Handla på nätet

Det blir tull + moms (jag tror att det även blir moms på tullavgiften). Detta gäller handel med länder UTANFÖR EU. Så för handel från EU länder så är det bara frakt som tillkommer. Därför brukar man tex ofta köpa böcker från Enland istället för USA. Man kan läsa mera från denna länk (klicka på "Handla via Internet" till vänster):

http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skicka som gåva

Hej, om utanför EU, be avsändaren skicka paketet som "Gift, low value" så slipper man ev. tull och skatt, jag vet inte riktigt hur men jag tror inte tullarna får öppna sådana paket, om där inte finns någon särskild anledning att tro paketet innehåller narkotika eller något sådant. Fick tipset när jag handlade grejer från USA.
Lycka till

Re: Skicka som gåva

motumba; sa:
Hej, om utanför EU, be avsändaren skicka paketet som "Gift, low value" så slipper man ev. tull och skatt, jag vet inte riktigt hur men jag tror inte tullarna får öppna sådana paket, om där inte finns någon särskild anledning att tro paketet innehåller narkotika eller något sådant. Fick tipset när jag handlade grejer från USA.
Lycka till

Det kan säkert fungera i många fall. Men REI kommer ALDRIG ställa upp på något sådant. REI har annars en funktion där man man skicka varaor som gåvor (de tar då bort prislappen) men det gäller bara inom USA " Please note that customs requires us to send invoices (including prices) with international shipments." .Annars så måste man alltså känna någon som personligen kan gå och köpa varan (eller beställa den via postrder inom USA) och som sedan skickar den som gåva. Inget annat större företag gör det heller.
[Ändrat av KLAGER 2002-11-07 kl 08:46]

Moms eller inte ...

Ibland - och detta tips tar jag inga legala garantier för ;-) - är det värt att beställa från USA och lägga på de extra pengarna för "overnight" delivery med FedEx eller UPS. Då forceras grejerna fram och de allra flesta fall anser de sig inte ha tid att förtulla paketen hos Tullen då detta skulle ta för lång tid och de missar leveranstider. Vet att Svenska Tullen har inte alls varit nöjd med denna situationen.

Funkade för mig senast i sommar med div böcker och annat från Amazon.

PS. för den tullanställada och andra advokater eller moralens väktarer så skämtar jag givetvis och detta fungerar självklart inte så prova inte DS.

mvh / Jens

Tull + moms

Jag har aldrig betalt vare sej tull eller moms för saker jag beställer från utkandet, har beställt mycket böcker och så fårn USA. Men jag har aldrig haft problem med det.

Tull

Jag har då missflyt för jag brukar då alltid åka på tull och moms när jag beställer från USA.:-(
Men alla andra brukar säga "jag behöver aldrig betala".

Re: Tull

fafner; sa:
Jag har då missflyt för jag brukar då alltid åka på tull och moms när jag beställer från USA.:-(
Men alla andra brukar säga "jag behöver aldrig betala".

Det e ju bara för att Kjell "Kaparn" Jansson har ett horn i sidan till dig.. Ni får väl ta ett snack!!

Re: Moms eller inte ...

jenlu; sa:
Funkade för mig senast i sommar med div böcker och annat från Amazon.

Prova att beställa från brittiska amazon http://www.amazon.co.uk
Då slipper du betala expressfrakt, priserna är lika billiga och då får du endast betala den förmånliga (svenska) bokmomsen på 6%. Jag brukar få mina böcker inom en vecka vid normalfrakt.

(Tydligen är det så att postorderföretag som har försäljning över ett visst belopp till ett annat EU-land måste använda mottagarlandets moms.)

Re: Re: Moms eller inte ...

Retrovirus; sa:
Prova att beställa från brittiska amazon http://www.amazon.co.uk
Då slipper du betala expressfrakt, priserna är lika billiga och då får du endast betala den förmånliga (svenska) bokmomsen på 6%.

(Tydligen är det så att postorderföretag som har försäljning över ett visst belopp till ett annat EU-land måste använda mottagarlandets moms.)

Skumt system, de som säljer friluftssaker tex globetrotter använder hemlandets moms (d v s 16% för Tyskland) oavsett vart inom EU varan skickas. Englands 0% bokmoms är mera förmånlig än den svenska på 6%.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips