skr. Då känns det verkligen som att det lönar sig bättre att köpa ett nytt komplett paket med Sportrak istället och kanske rentutav importera detta från USA. Jag kan ju dessutom hålla med om att de nerladdade städerna i Magellan 315 känns lite onödiga eftersom det inte är det som jag vill använda GPS'en till.

/Sabina
 
Sabbelina; sa:
kan jag byta ut dessa mot den europeiska motsvarigheten?
Nix, men hur ofta använder man den funktionen. Hitta till städer är ju knappast något problem.

Finns även svenska med som grundspråk på den amerikanska varianten?

Nope

Jag förutsätter nästan att PC-kablar och Gröna kartan etc passar även till den USA köpta varianten, någon som kan bekräfta detta?

Jajjemensan. Som tidigare nämnts har den inte stöd för kartor men waypoints och rutter går fint att ladda båda vägarna.
/Magnus
 
Du får dessa städer även om du köper en Sportrak men dom ligger i ett separat minne och berör inte egna waypoints. För Sverige finns alla tätorter med fler invånare än 10000 med. Köper du till ett program som heter Datasend så kan du ändra innehållet i detta separata stadsminne. Skillnaden på 315 och Sportrak är i stort sett bara design och waas, i övrigt så är det i stort sett samma maskin. Thegpsstore i usa är en bra site som säljer gps via nätet och med mycket info om olika modeller. Sök på Thegpsstore på nätet så hittar du butiken.

Du ska heller inte stirra dig blind på hur nogranna olika gpsmodeller är i reklamen, alla gps för personligt bruk är lika bra. Viktigare att kolla hur sateliterna står innan du ger dig ut med gpsen. Gå till http://swepos.lmv.lm.se/pre/in.asp för att kolla satelitstatus.
 
bigben; sa:
Tittade på specfikationen för M315
M315 tycks inte ha möjlighet att ta emot WAAS/EGNOS som ger teoretiskt ytterligare noggrannhet -vad som gäller praktiskt är hur man använder GPSen eftersom dessa positionskorrigerande satelliter ligger lågt vid horisonten från oss i Norden sett.
315 utvecklades långt innan WAAS/EGNOS var påtänkta så det stämmer bra att den inte har stödet. Sedan kan man fråga sig om det är något som andra än prylbögar och professionella användare verkligen behöver. Här i forumet längtades det och pratades förväntansfullt om EGNOS i åratal innan det fanns och när det väl kom verkar flera ha beslutat sig för att inte använda det då det belastar processorn mer och möjligen ger sämre noggrannhet än man annars skulle haft när man inte har perfekt EGNOS-mottagning.
OBS 315 verkar inte anpassad för kartor som Du nämner vad jag kan se av specen det verkar bara vara wp och router som kan laddas upp och ned
Stämmer.
...och Sportrak har enl specen en något bättre antenn för mottagning under svåra förhållanden = i djupa skogen under trädkronorna.
Vad är enligt specen bättre med Sportraks antenn?
 
Sabbelina; sa:
GPS'en är tänkt som present och skall användas ffa i samband med diverse vandringar i Sverige. Som jag har förstått så är Magellan 315 tillsammans med lämplig Gröna karta ett bra hjälpmedel? Om någon tycker helt annorlunda så är jag glad om du varnar mig för ett ev dåligt köp...
I likhet med de flesta här tycker också jag som f.d. 315-ägare att en sådan skall ha en ordentlig "veteranrabatt" för att vara ett intressant alternativ till nyare modeller från Magellan eller andra tillverkare.

Något som är viktigt för mig vid vandring är att GPS:en är liten och smidig. Då är Garmins eTrex- och Geko-serier överlägsna allt annat jag sett. Att den kompaktare antenntyp (patch) Garmin valt att använda i dessa mindre enheter är sämre under konstant trädtäckning får väl anses som oomtvistat. Huruvida denna sämre mottagning är acceptabel med tanke på att man får en kompaktare enhet är dock individuellt.
 
PR skrev
[/QUOTE]Vad är enligt specen bättre med Sportraks antenn? [/QUOTE]
Läste i specen för 315 "quad antenn" och Sportrak pro "quad helix antenn" och antog att Sportrak hade en vidareutv av quad?- Är ju samma typ då är det sannolikt ingen större skillnad trots allt?
Nån som vet bättre?
Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy E Kartdatum Foretrex 101 köpt i USA Navigering 4
Mackan3972 Vad missar jag när jag köpt min 60CS i USA? Navigering 12
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
wisslan Svenska i USA astron!! Navigering 0
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
hagge75 gps från USA Navigering 6
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
apfaktor GPS från USA Navigering 6
PecaMTB Köpa Gramin i USA Navigering 13
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
Roberth USA GPS Navigering 33
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Roffan -65 Garmin 60CS från USA. Navigering 3
gortuv USA import Explorist 600 Navigering 31
brkn Handhållen GPS från USA?? Navigering 7
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
rucka Frågor ang Köp av 60CS fr USA. Navigering 11
el_lobo Gpsmap 60cs från USA Navigering 29
micke.lu GPS från USA? Navigering 7
JosOnsala Tips om köp av GPS:er i USA (t.ex. 60CS) Navigering 0
jmlove GPS-hjälp USA Garmin SportTrak? Navigering 0
melv USA vs. Sverige Navigering 1
XPAT Skillnad på USA och Sverige Navigering 14
skogjohan Köpa E-trex Legend i USA? Navigering 8
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
Segment eTrex Vista inköpt från USA ! Navigering 5
janjansons2000 City Select USA till svensk iQue, pris? Navigering 16
jonasolof Köpa Ique i USA OK Navigering 5
Torbjörn Klockare Internetköp från USA Navigering 3
roger_madsen GPS i USA. Navigering 2
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
ekis Garmin Worldmap i USA Navigering 2
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
brandmansmicke Svårigheter med GPS från USA? Navigering 16
Hutt Etrex Euro/USA??????????? Navigering 3
lod Frågor om Garmin 176C + import från USA Navigering 5
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
johsa Köp av GPS i USA? Navigering 9
rickard33 Beställa från USA? Navigering 5
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13
storspov GPS från USA Navigering 11
summit etrex gps från USA Navigering 3
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Waypoints i USA på www? Navigering 1
eTRAX från USA Navigering 1
ranchn Har köpt gps till bilen Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.