Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken?

NE anger betydelsen av väska till "bärbar behållare", sedan kostar det pengar för att kunna läsa resten. Men en hund är ett djur och en ryggsäck är en väska. Ja, det känns ju lite knepigt att säga djuret istället för hund men mindre knepigt att säga väska om en ryggsäck. (För mig.)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Osprey kestrel 48, HB Akto utanpå

Jag har alltid tältstången och tältpinnarna utanpå ryggsäcken (Osprey kestrel 48) fastspända på sidan och sedan själva tältet (HB Akto) inne i ryggsäcken då det blir mer komprimerbart så. Om det inte får plats så börjar jag med hela tältet utanpå fastspänt med remmarna nere där många troligen spänner fast liggunderlaget.
Då tältet packas i en påse av samma material som yttertältet är jag inte orolig att det ska bli blöt om det börjar regna, förutsatt att tältet var tort innan jag packade ner det.
/Fredrik
 
Ryggväska hörde till gamla krysstridsselen, väska brukas om ryggsäckar i svensktalande Finland. Men det blir enklare om alla använder samma ord på liknande objekt.
go tur
 
Förr hade jag tältet utanpå om jag vandrade länge och hade mkt mat eller det regnade mycket och jag ville kunna sätta upp/ta ned tältet utan att ngt annat skulle bli blött.
Det var svårt att få ned mina tält i min 45l rygga om tältet inte var en av de första saker jag stoppade i ryggan.
Nuförtiden har jag delat upp mitt vandringstält i tältstänger och pinnar i en påse (pinnarna i en extra påse) och tältet i en 4l vattentät påse. Då få jag alltid ned stängerna + pinnarna i ryggan även om den redan är ganska full och sedan tältpåsen längst uppe i väskan. Även om tältet är blött så är den ju vattentät packat, men även det mesta andra ät vattentät packat i ryggan.
Har jag mkt mat med mig nuförtiden så har jag extra matpåsar (gjorde om några soppåsar från Sea to Summit) jag kan spänna fast utanpå istället. Då slipper jag även att maten gå sönder inne i väskan då det är trångt.
 
Friluftsbutiker gör vad som helst för att få träffar och därigenom sälja pryttlar. Om de trodde att folk skulle söka på "bärpåse" när de sökte en ryggsäck så skulle de lägga till det sökbegreppet...

Jag testade att istället bildgoogla på "väska" - inte en ryggsäck så långt ögat når... Det går också bra att googla på "väska ryggsäck" för att se att många faktiskt skiljer mellan dessa två begrepp.

Sedan säger jag inte emot dig när du påstår att en ryggsäck är en sorts väska, men jag tror inte att du skulle omnämna din hund eller katt som "djuret" eller din bil som "fordonet"...

Jag gjorde precis den bildgoogling du säger dig ha gjort, av de 20 översta bilderna var 17 stycken ryggsäckar... Om du ska hänvisa till google så prova googla det du säger först så det inte blir pinsamt ;) :)

har aldrig någonsin träffat någon som kallar sin hund för "hund" eller katt för "katt". Extremt märklig jämförelse.


Sen har vi ju f¨tt bekräftat definitionen av väska. Väska/ryggsäck = samma sak. Sluta märka ord och håll dig till ämnet istället. Samma sak i massa trådar, otroligt barnsligt beteende att förstöra en tråd bara för att du ska gnälla på någon språk trots aatt det dessutom är helt korrekt och du som har fel.
 
Jag packar tältet olika från gång till gång. Detta beroende på om jag vandrar ensam eller med andra (fördelning av vikt). Sedan så är det beroende på vilken sorts vandring det blir och vid vilken årstid.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Det är enkelt: Tunga saker högt upp och nära kroppen. Det bästa är såklart att spänna tältet ovanpå locket, men att lägga det under locket är en rätt bra kompromiss. Visst blir det EN sak att lägga åt sidan och sätta tillbaka varje gång man ska in i ryggan, men det är ju bara att lägga saker man behöver komma åt lätt och snabbt i sidofickorna.

Har man inga sidofickor kanske det kanske vara vettigt att ha tältet på sidan som du, men alla mina ryggsäckar har sidofickor och då är det inte så vettigt att sätta tältet på sidan.

Nä, just det, ryggsäckar är olika. Jag har t ex madrassen på tvären nedtill; jag har testat om jag m h a extraremmar skulle kunna fästa den på locket, men det blev inte bra, eftersom den kom att hänga bakåt på ett otrevligt sätt; dessutom ivägen när jag skulle in i säcken.

När jag vill öpnna säcken är det t ex för att ta fram något ur dagens matpaket, eller stoppa undan något plagg; ofta gör jag sådant i starkt sluttande terräng, där saker kan rulla iväg lite okontrollerat. Så, att ha något löst under locket, nä, det lockar mig inte alls.

Egentligen borde säcken kanske vara lite smalare och högre, för bättre viktsfördelning; men, samtidigt, när packningen ändå aldrig väger mer än 14 kg, kanske det inte är så viktigt.
 
Vad kul med alla svar! :) jag ska verkligen prova och fundera ut vad som funkar bäst för mig. Har vandrat mycket, men det var längesen senast, har haft ett uppehåll på 8 år, sen gick jag och min sambo en kort vandring för 2 år sen, sen fick vi vårt andra barn förra sommaren, och nu ska vi ut igen, utan barnen. Alla mina långa vandringar som jag har gått förut har varit när jag var ung tillsammans med mina föräldrar, så jag har bara burit tältet själv 1 gång (för 2 år sen). Mina föräldrar har ju sina åsikter om vad som är bästa sätt att packa, men det finns ju flera sätt, så det är intressant att läsa om era erfarenheter.

Tack för att ni delar! :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag, heh, glömde bort att skriva vad jag tycker om att ha tältet i ryggsäcken...

Tycker det är skit! Jag dimensionerade mitt ryggsäcksköp efter att få plats med tältet i säcken. Vilket jag ångrar nu efteråt.

Det som jag upplevt som dåligt är att det är större problem att få tag på saker i ryggsäcken när tältet finns där än när det var under locket. Krångligare att lyfta ute tältet ur säcken.

För att packa ihop allting så måste tältet i före för att sedan packa runt tältet.

Att ha den tunga tältet i ryggsäcken gjorde också att det blev jobbigare att bära ryggsäcken.

Vi är ju olika givetvis och vi har olika utrustning, mitt tält är "jättestort", 2 personers McKinley Escape 2 och möjligen hade det fungerat bättre med ett mindre tält. Men det som jag tyckte var dåligt med att ha tältet utanpå var faktiskt mindre bekymmer för mig. Min erfarenhet är också begränsat.

Att hålla andra saker torra har jag inte tänkt på, har packat i påsar som håller mot vatten.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Det första jag tänker på när jag läser stängerna utanpå ryggsäcken är att de skulle kunna gå sönder vid ett fall mot en sten t.ex...

Har aldrig hänt mig under alla år...och är det så att jag faller så är det nog snarare jag som går sönder lättare än mina tältstänger :)!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.