Har du bytt slingor i dina kamsäkringar?

Har du bytt ut slingorna i dina kamsäkringar?

• Nej, de är mindre än 5 år och i fint skick.

Röster: 20 47.6%
  • Ne, de är mer än 5 år men i fint skick fortfarnade.

Röster: 17 40.5%
  • Ja, för de var mer än 5 år.

Röster: 4 9.5%
  • Ja, men inte p g a åldern, utan för att de såg ut att behöva bytas.

Röster: 2 4.8%

• Totala väljare
    42
  • Enkät stängd .
" säkerhetsutrustning, enligt EU-direktiv, måste kasseras efter 10 år."

Något off-topic men funderingen dök upp. Hur många byter säkerhetsbälte i en bil efter 10år ? Säkert stora materialskillnader men UV exponeringen är betydligt större på delar av säkerhetsbältet. Jag ifrågasätter inte EU-direktivena eller den ringa ekonomiska investeringen (på 10år). Att dynamiska rep tappar sin elasticitet med tiden är väl känt men finns det många åldersrelaterade olyckor med statiska slingor ?
/Patrik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nja, det var väl i alla fall inte kniv man använt.

Såg för bara nån vecka sedan ett topprepsankare bestående av bl a en enkel förlängning fram till den enda repkarbinen med dyneemaslinga, med diverse knutar på. Osäker på om det var nån lärkfot, men...

Senast ändrad:
OT: forts. John Shermans dyneemaslinga

Om jag minns rätt angående John Shermans dyneemaslinga så tyckte jag att allt pekade på att något vasst, typ kniv/sax/edyl,gjort åverkan på slingan dock inte klippan (inga brännskador från friktion heller). Mammuts undersökning av slingan gav inte heller utrymme för någon annan tolkning (fortfarande fritt ur minnet).

OT;
Jag minns inte heller, jag minns att jag läste en del om detta tidigare, men har inte ens riktigt kolla att jag hittade "rätt" tråd.
Jag har läst labtester av dyneema och diverse slingmaterial, som visat att ålder och knutar påverkar, någorlunda generell riktning, höghållfasta slingmaterial mer än låghållfasta. Fast det motsägs i någon mån av andra resultat som visar att dessa material är tåligare avseende nötning över kant. Tyvärr har jag inga källor tillgängliga, så det blir mest internetforumsspekulationer av det här, vilket är beklagligt...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips