Handvärmare bensin eller USB

Jag skulle passa mig väldigt noga för att bli beroende av en värmare för att undvika förfrysning eller annat större obehag. Speciellt om jag är ute på en längre tur.

Däremot ser jag inga problem med att göra vistelse i kyla mer bekväm med el, kol, bensin eller andra kemiska värmeprylar.

Tidigare hade jag med mig två par kängor när jag var ute och jagade på vintern. Ett par jag gick i, och ett par Kamik som jag stod i. Numera har jag bara det bar jag går i, och ett par elvärmestrumpor. Om batteriet tar slut när jag står på pass får jag börja röra mig (eller meddela jaktledaren att jag bryter jakten och går till bilen...).

Jag har använt värmeljus för att torka ur och värma upp skor när jag varit ute på längre turer. Krasst sett så är det nog säkrare att göra det med en koldriven handvärmare.

Jag har kläder och skor som utan tilläggsvärme tillåter mig att stå still i -30 utan att frysa. Olika värmeprodukter använder jag för att det ska bli bekvämare. Jag ser inget fel med det.

Jag skulle passa mig väldigt noga för att bli beroende av en värmare för att undvika förfrysning eller annat större obehag. Speciellt om jag är ute på en längre tur.

Däremot ser jag inga problem med att göra vistelse i kyla mer bekväm med el, kol, bensin eller andra kemiska värmeprylar.

Tidigare hade jag med mig två par kängor när jag var ute och jagade på vintern. Ett par jag gick i, och ett par Kamik som jag stod i. Numera har jag bara det bar jag går i, och ett par elvärmestrumpor. Om batteriet tar slut när jag står på pass får jag börja röra mig (eller meddela jaktledaren att jag bryter jakten och går till bilen...).

Jag har använt värmeljus för att torka ur och värma upp skor när jag varit ute på längre turer. Krasst sett så är det nog säkrare att göra det med en koldriven handvärmare.

Jag har kläder och skor som utan tilläggsvärme tillåter mig att stå still i -30 utan att frysa. Olika värmeprodukter använder jag för att det ska bli bekvämare. Jag ser inget fel med det.
Man blir inte yngre så bekvämligheten ökar.
Men snart tar jag med mig cykeln in på Ica och gym. Ser trenden och känner mig gubbig.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Använda handvärmare som drivs av bensin låter ju helt vansinnigt med tanke på hur mycket nylon/fleece och annat extremt brännbart material som finns i våra kläder.

Någon som har testat bensindrivna handvärmare och kan ge ett utlåtande om brandrisken med dom?
Jag har testat och jag brann inte upp.

Jag har aldrig använt en bensinvärmare men har fått för mig att de inte brinner med ren låga utan har nån slags "katalytisk" förbränning?

Bensindrivna värmare brinner inte! Kemisk reaktion.
”The PEACOCK pocket warmer makes use of the chemical principle that vaporized benzine (hydrocarbon) generates heat when in contact with platinum. The heat generator neither ignites the benzine (not benzene) nor produces flames.”

”The PEACOCK pocket warmer makes use of the chemical principle that vaporized benzine (hydrocarbon) generates heat when in contact with platinum. The heat generator neither ignites the benzine (not benzene) nor produces flames.”
Jag har haft en bensinvärmare och den hade en veke som skulle tändas med tändstickor eller tändare.

Förbrukas platinan också eller är det bara bensin som behöver fyllas på?

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips