Jaktforumet på plats

Nu är Utsidans nya diskussionsforum om jakt igång. Jag hoppas det blir många intressanta debatter.

Som icke-jägare (jodå, jag äter kött) kanske jag kan inleda en diskussion kring jaktens egenvärde.
Vad är det som gör det intressant och/eller viktigt att lägga till dödandet till naturupplevelsen?
 
Ingen ståndpunkt

Kanske dags att ändra detta i Er POLICY? Och kanske också att skriva in någonstans VARFÖR jakt är med, så att folk som läser förstår anledningen till att ändra policyn?

Utsidan:

http://www.utsidan.se/om_utsidan/policy.htm

Där det står bland annat:

Ingen jakt

Trots att vi har en sektion för fiske har vi har valt att för närvarande inte ta upp jakt på Utsidan. Vi skriver däremot om allt det andra som jägaren såväl som andra friluftsintresserade gör; läser kartor, studerar vädret, lagar mat utomhus och så vidare.

För att inte starta en debatt här bör det kanske nämnas att jag varken är speciellt jaktintresserad-äter lagom med kött-tycker att veganer kan vara sunda etc.

Ser att jakforumet startade redan för ett år sedan men det verkar endast vara ett fåtal som anmärkt på policyn tidigare i inläggen. Och det är dåligt med kommentarer från ansvariga vad jag kan se. Skall dock fortsätta att läsa :)
[Ändrat av Buda 2001-08-18 kl 10:43]
 

clindh

Forumvärd
(Det är inte vi som tar upp ämnet jakt på Utsidan, det är ju ni som gör det själva, i forumet :)

Vad vi menar med policyn är att jakt inte är ett av de friluftsaktiviteter vi valt att ta upp på Utsidan. Det betyder inte på något sätt att Utsidan tar avstånd från jakt - det är en väldig skillnad. Får man det intrycket skall vi formulera om.

Vi vet att många medlemmar (ca 10%) har jakt som intresse och satte därför ivartfall upp ett forum för diskussion runt detta.

Jakt är ett stort ämnesområde, väl värt en helt dedikerad webbplats (finns det någon?).
Vi har tyvärr inga resurser i dagens läge att behandla jakt med en egen avdelning odyl, vi har jämnt skägg att underhålla allt vi har nu. Och ingen av oss inblandade sysslar heller med jakt (annat än fiske) vilket gör det än svårare att behandla ämnet.

Men vill ni medlemmar hjälpa oss med att skicka in tex artiklar (helst korrlästa och färdigredigerade!), reseberättelser odyl om jakt går det bra! Och några länkkategorier för Jakt kan vi ju enkelt stoppa in - vad tycker ni borde finnas?
 
?

Jag förstår inte varför alla icke-jägare hakar upp sig på dödandet. Dödandet är en liten del av jakten, men måste finnas där för att det ska kallas jakt. Tar man bort dödandet från jakten återstår frilufsmänniskor som i grupp eller ensamma tillbringar allt från 10–200 dagar (kanske mer eller mindre) med att vandra i naturen och får upplevelser i skog, på fjället eller i skärgården och som lägger ner 5-30 dagar på viltvårds- och naturåtgärder. Mycket av jaktlyckan ligger även i att träna sin hund och glädjas åt hans arbete.
Ser man sedan på själva dödandet på ett naturligt sätt så inser man att det inte är så konstigt. Alla som äter mat eller använder kläder som är gjorda av animaliskaprodukter dödar djur indirekt. Indirekt eller direkt? Jag ser ingen moralisk eller etisk skillnad på det. Det viktiga är att det sker på ett snabbt och humant sätt.

Att jakten tillför naturupplevelsen en annan dimension och spänning är inte konstigare än att vissa förhöjer naturupplevelsen med att bestiga bergstoppar, klättra i berg, cykla, springa, skärmflyga eller forsränna.

Jag vill även uppmana alla som får chansen köpa kött från jägare att göra det. Det är en tillfredsställelse att äta mat från naturens skafferi. Viltet har levat ett naturligt liv fjärran från djurfabriker, antibiotika och andra konstgjorda sätt att hantera djur.

/Mikael Töyrä
 
Skörda naturens frukter

Jag är allmänt friluftsintresserad och fiskar någon gång vartannat år eller så men har inte jagat själv. Jag har gått i drevet vid älgjakt ett par gånger.

Jag är positiv till att jakt finns med som ett Forum här på Utsidan då jägare har en helhetssyn på naturen som är rolig att läsa om även för icke utövande jägare.

Efter att ha sett hur slakten går till på några av våra stora slakterier så bedömmer jag att jakt normalt sett är betydligt skonsammare för vilt än vad slakt är för våra tamdjur.

Jag tycker inte det är konstigare att man jagar i den svenska naturen än att man plockar svamp och bär och fiskar.

Sedan är naturligtvis jordbruket oerhört mycket effektivare som matproducent. Skulle vi leva enbart av jakt fiske samt som samlare skulle sannolikt inte mer än 25.000 invånare kunna leva i Sverige.

Hälsningar Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Rekormånga björnar skjutna på årets skyddsjakt i Norrbotten. :( Jakt 0
lsjonsson Länsstyrelserna vill gärna ha foton från våra åtelkamrerer på de stora rovdjuren... Jakt 7
lsjonsson Inbrottstjuv fastnade på bild vid jaktkoja Jakt 0
lsjonsson Vildsvin i Västerbotten – fångades på bild av viltkamera Jakt 12
lsjonsson Jakttid säsong 3 på SVT 2 4/6 kl. 18.00 Jakt 0
ramsis_iv Skytteträning på luftgevärsmåltavla? Jakt 16
bjed0001 Åteljakt på varg? Jakt 18
ödemark Färg på jaktkläder Jakt 10
MariaFia Nyfiken på jakt, jaktskytte och jakthundar? Jakt 0
j_stellan Skyddsjakt på svanar och tranor Jakt 47
graylingman Licensjakten på varg ökar acceptansen... Jakt 77
mindful Toppjakt på skogsfågel Jakt 5
peter1959 Vad är på gång ? Jakt 2
Macerill Vill du tjäna pengar på ditt jaktintresse? Jakt 0
Toffs. Vildsvin på 500kg! Jakt 20
lester Vinterjakt på ripa! Jakt 1
mydeza Vildsvinshot mot hundar väcker krav på kontroll! Jakt 1
Vandrare Skyddsjakt på älg? Jakt 14
Ulvang Vill ha tips på en bra jakttidning! Jakt 4
Nirrebosse Har ni tänkt på att en stor jaktjeep är miljövänlig? Jakt 76
KLAGER Skyddsjakt på hundar? Jakt 53
niben nyfiken på jakt! Jakt 9
mahas Tips på ripdalar i Gällivare fjällen. Jakt 0
Tolvan Söker bild på björnskit Jakt 4
frarol snöskor OCH stighudar på fjället Jakt 3
frarol snöskor eller stighudar på fjället?? Jakt 3
KLAGER Höstjakt på bärplockare Jakt 6
HenrikM Vinterjakt på ripa Jakt 6
Nemo Vapen på snöskoter Jakt 4
johannordh Problem med portningen på MARLIN 1895 GS Jakt 9
marjon Handla på nätet Jakt 9
lester Vapen på skoter Jakt 1
vizsla Tips på patron .22lr ripjakt Jakt 6
KLAGER Jakt på vems villkor? Jakt 7
Per J Varför klagar folk jämt på jägare??? Jakt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.