Åteljakt på varg?

Kan nån förklara varför åteljakt på varg och björn är förbjudet? spontant skulle jag säga att det är en effektiv jaktform med liten risk för skadskjutning, kanske inte lika kul som jakt med hund men de kan ju knappast vara statens argument....

När det gäller björn är ett tungt argument att man inte vill vänja björnarna vid att äta där det luktar människa, vilket det ju alltid gör vid en åtel. Björnar som äter vid åtlar av den här typen vill vi inte ha.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Motivet att förbjuda åteljakt på björn är att de kan vänja sig vid att få mat i närheten av människor och därför söka mat i större utsträckning nära människor. Dessutom är det i EU förbjudet att lägga ut icke veterinärbesiktigat kött . Det pågår dock försök med åteljakt på björn, men i höstas sköts vad jag vet ingen av björnarna i de länen vid en åtel.

När det gäller björn är ett tungt argument att man inte vill vänja björnarna vid att äta där det luktar människa, vilket det ju alltid gör vid en åtel. Björnar som äter vid åtlar av den här typen vill vi inte ha.

Men äter de då inte på rävåtel? En sån måste lukta minst lika mycket människa... å de är ju inte förbjudet att fotografera björn på åtel så det verkar bara var jakten som är förbjuden inte åtlingen...

Men äter de då inte på rävåtel? En sån måste lukta minst lika mycket människa... å de är ju inte förbjudet att fotografera björn på åtel så det verkar bara var jakten som är förbjuden inte åtlingen...
Det måste bero på att man är rädd att den skjutna björnen ska gå igen och leta mat där det luktar människa.

Motivet att förbjuda åteljakt på björn är att de kan vänja sig vid att få mat i närheten av människor och därför söka mat i större utsträckning nära människor. Dessutom är det i EU förbjudet att lägga ut icke veterinärbesiktigat kött . Det pågår dock försök med åteljakt på björn, men i höstas sköts vad jag vet ingen av björnarna i de länen vid en åtel.

Här så finns det trafikdödat vilt så det räcker och blir över till rävåtlarna. Sen dyker det det ju alltid
upp lite slaktrester från jakten.
Det är alltså bra om det finns en rävåtel att dumpa resterna.
Åteln bör helst ligga långt ut i skogen, men det är lättare att få skjuta om den ligger i närheten av
bebyggelse. DVS djuren acceperar lite oljud och människovittring.

Ska jag vara lite sur å bitter tror jag att det här bara är en av många outgrundliga lagar, exemepel vis... Varför får man bara ha 3 skott i halvautomatiska vapnet vid jakt på björn men 6 skott vid älgjakt?

Man skulle vilja läsa motiveringen till visa lagar... kan ju annars lätt tro att det saknas lite vett hos våra lagstiftare...

Ska jag vara lite sur å bitter tror jag att det här bara är en av många outgrundliga lagar, exemepel vis... Varför får man bara ha 3 skott i halvautomatiska vapnet vid jakt på björn men 6 skott vid älgjakt?

Man skulle vilja läsa motiveringen till visa lagar... kan ju annars lätt tro att det saknas lite vett hos våra lagstiftare...

3 skott i halvautomaten är direkt importerat från EU. Motivet är ungefär att man bara ska frestas att bara skjuta ett rovdjur åt gången!
Så fick vi det förklarat på en jaktledarkurs

Åtelförbud på björn har vad jag minns att göra med att det kan vara svårt att avgöra om björnungar gömmer sig i buskarna.

Åtelförbud på varg finns ännu ingen förklaring till....skulle passa alldeles utmärkt att jaga så.

Anledningen till åtelförbud vid vargjakt är detsamma som vid björnjakt; man vill undvika habituering.

I Västerbotten/Norrbotten hade man väl försök när det gäller åteljakt efter björn under årets björnjakt? Vet inte hur det föll ut.

I Norge har de åteljakt efter järv . Naturvårdsverket i Sverige har "utrett vad som behöver utredas vidare" när det gäller förvaltningsjakt på varg. Bl.a. ska åteljakt på varg utredas.

Raskesven

När det gäller åteljakten på björn i Norr- o Västerbotten så håller de på samanställa resultaten. Det blir intressant läsning.

Det har gjorts en hel del forskning i Finland kring de ställen där det bedrivs björnskådning med hjälp av åtel. Har själv haft kontakt med forskarna och de säger att de inte har märkt några beteendeändringar hos björnarna. De har också haft en del varg vid några av åtelställena men det finns ingen forskning kring det. Forskarna säger däremot att de inte har märkt några ändringar hos vargarnas beteende häller.

Det tar mycket tid att vänja björnar med åtelplatser och ännu mer tid när det gäller varg. Själv tror jag det skulle bli omöjligt att bedriva åteljakt på varg dessutom skulle de lära sig snabbt att undvika åtelplatser.

Alla typer av rovdjur borde vara intresserade av en rävåtel.
Så om åtelförbudet permanentas så finns ju risk för att även rävåteln förbjuds.
Eller möjligen att det ställs krav på minimiavstånd till bebyggelse.

Men troligen kommer all åtelskjutning att tillåtas....

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips