Jakt på vems villkor?

Varför bedrivs inte jakten så att djurens lidande minskas så mycket som möjligt? i stället för att driva djur med lösspringande hundar kunde man endast tillåta smygjakt för att inte stressa djuren. Jakt från fordon fördöms som oetiskt av jägare, men det skulle efffektivisera jakten (förutsatt att man inte åker efter djuren med bordonet) och man skulle kunna komma närmare. Om jaktetik bara handlar om att göra jakten svårare så borde man endast tillåta jakt genom att jägaren får springa ifatt och strypa djuret.
 
Ett bra inlägg! Själv jagar jag i stort sett uteslutande utan hundassistans - de skall dock finnas med för ev. eftersök - då hundarna stresser djuren duktigt mycket mer än en mänsklig drevkedja. Finner vidare att smygjakt är den mest intressanta och stimulerande jaktformen, samtidigt som den är väldigt skonsam mot viltet. Vakjakt är en annan skonsam, om än inte lika rolig jaktform.

Jaktetik handlar väl inte ett smack om att göra jakten svår (var har du fått det ifrån - är det nå'n som sagt det??), utan om att bedriva jakten på ett för djuren så skonsamt sätt som möjligt och att trygga mångfalden i de aktuella biotoperna.

//B
 
Varför Effektivisera?

Varför effektivisera jakten med fordon och liknande, det skulle ju resultera till att själva jakten försvann och avlivningen skulle vara det enda väsentliga. Nä, jakt med hund är en tradition som vi ska bevara, och vidare får endast kortbenta hundar driva djur, då djuret inte stressas.

Hundar med längre ben får endast "stöta" ut djuren, under en mycket begränsad tid.
/Josef
 
Har du aldrig noterat skillnaden i rörelsemönster hos djuren framför drevet när det gäller drivande hund visavi människor som driver?? Det kanske bara är i vissa delar av landet djuren blir mer stressade av hund än av människa, vad vet jag; hur som helst står jag fast vid min ståndpunkt att det är människan som bör jaga - inte minst för upplevelsens skull, dock utan avkall på säkerhet och etik.

//B
 
tror inte det..

Har sett en del rådjursjakt med långsamma hundar (ex. tax) och kan nog påstå att djuren inte varit så särdeles stressade. I vissa fall har hunden legat upp till fem minuter efter djuret, och detta har lunkat iväg i sakta mak efter att ha stått och lyssnat för att bedöma var hunden är.
Jakt med stötande hund är en annan sak, som jag inte är helt positivt inställd till. Djuren blir ordentligt stressade på grund av att hundarna är snabbare och inte ger skall lika ofta. Dessutom anser jag att en del av viltvården går förlorad (ngt som all jakt är tänkt att vara) då man i många fall helt enkelt inte har tid att se vad det är för djur som kommer farande.

Vad gäller jakt från bil så påstår jag att det inte kommer att funka i längden. I början kan man nog skjuta lite djur, men efter ett tag kommer dessa att lära sig att motorljud inte är hälsosamma och fly fältet.


Just my $0.02.
 
Jakt från fordon

"Vad gäller jakt från bil så påstår jag att det inte kommer att funka i längden.
I början kan man nog skjuta lite djur, men efter ett tag kommer dessa att
lära sig att motorljud inte är hälsosamma och fly fältet. "

Vad kunde vara bättre? Det skulle alltså både vara ett för djuren humant sätt att jaga samt skulle göra djuren försiktigare när de passerar vägar.
 
svra till benny

Att jakt är viltvård är en sanning med modifikation. Jakt är själva avlivningen av et djur och kan således aldrig blir någon "vård". Vad någon än må säga...

Dock ägnar sig många jägare åt viltvård dvs. biotopsvårdsförbättringar för viltet. Detta är den enda riktiga viltvården som är möjlig.

När folk menar att jakt är viltvård, tror jag att de flesta att genom avskjutning hålla viltstammarna i schack. Detta är dock ingen vård utan, enligt mitt sätt och se det, en åtgärd pga av att viltet baturliga fiender - rovdjur - finns i för liten omfattning för att kunna reglera detta själva.

Min poäng är alltså skilj på jakt och viltvård!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
Norrbottningen Samebyar i Arjeplog i nytt projekt om upplåtelsen av jakt och fiske i fjällen. Jakt 1
lsjonsson EU-kommissionen vill stoppa jakt för ökad biologisk mångfald Jakt 25
Alexlp Vapen Licens för jakt Jakt 7
Sverker G Klä sig varmt vid jakt? Jakt 10
erephus Jakt och äganderätt. Jakt 15
Still Alive Skyltar som informerar om jakt Jakt 602
badpitt GPS jakt Jakt 7
jägarpekka Något som testat detta jakt set? Jakt 3
-Patric- priser för jakt.. Jakt 37
bodis_86 Jakt Jakt 1
jmb77 Jakt... Jakt 0
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14
jackan September jakt sökes Jakt 0
KLAGER Illegal jakt i TV4 Jakt 0
j_stellan Jakt är farligt... Jakt 50
KLAGER Illegal jakt Jakt 7
thomalin Vad är jakt? Jakt 17
forslund Hörselskydd för jakt Jakt 16
Donuts Jakt i Canada? Jakt 0
Sloopie Köttkvalitet vid jakt Jakt 6
-Patric- TV4+ Jakt å Fiske Jakt 7
Gardsiö Hur mycket betalt för jakt? Jakt 0
fjiodor Kläder för jakt & vandring Jakt 18
sjö_örret Jakt är bättre än industrikött Jakt 1
Luffarn Jakt - en naturlig tradition eller förlegad nöjesjakt? Jakt 84
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.