Har du bytt slingor i dina kamsäkringar?

Har du bytt ut slingorna i dina kamsäkringar?

• Nej, de är mindre än 5 år och i fint skick.

Röster: 20 47.6%
  • Ne, de är mer än 5 år men i fint skick fortfarnade.

Röster: 17 40.5%
  • Ja, för de var mer än 5 år.

Röster: 4 9.5%
  • Ja, men inte p g a åldern, utan för att de såg ut att behöva bytas.

Röster: 2 4.8%

• Totala väljare
    42
  • Enkät stängd .
" säkerhetsutrustning, enligt EU-direktiv, måste kasseras efter 10 år."

Något off-topic men funderingen dök upp. Hur många byter säkerhetsbälte i en bil efter 10år ? Säkert stora materialskillnader men UV exponeringen är betydligt större på delar av säkerhetsbältet. Jag ifrågasätter inte EU-direktivena eller den ringa ekonomiska investeringen (på 10år). Att dynamiska rep tappar sin elasticitet med tiden är väl känt men finns det många åldersrelaterade olyckor med statiska slingor ?
/Patrik

Nja, det var väl i alla fall inte kniv man använt.

Såg för bara nån vecka sedan ett topprepsankare bestående av bl a en enkel förlängning fram till den enda repkarbinen med dyneemaslinga, med diverse knutar på. Osäker på om det var nån lärkfot, men...

Senast ändrad:
OT: forts. John Shermans dyneemaslinga

Om jag minns rätt angående John Shermans dyneemaslinga så tyckte jag att allt pekade på att något vasst, typ kniv/sax/edyl,gjort åverkan på slingan dock inte klippan (inga brännskador från friktion heller). Mammuts undersökning av slingan gav inte heller utrymme för någon annan tolkning (fortfarande fritt ur minnet).

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
OT;
Jag minns inte heller, jag minns att jag läste en del om detta tidigare, men har inte ens riktigt kolla att jag hittade "rätt" tråd.
Jag har läst labtester av dyneema och diverse slingmaterial, som visat att ålder och knutar påverkar, någorlunda generell riktning, höghållfasta slingmaterial mer än låghållfasta. Fast det motsägs i någon mån av andra resultat som visar att dessa material är tåligare avseende nötning över kant. Tyvärr har jag inga källor tillgängliga, så det blir mest internetforumsspekulationer av det här, vilket är beklagligt...

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.