Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället.

Hej!
Vi skall ut på fjällvandring med barnen (tre gossar 10-13 år) i sommar. Vi hade först tänkt Jämtlandstriangeln, men inser att det kommer vara väldigt mycket folk där och vi vill gärna ge barnen en upplevelse av att vara mer ensamma ute i fjällvärlden. Efter lite koll på nätet så fastnar jag för Härjedalen lite söder om Sylarna. Nu undrar jag om någon har erfarenheter därifrån att dela med sig av?

Vi tänker oss en tur på 4-5 dagar ungefär, med tältning. Tälten får gärna stå kvar någon dag på något ställe då man gör en dagstur. Barnen är vältränade löpare för sin ålder men helt ovana vid fjällvandring.
Jag undrar om det går att ta sig runt Storvigeln (från Svansjön) på den tiden (4-5 dagar)? Kan man gå på väst- och sydsidan av Storvigeln utanför leden eller är det buskigt, myrmark eller bökigt på annat sätt?

Ett alternativ kanske kan vara att gå på/runt Skarsfjället. Men hur är det med framkomligheten där? Måste man hålla sig till lederna eller går det att gå helt fritt? Eller finns det lämplig led som går runt Skarsfjället på 4-5 dagar?

Vi är vana orienterare så navigationen är vi inte oroliga för (om det inte blir dimma...).

Förslag på andra lämpliga rundor mottages tacksamt så klart.

Vänliga hälsningar
Erik och Anneli
 
Hejsan,

Det är trevliga område bägge två som ni tittat på. Vill dock bara för sakens skull påpeka att Storvigeln ligger i Norge och dit är ju egentligen inte vi svenskar välkomna....även om risken att stöta på någon gränsvakt nog får betraktas som minimal :)

Det finns en signifikant skillnad dock. Området i Rogen/Femundsmarka är oerhört steniga. Ett mycket spännande landskap, men samtidigt utmanande framför allt om man tar sig bort från lederna.

Då är området mellan Ramundberget och Helags betydligt lättare att ta sig fram i. Men där krävs det ju i och för sig att man går utanför led. Jag har själv knatat bort till Hyddsjön på en kort midsommarvandring och så långt var det lättvandrat. Och att runda Skarsfjället borde även det vara enkelt. Största fördelen med att gå oledat är ju dock att det är betydligt färre vandrare!

Ett annat alternativ i närområdet är att ta bilen (om man nu åker bil) upp till Tossåsen och göra en rundtur i Lunndörrsfjällen. Ett klart mer spektakulärt område med djupa dalar.

/ Stefan
 
Hejsan,

Det är trevliga område bägge två som ni tittat på. Vill dock bara för sakens skull påpeka att Storvigeln ligger i Norge och dit är ju egentligen inte vi svenskar välkomna....även om risken att stöta på någon gränsvakt nog får betraktas som minimal :)

Det finns en signifikant skillnad dock. Området i Rogen/Femundsmarka är oerhört steniga. Ett mycket spännande landskap, men samtidigt utmanande framför allt om man tar sig bort från lederna.

Då är området mellan Ramundberget och Helags betydligt lättare att ta sig fram i. Men där krävs det ju i och för sig att man går utanför led. Jag har själv knatat bort till Hyddsjön på en kort midsommarvandring och så långt var det lättvandrat. Och att runda Skarsfjället borde även det vara enkelt. Största fördelen med att gå oledat är ju dock att det är betydligt färre vandrare!

Ett annat alternativ i närområdet är att ta bilen (om man nu åker bil) upp till Tossåsen och göra en rundtur i Lunndörrsfjällen. Ett klart mer spektakulärt område med djupa dalar.

/ Stefan
Tack för input Stefan.
Lunndörrsfjällen verkar ju ganska häftigt, men kommer man runt och tillbaks till Tossåsen på 4-5 dagar? Jag ser bara en vinterled tillbaks över Dörrsjön. Går det bra att gå där (runt sjön) sommartid också?
/Erik
 
Hej igen,

Visst kan man gå upp mot Anaris/Dörrsjön. Men personligen hade jag gjort en rundtur i själva Lunndörrsfjällen, de är mycket lättvandrade och inga större problem att gå utanför led när ni nu har tält.

Börja med att följa leden mot/till Lunndörrsstugan för att där svänga västerut mot Vålåstugorna. Givetvis måste man inte gå ända fram till Lunndörrsstugan om man inte vill, det går fint att gena över till leden mot Vålåstugorna.

