Har du bytt slingor i dina kamsäkringar?

Har du bytt ut slingorna i dina kamsäkringar?

  • Nej, de är mindre än 5 år och i fint skick.

    Röster: 20 47.6%
  • Ne, de är mer än 5 år men i fint skick fortfarnade.

    Röster: 17 40.5%
  • Ja, för de var mer än 5 år.

    Röster: 4 9.5%
  • Ja, men inte p g a åldern, utan för att de såg ut att behöva bytas.

    Röster: 2 4.8%

  • Totala väljare
    42
  • Enkät stängd .
En samvetsfråga, kan tyckas, och rent statistiskt kommer förstås resultatet inte att vara tillförlitligt, men det kunde ju vara intressant att se resultatet även under de förutsättningar som en sån här undersökning ger.
 
Det låter ju som ett nejalternativ... Finns ju lite trådar om hur man kan göra, men jag önskar ju att frakten till USA vore gratis, där slingar tillverkarna om rätt billigt.
 
Passa på att slinga om innan de är 10 år gamla. Tillverkarna slingar om sina egna friends för en relativt billig penning om de är mindre än 10 år gamla, sedan får de inte slinga om dem eftersom säkerhetsutrustning, enligt EU-direktiv, måste kasseras efter 10 år.

På tillverkarnas sidor står det hur man gör för att skicka in och byta slingor/avtryckarvajer, samt hur man läser av grejornas ålder. På Friends står batch-nummret på stammen, nära huvudet, precis där man sätter märktejpen...

Yates USA byter också slinger, utan frågor, men då måste man rimligtvis betala tull och moms på grejorna när de skickas tillbaks.
 
Vill man spara in på pengar kan man kanske slinga om dem själv med att göra vattenknopen på slingan istället för att få dem sydda. Vad jag vet så är vattenknopen 'godkänd' för att knyta ihop slingor, iallafall om man väljer slinga av rätt matrial... Eller är jag ute och cyklar?
 
Jo, det är nog korrekt, men det blir ju lite "klumpigare" än med sydda slingor, och det blir ju dessutom nylon istället för dyneema om man inte syr dem.

Camalot C4 har ju dessutom lite specialslinga vid fästet så att slingan ska hålla även om plasten runt vajern går sönder vid maxbelastning. det är svårt att fixa.
Med tubband kan man göra en elegant vattenknop med den ena änden inträdd INUTI den andra eftersom tubbandet är ihåligt, men då kan man inte se om knuten glider på sikt så det är ändå ingen bra idé.
 
Knyta, sy, köpa eller?

Jag har väl provat en del olika.

Sytt själv, dragprovat, räknat stygn osv. Det blev säkert helt OK men det kändes inte bra så det kan jag väl inte rekommendera direkt. Man vet ju inte vad som händer med materialet över tiden heller.

Knyta vattenknopar är inte heller så kul just för att det blir så klumpigt.

För närvarande kör jag med färdigasydda spectra-slingor som jag har trätt in genom ögat och lagt om skaftet. Lite sned belastning blir det men med tanke på allt annat som kan gå snett så är det nog ett försumbart problem.

Emil
 
Finns ett "fallskyddsföretag" som heter cresto som tydligen kan sy nya slingor på kamsäkringar i sverige.
 
Funkar bra med vattenknop

Jag har knutit ihop någon Camalotslinga med vattenknop. På rekommendation från Hanna på Fjällsport i Göteborg körde jag med dubblad nylonslinga. Kan tyckas klumpigt, men nu efter ytterligare några år måste jag säga att jag inte ens tänker på det. Om kammen ändå är 5år+ så känns det som overkill att sy om professionellt. Kammen ska ju bytas ut den också så småningom.

En annan variant är ju att bara koppla en quickdraw direkt, som med kilarna! Varför inte? Har gjort det i många år med en fin gammal Camp.

John
 
Om man vill byta repsnöre i ett par begangade hexor vilken diameter skall jag välja? Jag har svårt att hitta någon hållfasthetstabell på repsnören.
 
Dyneema

Jag kör med dyneema 5,5 mm. Då hamnar du på samma hållfasthet som med ca 9 mm vanliga repsnören. Känns som dyneema verkar vara det vanligaste valet hos andra också.
 
Rätt knop

För ordningens skull så är det kanske bäst att lägga till att det behövs en trippel fiskarknop också (pga risken för glidning i materialet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
Luluck Hur många säkringar har släppt för dig? Klättring allmänt 20
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0
Surbjörn Åldrande slingor i kammar. Klättring allmänt 21
prettokid skarva sydda slingor. Klättring allmänt 9
Magnuse74 DMM Mamba - Nya slingor? Klättring allmänt 5
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10
embl Slingor nylon/dyneema Klättring allmänt 41
StefanM- Slingor? Klättring allmänt 4
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
Felixl Knut på dyneema slingor? Klättring allmänt 15
sladdis Nya slingor på kamsäkringarna Klättring allmänt 10
nicemd Slingor stulna Anneberg Klättring allmänt 0
GustavOh Karbiner, slingor och expresser Klättring allmänt 12
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
gahne Korta av slingor? Klättring allmänt 2
_Erik_ Slingor i kamsäkringar Klättring allmänt 43
peon Knyta slingor av tubband? Klättring allmänt 1
Vandrare Byta slingor på mina Camalots? Klättring allmänt 7
Avslzyx Vem syr slingor? Klättring allmänt 9
Byta slingor på Friends Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.