Handvärmare bensin eller USB

HasseQ

Temp. avstängd
Glöm inte att ta med en eldriven mössa oxå, och ett gäng stora powerbanks som räcker 3-4 dar minst.

Fördelen med att använda en powerbank med värme är man kan välja mellan olika nivåer av värme och om man bara vill använda den en liten stund kan man stänga av den och senare använda den igen.
En kolstavsvärmare kan man väl "fimpa" och därmed avstannar värmetillförseln så det är väl inget unikt för USB.
Däremot finns väl ingen reglering, utan det är bara av och på.

/Patrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Varför ? Har man rejäla och varma tumvantar i flera lager är det ingen risk att man fryser.
Sant.
Fast när man tex pimplar Röding i kallt väder är det inte sällan att det kommer väta på händerna, där kan det vara en lyx att kunna tina fingrarna.

Eller ett par sådana där påsar som extra räddningplanka på vintertur mot förfrysning.

Jag har länge (om än inte frekvent) använt handvärmare med kolstav och tycker de är både lätta och funktionella om jag planerat är ute och vet att det ska bli rejält kallt.
Annars ligger ofta några såna där engångspåsar i väskan/säcken och de har ibland gjort nytta när nåt oväntat skett.
Bensin känns, för mig, osäkert och batterilösning spar jag till laddning av telefonen.

Använda handvärmare som drivs av bensin låter ju helt vansinnigt med tanke på hur mycket nylon/fleece och annat extremt brännbart material som finns i våra kläder.

Någon som har testat bensindrivna handvärmare och kan ge ett utlåtande om brandrisken med dom?

HasseQ

Temp. avstängd
Alltså, är man ute på vintern när det är kallt ska man ha rymliga och varma kläder, flera lager efter behov. Det är inte så svårt, men man måste såklart prova lite osv. Att vara beroende av något som är el/bensin-uppvärmt är helt förkastligt - bara att glömma. Tror någon att Samerna hade en powerbank i ryggan ?

Alltså, är man ute på vintern när det är kallt ska man ha rymliga och varma kläder, flera lager efter behov. Det är inte så svårt, men man måste såklart prova lite osv. Att vara beroende av något som är el/bensin-uppvärmt är helt förkastligt - bara att glömma. Tror någon att Samerna hade en powerbank i ryggan ?
Så man får inte använda några nyare saker som fungerar när man är ute i naturen/kylan :D

Nu vet jag inte vad samerna har i ryggan eller vad som är helt förkastligt. Däremot har jag använt koldrivna handvärmare i pjäxorna på vintern efter en natt i tältet. Ganska mycket skönare att dra på sig varma pjäxor än iskalla som ska värmas upp av fötterna.

Fast då kanske de ska kallas fotvärmare. Och kanske är mindre förkastligt. Vad vet jag.

Är det rejält svalt ute har jag handledsvärmare, yllerör, tiofingrade Thimmies, Lovikavantar och tumhandskar. Varför klä sig för avkylning?

Fördelen med att använda en powerbank med värme är man kan välja mellan olika nivåer av värme och om man bara vill använda den en liten stund kan man stänga av den och senare använda den igen.
I och för sig ett bra tänk.
Kol och bensin brukar ha rätt lång drifttid så där är inte problemet. Men ser ett problem om man använder kol och bensin och kommer in i ex bilar

I och för sig ett bra tänk.
Kol och bensin brukar ha rätt lång drifttid så där är inte problemet. Men ser ett problem om man använder kol och bensin och kommer in i ex bilar
En sakta glödande kolstav inuti en ask med brandsäkert material är inget problem i bilen.
Men gäller det kol i en tänd grill då är det nåt annat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips