nyfiken på jakt!

Hej alla!

Jag är helt novis på jakt men är lite nyfiken. Det som verkar mest intressant tycker jag är fågeljakt.

Hur kommer man igång, vad är det för utbildningar som gäller, hur kan man jaga efter det??

Många frågor. Vore tacksam för tips och information, kanske ni har bra länker till andra sidor på internet man kan kika på.
 
Så här...

Rent allmänt så måste du ta jägarexamen så länge du vill ha möjlighet jaga själv och inneha vapen. Oavsett om du jagar älg, kron eller fågel så måste du ha jägarexamen och det finns ingen speciell jägarexamen för just fågel. Dock tror jag du kan skjuta upp för endast hagel och strunta i kulskyttet om du endast vill jaga fågel med hagel. Examen kan du antingen ta via förening som är med i jägareförbundet eller jägarnas riksförbund som driver studiecirklar där man läser teori samt praktiskt skytte under 8-9 månaders tid. Vilken du skall välja, vill du ha litteratur på 7 böcker a' ca 1500 sidor så gå jägareförbundets kurser, jägarnas riksförbund har en egen bok på 250 sidor som innehållet det du skall kunna för provet medan allt runt omkring fylls i och diskuteras under studiecirkeln. Provet som skall skrivas utges inte av något av förbunden utan av naturvårdsverket. Alternativ till studiecirkel är att gå en intensivkurs, detta är enligt mig ren skit. Det kostar en del gå en intensivkurs på 3-4 dagar (mellan 7000-12000 kr) men sen får du å andra sidan din jägarexamen i handen, så detta är det enkla alternativet. Man kan dock ifrågasätta nyttan med dessa kurser och vad syftet är. Förhoppningsvis går man en kurs för jägarexamen även för att lära sig nåt. Ytterligare ett alternativ är att skaffa litteraturen själv och läsa in den själv, kontakta nån provledare och höra efter när det finns tid för skriva prov. Jag har dock på känn att många provledare är lite "ovilliga" ta in de som läst sakerna själv och kanske anger att det är mycket uppbokat, trots att det är naturvårdsverkets prov och inte knutet till en speciell förening eller förbund.

Min rekommendation är att gå en studiecirkel, även om det kan kännas surt att det tar 9 månader när fröken "rosa dunjacka" åker på nån ball kurs i busken över en helg och stoltserar därefter med jägarexamen. Intensivkurser känns främst till för de som redan jagar sedan länge, men saknar formell jägarexamen. Alternativet till intensivkursen, som inte kunskapsmässigt skiljer sig så mycket, är att köpa ett vapen illegalt och jaga med detta.

Du kan kolla på

http://www.jagareforbundet.se/

http://www.jagarnasriksforbund.se/

för mer info. Lycka till!
 
Re: Så här...

bowall; sa:
Min rekommendation är att gå en studiecirkel, även om det kan kännas surt att det tar 9 månader när fröken "rosa dunjacka" åker på nån ball kurs i busken över en helg och stoltserar därefter med jägarexamen. Intensivkurser känns främst till för de som redan jagar sedan länge, men saknar formell jägarexamen. Alternativet till intensivkursen, som inte kunskapsmässigt skiljer sig så mycket, är att köpa ett vapen illegalt och jaga med detta.

Du kan kolla på

http://www.jagareforbundet.se/

http://www.jagarnasriksforbund.se/

för mer info. Lycka till!

Bo-Göran har varit väldigt tydlig, jag vill oxå slå ett slag för studie cirklarna.. Eftersom man under en lång tid träffas på detta vis kan man skapa bra kontakter och flera fina jaktkamrater för framtiden. Den sociala biten av jakt bör inte förringas.
 
Klubben

Det är bra att det finns krav på de som skall börja jaga. Varför finns det inga krav på dem som borde sluta???
Nää, jägarna är en enda stor klubb för inbördes beundran. (själklara undantag finns såklart). Klubben har ganska stora paralleller med "friluftseliten" tycker jag.

Mattias
 
Re: Klubben

Hertz; sa:
Det är bra att det finns krav på de som skall börja jaga. Varför finns det inga krav på dem som borde sluta???
Nää, jägarna är en enda stor klubb för inbördes beundran. (själklara undantag finns såklart). Klubben har ganska stora paralleller med "friluftseliten" tycker jag.

Mattias

Vilka är det du tycker borde sluta, Mattias? De som ser för dåligt, de som är för gamla eller de som inte övar tillräckligt med bössan? Vem ska sköta kontrollen och vem ska fatta beslutet? Om man efter jägarexamen får fötroendet att på egen hand hanskas med bössan i skog och mark så är man säkert mogen nog att själv känna när det är dags att ställa undan den, även om det för många sker motvilligt. Även de som inte skjuter har mycket att bidra med i ett jaktlag. Att kalla jägarna "en enda stor klubb för inbördes beundran" är ett rätt klumpigt sätt att generalisera, men eftersom du genast motsäger dig själv slipper jag göra det... Hur stor erfarenhet av jakt och jägare har du egentligen?

Vilka är "friluftseliten"? De erfarna rävarna man möter ute eller de mediakåta wannabees som bara pratar? Den enda gemensamma nämnaren jag kan finna med "KFIB" är att du hittat på det samlingsnamnet också.
/R.J.
 
Re: Klubben

Hertz; sa:
Det är bra att det finns krav på de som skall börja jaga. Varför finns det inga krav på dem som borde sluta???
Nää, jägarna är en enda stor klubb för inbördes beundran. (själklara undantag finns såklart). Klubben har ganska stora paralleller med "friluftseliten" tycker jag.

Mattias

Jag håller till viss del med dig. Jag tolkar din fråga om krav som att du syftar på de jägare som visat sig olämpliga. Jägarna är många och kommer från en bred skara samhällsgrupper i vårt land, på grund av vår allmogejakt. Det är en mycket stor grupp människor och här finns det precis som i andra grupper i samhället, ex bilförare, mindre lämpade individer. De som begår regelrätta brott ska givetvis straffas. I de fall brotten är grova, blir det svårt för jägaren att fortsätta jaga. Jakten och vapen är två områden som är otroligt styrda av lagar, förordningar och föreskrifter. Dessutom påverkas vi jägare väldigt mycket av vad som bestäms i EU. I jaktlagen finns uttalt ett ansvar för att vårda viltet på sin mark och i viltvården ingår jakt. Jakten är, vilket inte är uppenbart för media och icke jagande individer, en del av viltvården. Vi skulle inte kunna sköta det utan jakt. Den viltvården syftar till att underlätta och bevara en artrik fauna, men även till att göra det möjligt för både vilt och människor att leva tillsammans i dagens samhälle. Denna klubb du talar om gör sådeles mycket som du inte ser. Bortsett från stödutfodring och anläggning av viltvatten, så beskostar jägarna i sverige en stor del av viltforskningen. Dessutom deltar vi aktivt i den genom bland annat insamling observationsstatistik och inventeringar. Mycket av den jakt vi bedriver idag kräver att man är många som deltar, ett så kallat jaktlag. Inom detta jaktlag bildas det givetvis mycket goda relationer och det ser jag knappast som en nackdel. I detta jaktlag finns det alltid en jaktledare. Det ligger på denna ledares ansvar att hindra olämliga jägare från att delta. Många jaktlag har skjutprov man måste klara inför stundande jakt. Den personliga olämpligheten visar sig förr eller senare och olämplig blir i de flesta fall utesluten, eller givet polisanmäld om brott eller försummelse begåtts. Jag tycker till viss del som du. Vi borde kanske införa upprepade kontroller på de som i samhället har extra ansvar. Jägare, bilförare, båtförare, lärare, poliser med flera. Det enda sättet att införa regler för detta är genom politik, så jag föreslår att du vänder dig till polikiterna. Men räkna med att det blir en hård kamp. Jägarna är hårt ansatta av politik och vill ogärna bli ännu mer begränsade och kontrollerade. Vill du mot förmodan börja jaga, så är även du välkommen in i gänget.
 
Jo såhär:

"En enda stor klubb för inbördes beundran" Jag håller med om att detta var en dålig generalisering och ber om ursäkt. Jag anser att de flesta jägarna (jag känner många, och har faktiskt ganska stor erfarenhet av jakt) är duktiga och seriösa.

Det jag menade tex. är att många jaktlag har en form av uppskjutning innan tex. älgjakten. Detta vore jättebra om kraven var lika hårda för alla, men nu är det ofta så att -"Ja, Åke har ju kanske inte precis den bästa skjutningen, och har blivit lite senil, men han har ju suttit på pass 23 i 30 år så det är klart han får vara med."

Jag har ocksåviss insyn i vissa jaktlag där jaktledaren och några till år efter år har de bästa passen och de som inte tillhör rätt "kamratgäng" får gå drev, år efter år.


Vem och vad skall styra selektionen av dem som inte klarar av att jaga? Jag kan inte svara på det, men ålder är ett dåligt sätt att avgöra detta på eftersom det är en variabel som inte kan rangordnas på så sätt. Syn, hörsel, motorik, sinnesnärvaro kan väl vara några förslag.

"Jägarexamen gör att många vet när det är dags att ställa undan vapnen" Njaa, eftersom ovanstående kriterier gäller många av de äldre jägarna så har de ofta inte jägarexamen eftersom den inte varit obligatorisk allt för länge.
Gäller samma sak för körkort, att alla som tagit det vet när det är dags att ställa bilen för gott? Det tror jag knappast.

Jag är dock mest positiv till jägare (och bilförare), precis som till människor i allmänhet. Men som alltid är det några få som förstör och då får de andra lida. Så till dem som kände sig felaktigt beskjutna (haha) ber jag om ursäkt.

Jag brukar läsa både Svensk jakt och den där andra vad den nu heter. Och tycker att sånt som pengar går till är helt rätt.

Till sist "Friluftseliten": Detta är de som tycker att de har ensamrätten till den svenska naturen bara för att de varit där så många gånger redan och att det blivit sämre nu när "vanligt folk" hittat ut i naturen och in i nationalparkerna.

Mattias
 
Tag kontakt med nån som jagar i din närhet....följ med ut några gånger kanske på skjutbanan O,S,V innan du bestämmer dig för att gå kursen....eller gå kursen och följ ut med nån under hösten....man kan ju gå kursen iallafall om än man ser att det inte är nåt för en själv i slutändan.

Sen kommer ju den svåra delen köpa vapen ,skaffa mark(arrendera, korttidsmarker eller det bästa få en mentor att följa med).

Du kan ju börja med att berätta att du vill följa med någon ut....här på nätet i dina trakter tex.

Det finns ju saker man pysslar på med även nu iordningställande av fällor,eldstäder ,knipholkar o.s.v
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4
Norrbottningen Samebyar i Arjeplog i nytt projekt om upplåtelsen av jakt och fiske i fjällen. Jakt 1
lsjonsson EU-kommissionen vill stoppa jakt för ökad biologisk mångfald Jakt 25
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
Sverker G Klä sig varmt vid jakt? Jakt 10
erephus Jakt och äganderätt. Jakt 15
Still Alive Skyltar som informerar om jakt Jakt 602
badpitt GPS jakt Jakt 7
jägarpekka Något som testat detta jakt set? Jakt 3
-Patric- priser för jakt.. Jakt 37
bodis_86 Jakt Jakt 1
jmb77 Jakt... Jakt 0
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
jackan September jakt sökes Jakt 0
KLAGER Illegal jakt i TV4 Jakt 0
j_stellan Jakt är farligt... Jakt 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.