Hardangervidda

Hej
Avser köra bil till Hardangervidda i Månadsskiftet Juli/Augusti. Planen är ca en veckas vandring. Vi kommer vara två vuxna och en Rottweiler på 15 månader. Eftersöker tips från någon som varit i området vid denna tidpunkt, gärna med hund. Kan det funka med en DD tarp 4*4 i detta område eller är tält ett måste??
Gärna förslag på lämplig rutt etc. All info mottages tacksamt.
Med vänlig hälsning, Jocke

Jag och två andra var ute och vandrade i 6 dagar på Hardangervidda för några år sedan. Minns inte exakt när vi gick, men det var säkert omkring den period ni ska ut. Under den tur vi gick bodde vi i bemannade och obemannade DNT-stugor som låg på lagom avstånd (ca 15 km långa dagsturer). Jag skulle tro att det är möjligt att inkvartera sig även med hund (minns att andra hade hund, men det kanske kan vara värt att kolla med DNT om vad som gäller exakt, om inte någon annan vet och kan upplysa?).

Hardangervidda är, åtminstone där vi gick, mycket högslätt och överhuvudtaget en fjällmiljö med dåligt skydd mot stark vind och regn/rusk. Minns inte heller att vi gick förbi några vindskydd. Så jag skulle nog säga att det är tält som gäller.

PS. Lite bilder från vår tur har jag lagt upp: http://fjallvandraren.wordpress.com/2012/06/02/tillbakablick-vandring-i-hardangervidda-norge-2008/

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips