Varför klagar folk jämt på jägare???

Hett diskussionsämne som alltid!

Jakt är väl alltid spännande även om det är skyddsjakt eller professionellt eftersök av skadat vilt! Vad är det för fel att jaga för nöjes skull???

Så länge viltet behövs hållas nere är det väl bara positivt att man får ha kul och uppleva spänningen som jakt erbjuder. Det är bara så att vare sig det är med kameran eller med bössan i hand man jagar - så är det spännande! Samma sak med fiske - men där klagas det inte alls lika mycket!!!

Jakten är en fin tradition som ska bevaras. Visst kan jag hålla med om att älgjakten ibland kan gå till överdrift och personer som inte har något att göra ute i skogen med bössa kravlar sig ut...

Nu var det ju någon som undrade över djurens lidande? Det kan väl liknas med som när man fiskar eller kör över vilt - den finns där och man får respektera djuren och göra det så smärtfritt som möjligt. Samma sak vid slakt av tamdjur.

Nu är det ju faktiskt så att jag personligen inte föredrar naturen med bössan i hand. Är ingen jägare... Fjällvandrar och klättrar, seglar och strosar. Men har inget emot jakt och jägare för det!

Nå, något negativt ska man väl klämma ur sig. Visst, skottknallar kan vara störande när man är på fjället eller i skog och mark. Dessutom stör ju tex livlig jakt djurlivet negativt, typ stressade ripor på kalfjället. Dessutom lever ju massor med fåglar med hagel i sig. Läste siffrorna någonstans om fåglarna vid Tåkern. Kanske man ska minimera hageljakten? Toppfågel med kula är mycket bättre tycker jag i alla fall!

Eller träna så du blir lika duktig som W.D.M Bell och skrota hagelbössan. Dessutom behöver skytteklubbarna fler aktiva medlemmar! Nå "Karamojo" var väl lite speciell...
 

Guest

Gäst
trevligt

hej, Per!
Det är trevligt att höra att det finns ickejägaresom har de åsikter du besitter. Det enda jag skulle vilja kommentera är din syn på hageljakten, visst- det är inte roligt med fåglar som flyger runt med hagel i kroppen, men detta är dock oundvikligt. Toppfågel är ingen bra lösning i de södra delarna av landet, det är rent idiotiskt. En studsarkula som inte träffar sitt mål kan flyga över 8 km, vilket inte är nå´n höjdare med tanke på folktätheten här nere. Även norrut kan det vara ödestiget, man vet aldrig var en kula kan dimpa ner. Än en gång, trevligt att få lite stöd utifrån, ha det...
 
kan det bero på att en del jägare är väldigt enögda

En jägare som ser vargen som ett hot för att den kan ta en jägares hund men inte ser sina kompisar som ett större hot (trots att fler hundar dödas av jägare än vargar) är väl lite enögd? Eller kan det vara så att de ser vargen som en konkurrent om villebrådet?

Jakt har sin plats men det är inte självklart att alla andra djur skall flytta på sig för jaktens skull. Att vargen/lot och andra rovdjur tar villebråd bör ju ha ännu längre traditioner än människans jakt.

Jag har träffat jägare som är mycket sansade och bra, men varför är det alltid virrpannorna som syns i debatten? Ta fram de sansade jägarna så kan vi nog hitta en kompromiss som alla kan tycka om.

mvh Christian
 
jag tror vi är tvugna att jaga...

I mitt tycke kräver dagens sammhälle att också människan jagar. Få tolererar så starka stammar av de stora rovdjuren som skulle behövas för att naturen skulle kunna "balansera sig själv". För oss vanliga dödliga står valet, något tillspetsat, mellan en björnfamilj på bakgården eller tjockt med älg på motorhuven. (De som lever på jord- eller skogsbruk eller olika former av djurhållning har väl en mer nyanserad bild av problematiken...)

Tills älgarna lär sig använda kondom eller du accepterar en vargflock i hemmaskogen så är människan nog tvungen att själv försöka hålla djurstammarna i styr. Det stör mig inte nämvärt. Jag tycker vilt är gott, fast jag inte jagar mycket själv.
Förresten, har du någonsin hört talas om galna älgsjukan...?

Hoppas jag inte har hoppat jämfota på någons små tår...
 
Galna älgar javisst

Visst finns det galna älgar, dvs Älgar som lider av prion sjukdom av Creutzfeldt Jakob typ. Liksom tex också Får kan få det. Sedan har dessa förmodligen inte smittats via maten. Men förmodligen kan de i sin tur smitta oss människor! Fast å andra sidan så skulle man teoretiskt kunna smittas av en grönsak också, bara den hade prioner av rätt/fel sort som liknade motsvarande protein i människa tillräckligt mycket.

Mvh Per
 
Inget fel på jägare....

Jag har inte heller någonting emot jägare men någonting som jag inte tycker om är när folk blandar alkohol och jakt.
Det innebär inte fara och lidande för djuren utan även andra människor.
 
Galna älg-sjukan?

Hej!
Det var något helt nytt, för mig i alla fall. Har du hittat på det själv, eller kan du ge några tips om var man skulle kunna hitta lite information om det? Att får har en prionsjukdom, Scrapie, är gammalt och dessutom troligt ursprung för Galna ko sjukan, men älg...? De är väl inte så stora konsumenter av köttmjöl...

undrar Ingrid
 
Galna älg-sjukan

Om jag inte är helt fel så finns det en sjukdom som kallas älvsborgs sjukan som älgar drabbas av. Det är ingen vacker syn, Jag kommer inte i håg alla detaljer men om du vill så kan jag nog kolla upp det lite noggranare.

/Mathias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Ulf J Jaktforumet på plats Jakt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.