Jag ser definitivt en skillnad mellan casström lockback, mora kansbol och fällkniven f1.
Alla är kapabla och bra knivar. Men var verktyg har sin uppgift.

Hmm det är inte det jag lärt mig.

Och jag har inte varit med i debatten länge.
Fällknivar räknas bort om vi ska jämföra kniv och yxa, helt klart inte jämförbara enligt mig.
Fulltånge är när hela knivskaftet består av stål med täckande sidor, sticktånge är när en smalare ståldel omsluts av skaftet. Sen finns helt klart hybrider, typ Fällkniven, som har näst intill fulltånge.
Mora är ett bra exempel på sticktånge.

Helt klart brukar fulltångeknivar vara av lite kraftigare modell, men Casström har väl inte överdrivet stor godstjocklek.

Alla verktyg har sin uppgift, jag håller med, och många anser att en fulltånge skulle vara bättre ur ett teoretiskt överlevnadsperspektiv då det inte gör så mycket om skaftet skulle gå sönder då det ändå finns så mycket stål jämfört med en smal sticktånge.

//P

Det är väl skillnad på yxa och yxa också (precis som det är skillnad på kniv och kniv).

Det som många förknippar med yxa idag är ju en yxa med "normalt" huvud, men tittar man t.ex. på vikingayxor har de en rätt annorlunda form (skäggyxa kanske det heter?). Tittar man på videos med folk som pysslar med primitiv teknik så är det ofta den typen av yxor som används (de är väl dock kanske inte så bra att klyva med).

Men är man inte markägare så vet jag inte om man har så himla stor nytta av en yxa vid vanligt friluftsliv, en såg är troligen mer användbart (kapa nerfallna grenar till elden). Tycker inte det finns så stort behov av att klyva veden när man är ute i skogen, klyva ved är med för vedspis.
På en del ställen i vårt land finns ved utlagd, t ex vid vindskydd eller raststugor. Det går att klyva ved med en kniv, men det är enklare med yxa. Annars håller jag med om att liten såg är mer användbart. På långvandringar har jag sällan med mig yxa, däremot en Laplander såg.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Fair enough. Jag skulle förmodligen inte göra så, men visst går det.
Håller med, bara för att det går så behöver det inte vara en bra idé.
Stora samehuggaren som hänger i bältet vintertid väger ca 3 hekto inkl slida och är ca 34 cm lång.
Gränsfors lilla yxa är kortare men väger ungefär samma, den klarar inte av det storkniven klarar av, lika bra. Nästa yxa jag har väger dubbelt så mycket och är lika lång som kniven, jag iallafall vill inte ha den vikten på bältet. Och större yxor än så blir ännu tyngre och ännu längre och klumpigare.

NÄR på dygnet man är ute med bilen inverkar till stor del. Är man ute tidiga morgnar eller sena nätter/kvällar när det är lite trafik ökar chansen/risken att man är först på plats.
Det gäller att ha känsla för naturen, om det har blåst mycket så är sannolikheten att det ligger nedblåsta träd och då behöver jag inte ge mig ut, om jag inte måste förståss.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips