Handla på nätet

Det blir tull + moms (jag tror att det även blir moms på tullavgiften). Detta gäller handel med länder UTANFÖR EU. Så för handel från EU länder så är det bara frakt som tillkommer. Därför brukar man tex ofta köpa böcker från Enland istället för USA. Man kan läsa mera från denna länk (klicka på "Handla via Internet" till vänster):

http://www.tullverket.se/TargetGroups/Personal/frameset.htm
 
Skicka som gåva

Hej, om utanför EU, be avsändaren skicka paketet som "Gift, low value" så slipper man ev. tull och skatt, jag vet inte riktigt hur men jag tror inte tullarna får öppna sådana paket, om där inte finns någon särskild anledning att tro paketet innehåller narkotika eller något sådant. Fick tipset när jag handlade grejer från USA.
Lycka till
 
Re: Skicka som gåva

motumba; sa:
Hej, om utanför EU, be avsändaren skicka paketet som "Gift, low value" så slipper man ev. tull och skatt, jag vet inte riktigt hur men jag tror inte tullarna får öppna sådana paket, om där inte finns någon särskild anledning att tro paketet innehåller narkotika eller något sådant. Fick tipset när jag handlade grejer från USA.
Lycka till

Det kan säkert fungera i många fall. Men REI kommer ALDRIG ställa upp på något sådant. REI har annars en funktion där man man skicka varaor som gåvor (de tar då bort prislappen) men det gäller bara inom USA " Please note that customs requires us to send invoices (including prices) with international shipments." .Annars så måste man alltså känna någon som personligen kan gå och köpa varan (eller beställa den via postrder inom USA) och som sedan skickar den som gåva. Inget annat större företag gör det heller.
[Ändrat av KLAGER 2002-11-07 kl 08:46]
 
Moms eller inte ...

Ibland - och detta tips tar jag inga legala garantier för ;-) - är det värt att beställa från USA och lägga på de extra pengarna för "overnight" delivery med FedEx eller UPS. Då forceras grejerna fram och de allra flesta fall anser de sig inte ha tid att förtulla paketen hos Tullen då detta skulle ta för lång tid och de missar leveranstider. Vet att Svenska Tullen har inte alls varit nöjd med denna situationen.

Funkade för mig senast i sommar med div böcker och annat från Amazon.

PS. för den tullanställada och andra advokater eller moralens väktarer så skämtar jag givetvis och detta fungerar självklart inte så prova inte DS.

mvh / Jens
 
Tull + moms

Jag har aldrig betalt vare sej tull eller moms för saker jag beställer från utkandet, har beställt mycket böcker och så fårn USA. Men jag har aldrig haft problem med det.
 
Tull

Jag har då missflyt för jag brukar då alltid åka på tull och moms när jag beställer från USA.:-(
Men alla andra brukar säga "jag behöver aldrig betala".
 
Re: Tull

fafner; sa:
Jag har då missflyt för jag brukar då alltid åka på tull och moms när jag beställer från USA.:-(
Men alla andra brukar säga "jag behöver aldrig betala".

Det e ju bara för att Kjell "Kaparn" Jansson har ett horn i sidan till dig.. Ni får väl ta ett snack!!
 
Re: Moms eller inte ...

jenlu; sa:
Funkade för mig senast i sommar med div böcker och annat från Amazon.

Prova att beställa från brittiska amazon http://www.amazon.co.uk
Då slipper du betala expressfrakt, priserna är lika billiga och då får du endast betala den förmånliga (svenska) bokmomsen på 6%. Jag brukar få mina böcker inom en vecka vid normalfrakt.


(Tydligen är det så att postorderföretag som har försäljning över ett visst belopp till ett annat EU-land måste använda mottagarlandets moms.)
 
Re: Re: Moms eller inte ...

Retrovirus; sa:
Prova att beställa från brittiska amazon http://www.amazon.co.uk
Då slipper du betala expressfrakt, priserna är lika billiga och då får du endast betala den förmånliga (svenska) bokmomsen på 6%.

(Tydligen är det så att postorderföretag som har försäljning över ett visst belopp till ett annat EU-land måste använda mottagarlandets moms.)

Skumt system, de som säljer friluftssaker tex globetrotter använder hemlandets moms (d v s 16% för Tyskland) oavsett vart inom EU varan skickas. Englands 0% bokmoms är mera förmånlig än den svenska på 6%.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.