Sen kan man ju välja fritt vilken "dörr" man väljer att gå tillbaka till Tossåsen. Jag har gått Lill-Lunndörren och Tronndalen på sommaren, bägge är lättvandrade. Storådörren och Gråsjödörren har jag bara skidat genom, men jag har väldigt svårt att tro att de skulle vara någon svårighet.

Mäter man på kartan en rundtur där man går genom Storådörren på vägen hem blir det 50 km, vilket jag skulle gissa ni gör på 3 dagars vandring, vilket ger tid för toppturer och liknande.

Det sagt är det naturligtvis så att det är enklare att korta av en tur t.ex rund Skarsfjället då det inte finns lika många höga fjäll/djupa dalar som begränsar framkomligheten.

/ Stefan
 
På kalfjället går det oftast bra att vandra överallt. Men inte på lite högre höjder, där är det bara stenblock, och inte där det är för brant. Syns på kartan, lite ovanför vegetationsgränsen och där ekvidistanslinjerna är glesare är bra. Tex N om Dörrsjön är det mkt uppför och hög höjd så gissar att det är trixigare den vägen.
 
Tackar, tackar för alla tips. Lunndörrsfjällen ser ju onekligen häftiga ut, men de höga och branta väggarna kanske förkortar dagarna avsevärt. Det är ju väldigt nice att slå upp tältet på en västsida med vidsträckt utsikt i solnedgången. Där tror jag Skars vinner när jag tittar på kartan. Kan nog få ihop en runda där som enkelt kan modifieras efter hand beroende på väder och (barn-)humör.
oavsett var vi väljer att gå så är det en del vatten som skall korsas. Tidigare erfarenheter har lärt mig att även små. bäckar på kartan kan bli stora hinder i verkligheten. Det gör mig lite orolig, för att behöva vända med barnen kan bli en jobbig historia.
 
Hej igen,

Man ska alltid ha respekt för passage av vattendrag och visst kan man aldrig vara 100% säker innan man är på plats. Om det t.ex hällregnar dag ut och dag in kan ju även den minsta lilla bäck bli en utmaning.

Det sagt vill jag nog påstå att det med största sannolikhet ni inte kommer passera en enda bäck som kommer ställa till med bekymmer oavsett om ni väljer att runda Skarsfjället eller vandra genom Lunndörrsfjällen. När vi gick in till Hyddsjön på midsommarvandringen passerade vi inte en enda bäck som man inte kunde hoppa/gå över torrskodd. Och om man sen rundar Skarsfjället på norrsidan passeras ju alla bäckar långt upp innan de hunnit flyta samman och blivit stora! Och samma sak gäller Lunndörrsfjällen.

Och det är helt riktigt att Lunndörrsfjällen är mer "tvingande" så att säga. Enklare att modifiera tur efter humör och väder runt Skarsfjället. Sen hade jag väl personligen inte valt tur efter just möjligheten att se solnedgången :cool: ... är ju som ganska ofta moln/blåst/regn som reducerar önskan att sitta ute och njuta av utsikten efter en lång dag på fjället.

/ Stefan
 
Jag har gått från Femunden till Nedalshytta längs gränsen och jag upplevde området kring Skarsfjället (gick på västsidan) som lättgått. Man måste klä av sig lite om man ska korsa älven Hydda i Norge, men det ska ju inte ni ha något behov av. Tror de flesta bäckar på svensk sida är ganska små under högsommaren.
Det var en del mer stenröse upp på Vigelen men det var ju mest på grund av den höga höjden. Det var heller inte blocksten, så för att vara stenröse så var det helt okej.
 
Precis tillbaka efter några dagar i Lunndörrsfjällen. Kan verkligen rekommendera området som bjuder på både storslagna vyer åt norr och söder och häftiga gångar genom dörrarna. Finns även bra möjligheter för lite lagoma toppturer.

Gick mesta delen utanför leder och det är relativt lättgånget
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
bornholmer 3 dagar/2 overnattningar rundslinga Vandringsleder 4
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12
Tordnado 10 mil på tre dagar i Skåne Vandringsleder 5
Nysis 3-4 dagar vandring april-maj. Var? Vandringsleder 3
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
camoscio 4 dagar på Bergslagsleden Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
larrebar led lämplig för 4 dagar i november Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.