Handikappanpassa vandringsleder i fjällen

Antaligen ett populistiskt uttalande.

Håller annars med farsi att man kan inte få allt eller förvänta sig att allt ska anpassas.
Det finns många fjällanläggningar som är tillgängliga för rullstolsbundna och den listan kan säkert utökas men att göra ledanpassningar bortom vägs ände känns inte rimligt.
Var finner du stöd för påståendet "allt"?

Det handlar om att göra det som går, om det går att underlätta för andra varför inte göra det?


Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
om handikappade kräver att handikappsleder byggs i fjällen, skall dessa leder vara av sådan kvalité att alla handikappade, oavsett handikappets grad, skall kunna ta sig längs dessa leder? Eller innebär kravet en uppdelning av handikappade och att bara vissa handikapp skall tillgodoses?

Leder som underlättar för klass 1 handikapp låter inte bra eftersom övriga handikapplklasser inte kan fjällvandra...

Skall rullstolsburna kunna ta sig fram - men inte sängburna?

Någonstans måste en gräns uppstå - och den gränsen är idag att kan måste kunna transportera sig till fots. Jag tycker att det är en bra och naturlig gräns. Avsikten är ju att bevara naturen i fjällen som den är med minimal påverkan. Spänger är utlagda för att minska slitaget på naturen längs lederna - INTE för att underlätta för fotvandrare.

Att använda vattenleder för att underlätta för alla handikappade kanske är en bra idé? En specialbyggd båt med handikapptoalett och laddningsmöjlighet för permobiler och respiratorer och annan övervakningsutrustning skulle kunna ge alla handikappade, även sängliggande, en möjlighet att uppleva fjällvärlden. Att bygga några sådana båtar skulle dessutom troligen bli avsevärt mycket billigare än att bygga vägar och sedan underhålla dessa vägar.

Jag kan tänka mig att vissa Fjällstationer byggs om, eller byggs till, så att de kan ta emot alla olika typer av handikapp samt ge den service som varje sådant handikapp behöver.

Thomas
 
I sammanhanget bör nämnas att ambitionerna att handikappanpassa inte vanligtvis står i paritet med den ekonomiska förmågan. Detta uttalande ser jag som ett ganska fattigt försök från enhetschefen att äska pengar till sin egna verksamhet och dess legitimitet.
 
Ja, det är svårt, men det betyder ju inte att man ska anpassa leder för det. Det finns många sätt att komma ut i naturen med rullstol, paddling, segling, helikopter, rida, fyrhjuling, eller som ni gör. Mycket bra att ni utvecklar en mer terränggående rullstol (hemsidan var nere nu tyvärr, skulle gärna vilja veta mer). Sen har man frågan med underhåll och drift av ramper, spänger osv ofta i fattiga kommuner i norr.

Handlar det bara om att dubbla bredd på spänger där det redan finns, ser jag dock positivt på det hela.
Titta gärna på filmen dm hur långt vi kom på 20 sekunder och jämför med en gående. På 2 timmar kom vi ca 150 meter bara för att det var lite stenigt. Det finns som sagt innan massor med vildmark, varför inte ta den del som redan är tillgänglig för allsköns "fritidsfrilufsare" och göra den tillgänglig för fler?
Det blev många o lite upprörda inlägg.... Det handlar väl inte rimligen om att "asfaltera vildmarken" utan att göra några (tiotal?) km led tillgängliga för dom som inte kan röra sig helt obehindrat, rullstolsburna, äldre och andra med begränsad fysisk rörelseförmåga. Rimligen kommer det ändå att finnas gott om andra leder med vildmarkskänsla. Om man nu är ute efter vildmarkskänsla varför skall man då gå en upptrampad och utmärkt led....??


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Titta gärna på filmen dm hur långt vi kom på 20 sekunder och jämför med en gående. På 2 timmar kom vi ca 150 meter bara för att det var lite stenigt. Det finns som sagt innan massor med vildmark, varför inte ta den del som redan är tillgänglig för allsköns "fritidsfrilufsare" och göra den tillgänglig för fler?
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Hur tycker du själv att den där biten som visas i filmen skulle anpassas? En ramp uppför slänten? Jag ser inte hur det ska kunna gå till på något rimligt sätt.

Jag har använt rullstol sedan 2000, så jag vet mycket väl hur ni kunde göra det lättare utan att modifiera underlaget:
1) Använd FreeWheel (såg i en annan av dina filmer att en person körde det, se till att ha med en reserv-fotbåge)
2) Ha annan kambring, t.ex. med Kueschall VarioAxel
3) Kör med grövre däck (kan även rekommendera quad-drivringar av typen maxgrepp ergo para / para cp http://www.rehacare.de/cipp/md_reha...nr,2457979/~/Web-ProdDatasheet/prod_datasheet )
4) Dra rullstolen baklänges på 2 hjul är lättare än framlänges om man ska uppför,
5) Kör med rep från fast fotbåge eller ram till person med sele, alternativt med block mot förankring
6) Skaffa en specialstol för offroad, tex http://www.reactiveadaptations.com kombinerat med draghjälp
7) Skaffa en Zoom http://zoomability.com/zoom/
8) Köp en vanlig ATV och ansök http://www.lansstyrelsen.se/norrbot...fik i Naturen/Disp_Terräng_Barmark_150602.pdf
9) Om möjligt rid
10) Använd helikopter och vistas på plats, kombinera gärna med paddling i fjällsjöar/älvar
11) Kör på vintern med skoter/hundspann
12) Välj annan rutt

Att bredda existerande spänger med en planka eller två, så en normalstol får plats påverkar nog inte helhetsupplevelsen för de flesta. Men ett luddigt "handikappanpassning" utan att följa anpassningsnormer, vem ska det vara för? Ska folk planera utflykter och sedan ändå bara komma 100 m?

Verkar för övrigt vara en rolig resa ni planerar, lycka till!
 
Tack för all infon :) vi ska kolla upp den! Vi har tittat på diverse stolar men det är dyra investeringar som vanliga gående inte behöver göra.

Min poäng är inte att just denna led ska anpassas, vi valde själva en annan väg upp. Men det finns platser och leder som lättare än andra kan anpassas så att alla kan ta sig ut i fjällen, odh Kungsleden är inte så orörd att det håller som argument anser jag.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 
Om man får vara lite konspiratorisk för ett ögonblick, så kan det ju vara så att "handikappanpassa" bara är ett säljbart argument för att i största allmänhet tillgängliggöra.

Mer tillgängligt => fler och bekvämare besökare => större turistintäkter.

Det finns säkert en eller annan turistutvecklare som drömmer om att förvandla Nikkaluokta till ett svenskt Chamonix. "If you build it, they will come"

Tror knappast att det är av omsorg om rullstolsbundna som man byggde liften till Aiguille du Midi.


Nå till saken:

För min del tycker jag det är utmärkt att det finns både lättillgängliga och svåråtkomliga delar av fjällvärlden. (Den räcker lätt till bådadera.)
Konflikterna uppstår bara när det är en särskild plats som attraherar både puritaner och bekvämlighetsturister. Som Kebnekaise.
 
Nå till saken:

För min del tycker jag det är utmärkt att det finns både lättillgängliga och svåråtkomliga delar av fjällvärlden. (Den räcker lätt till bådadera.)
Konflikterna uppstår bara när det är en särskild plats som attraherar både puritaner och bekvämlighetsturister. Som Kebnekaise.

Det borde inte behöva vara en konflikt för du kan utan problem ta dig till Keb utan att använda den vanliga leden oavsett om den blir mer anpassad eller inte.
Kebnekaises fjällstation är redan anpassad för bekvämlighet så att göra vägen dit mer lätttillgänglig ser jag inte som ett stort ingrepp. I förlängningen kanske det tom skulle bli billigare och mer miljövänligt om man kunde nyttja vägen dit för transporter av gods mha fyrhjulingar istället för att flyga in och ut gods och skräp.
Man flyttar in startpunkten till fjällen från Nikka till Keb...
Bortom stationen och upp i fjällen lär du inte kunna ta dig utan att kunna använda benen för jag tvivlar starkt på att det kommer byggas lift där.
Dock måste jag säga att jag tycker väldigt mycket om liften upp på Njulla vid Abisko. Fantastiskt att kunna ta liften upp på kalfjället med barnen o mormor och morfar. Ingen av dem hade orkat att ta sig dit utan den lyxen. Anpassning av omgivningen är inte enbart av ondo...
 
Det borde inte behöva vara en konflikt för du kan utan problem ta dig till Keb utan att använda den vanliga leden oavsett om den blir mer anpassad eller inte.
Kebnekaises fjällstation är redan anpassad för bekvämlighet så att göra vägen dit mer lätttillgänglig ser jag inte som ett stort ingrepp. I förlängningen kanske det tom skulle bli billigare och mer miljövänligt om man kunde nyttja vägen dit för transporter av gods mha fyrhjulingar istället för att flyga in och ut gods och skräp.
Man flyttar in startpunkten till fjällen från Nikka till Keb...
Bortom stationen och upp i fjällen lär du inte kunna ta dig utan att kunna använda benen för jag tvivlar starkt på att det kommer byggas lift där.
Dock måste jag säga att jag tycker väldigt mycket om liften upp på Njulla vid Abisko. Fantastiskt att kunna ta liften upp på kalfjället med barnen o mormor och morfar. Ingen av dem hade orkat att ta sig dit utan den lyxen. Anpassning av omgivningen är inte enbart av ondo...

"Konflikt" är ju inte samma som "olöslig konflikt".
Och som sagt: Personligen tycker jag att det är bra att vi har både lättillgängliga och svårtillgängliga fjäll.
Visst hade det haft sin charm om omgivningarna kring Sveriges högsta topp hade fått höra till de svårtillgängliga, men den striden är knappast lönt att ta.
 
Det är inte utan att jag kommer att tänka på ett antal serier med Kalle Anka där nån genomlider en massa strapatser för att ta sig uppför ett berg och när vederbörande kommer till toppen så sitter resten av sällskapet där och väntar för de tog bilvägen upp från andra sidan.
 
Det är inte utan att jag kommer att tänka på ett antal serier med Kalle Anka där nån genomlider en massa strapatser för att ta sig uppför ett berg och när vederbörande kommer till toppen så sitter resten av sällskapet där och väntar för de tog bilvägen upp från andra sidan.

Som en vän till mig råkade säga en gång... "Det är resan som är färden".
Alla här väljer vi ju med jämna mellanrum att vara personen/ankan som kämpar sig upp längs "fel" sluttning, att resten av gruppen tagit sig en annan väg förtar väl inte upplevelsen av att ha kämpat sig fram?

Jag tycker inte att det nödvändigtvis är fel att göra kebne mer tillgängligt. Platsen upplevs redan som ganska exploaterad.
 
Som nu sträckan mellan Nikka och Fjällstation ser inte jag som fjällvandring. Hellre som bort kastad tid. Inte mig emot om man skulle kunna ta cykeln eller rullstolen och spara flera timmar/helikopter pengarna.
Om att handikapanpassa, så har väl samhället redan en viss standar för det, dvs att komma till myndigheter och affärer. Tror inte man med dagens standard klarar så enkelt till skattemyndiheten med sängen och en dropp stativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Göran_ Norska vandringsleder Fjällvandring 2
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
Sofie_W Fulufjället - tips på enklare vandringsleder Fjällvandring 3
Kerlun Efterlysning vandringsleder i Norge, Hedmarksvidda och norrut Fjällvandring 0
otterhall Tips på Vandringsleder? Fjällvandring 3
Idapidaaa TIPS på vandringsleder?! Fjällvandring 10
elsa77 Tips på trevlig fjällstation med fina vandringsleder Fjällvandring 6
loewen Vill ha tips på vandringsleder i skottland:) Fjällvandring 1
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
stinafina vandringsleder? Fjällvandring 9
skutt BRA VANDRINGSLEDER I NORGE ? Fjällvandring 8
Tips om vandringsleder i Norge i sommar-00! Fjällvandring 5
Tiveden, vandringsleder? Fjällvandring 2
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
Tips om vandringsleder omkring Bolzano. Fjällvandring 3
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.