Handskar, M90

Undrar hur dom definierar "alla ÖoB"? Gick till ÖoB i Umeå å hade tänkt köpa ett par tumvantar men fick veta att dom har slutat med militärt överskott...

Handskarna i fråga är helt dugliga och nästan gratis, finns bättre handskar, men inte i förhållande till pris...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du har ju fortfarande Army Shop i Umeå som säljer en del överskott. Ligger mitt emot Sagagallerian, bakom Sandbergs el, inne på gården.

Jag gillar de, de håller för det mesta. Plus att de ofta är så pass stora att jag kan ha ett par tunna fingerhandskar + tummvantar innanför ytterhandskarna. Ett riktigt plus är remmen som gör att man kan spänna åt över handleden. (Idiotsnörena har jag faktiskt klippt bort...)

Det mesta från försvaret håller bra kvalitet. Jag undrar dock om det verkligen stämmer att det är äkta m-90. Det saker jag sett som påstås vara det verkar inte vara de grejer jag hade när jag gjorde lumpen. Stövlarna gjordes av nokian inte av det här A-vad-det-nu-hette märket.

Det liknar de riktiga grejerna men verkar vara plagiat. Kan det stämma?

Man får nog klämma och känna sig för lite extra. Priset gör ju dock att det inte är en katastrof om de bara håller en säsong.

Har ett par själv utav dem med tillhörande innerhandske. Som sagts innan så är de ordentligt stora så har man inte väldigt stora händer så får man plats med tex en shysst finger handske. Har haft dem med som "xtra värme vante" och dom har fungerat fint ner till en -35 ca. Har haft dem ca 6-7 år. Finns säkert skönare/bättre passform(dom upplevs av mig iallafall som lite klumpiga) osv men ser man till priset/handske för pengarna så är det väldigt svårslaget.

Det mesta från försvaret håller bra kvalitet. Jag undrar dock om det verkligen stämmer att det är äkta m-90. Det saker jag sett som påstås vara det verkar inte vara de grejer jag hade när jag gjorde lumpen. Stövlarna gjordes av nokian inte av det här A-vad-det-nu-hette märket.

Det liknar de riktiga grejerna men verkar vara plagiat. Kan det stämma?

Man får nog klämma och känna sig för lite extra. Priset gör ju dock att det inte är en katastrof om de bara håller en säsong.

Nog är det riktiga grejer alltid! (iaf dessa handskar)

Det finns en nyare modell med kortare krage i kamo-tyg SOM ÄR SÄMRE så låte er inte luras att köpa den. Håller er till dessa äldre med lång och vid krage.

Jag har köpt upp mig på några par och ett tar har jag impregnerat med vax (itabs-65/35 vax) i kanvasen och vaxat lädret med nixvak flytande vax. Inte nödvändigt så länge det håller sig väl under nollan men kan vara bra ändå om det skulle töa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips