Haglöfs Spitz Jacket

Hej!

Är det någon som provat Haglöfs Spitz Jacket?

Sitter i valet o kvalet o funderar på en ny jacka som man kan använda både på stan, på fjället o i skidbacken.

Funderar på softshell jacka också, någon som har några tips?


/Joel
 
Fick en på posten idag

Jag reklamerade min gamla haglöfs goretexjacka och fick möjlighet att byta till en Spitz.
Av naturliga skäl är min erfarenhet av jackan begränsad till en promenad på stan men det första intrycket är mycket positivt.

Kanske skulle jag önska mig en dragsko i midjan.

Jackan är tight skuren så ta med prova gärna i butik med de tröjor du tänkt ha under.

Uffe
 
Tack ska Du ha. Åker upp till Sthlm nästa vecka, hade tänkt ta mig en titt på jackan då.

Lite begränsat utbud här nere nämligen..

Hur är jackan i storleken? Provade lite haglöfsplagg häromveckan. Jag drar normalt L i överdelar
men deras L var rätt maffig.

Läste något om att sömmarna skulle vara, rätta mig gärna, limmade för att spara vikt. Någon som har erfarenhet av detta? Håller det, vad gäller stryktålighet? Håller det väta ute?


/Joel
 
Håller precis på att beställa en som jag hade tänkt använda som vanlig vardagsjacka.
Men sen kom jag på att den kasnke är för kall att ha på vintern? Är det överhuvdtaget något foder i den eller är det endast ett "skal"?
Hoppas någon som har en sådan jackan kan skriva ett par rader om den och vilka temperaturer den lämpar sig för!


Tack på förhand!
 
Provade den häromdagen, tyckte det var ett lite väl saftigt pris.

Det är som Ulf skriver, bara ett "skal".

Det jag störde mig på var att den prasslade nåt så förbannat.. Man hade inte ens kunnat smyga sig på en döv elefant med den jackan..

Annars satt den fint.
 
Har precis inhandlat en Spitz och har hunnit prova den i "skarpt" läge på en dagstur i december. Vädret var +5 C och regn. Funkade utmärkt! enda nackdelen med skal är att ventilationen får stå över för regn och vindskydd...
Grym passform för mig samt lätt och smidig, om man jämför med den gamla tidens XCR m fl.

Kan bara rekommendera den hittills! Mer info kommer om vinteranvändning!
 
Oväntat användningsområde

Trot om ni törs men jag har faktiskt varit ute och sprungit i min Spitz några gånger nu...

Med öppna ventilationsblixtlås fungerar det faktiskt riktigt bra, har inte alls blivit speciellt överhettad.
Kanske skall tillägga att jag bara använt den vid löpning när det blåst smådj*vlar och en vanlig träningsjacka hade varit på tok för kall och otät.

Uffe
 
Inte för att vara den som är den, men att springa med en jacka för nästan fyra tusen spänn? Känns lite overkill när man kan tjacka ett underställ på intesport för sisådär 200 spänn.

Jag kokar när jag springer, vare sig det är minus, plus eller snöstorm..
 
Du springer nog fortare än jag gör...

Och nu köpte jag ju inte jackan primärt för att springa i...

Och i normalfallet så springer jag i ett löparställ från Craft. Det har dock hänt några gånger den här "vintern" att det blåst så mycket att Craftstället helt enkelt inte varit tillräckligt tätt.
Då har jag använt min GTX jacka istället, med oväntat bra resultat, trodde också att jag skulle koka bort.

Uffe
 
Spitz är en helt underbar jacka. Visst den är väldigt mycket för dyr, men vill du ha en ren skaljacka som sitter tajt är den perfekt. Enda nackdelen är att jag inte bekvämt får in min hjälm under huvan. Dock inget större problem, då den situationen sällan uppstår för mig. Detaljerna är smart utformade, exempelvis går det enkelt att spänna armsluten med handskar på, fickorna på framsidan är stora och även om du fyller dem med tunga grejor känns det inte obekvämt.

main.php
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Haglöfs L.I.M. CROWN-Jacka med trelagers "PROOF"-membran Kläder 2
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
Grollen Haglöfs Astral Kläder 3
murakami Underställ Haglöfs Kläder 7
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
jens_ Haglöfs Grym Jacket Kläder 0
andreas.lindholm.5 Haglöfs Granit HI GT Kläder 1
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
SvEmelia Haglöfs Eclipse GT Kläder 7
Almgren Haglöfs L.I.M Proof Pant , nått att ha? Kläder 15
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
oloeve Haglöfs Ares pant Kläder 0
AnK Haglöfs L.I.M Low/Mid? Kläder 6
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
trod Haglöfs byxa, reklamation? Kläder 1
snowdog Salomon cosmic el haglöfs observe mid? Kläder 0
markusbacka Smärta av att gå in Haglöfs-kängor, någon fler? Kläder 19
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Lasse Be Haglöfs stroll GT Kläder 0
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
hannnah Haglöfs LIM-jacka gröna prickar Kläder 2
100826 Haglöfs ruggad mountain pant. Kläder 5
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
anders_b Haglöfs Barrier + väst? Kläder 3
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
Odi et Amo Haglöfs Bara Jacket Kläder 1
Schneeberger Arcteryx Alpha SV / Haglöfs Cirque Kläder 6
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Tangentbord Haglöfs Rugged Mountain Pant, benlängd osv. Kläder 0
PilotOne Haglöfs Mid Flex Pants Kläder 10
G.S Haglöfs Vassi Parka & Pant 2012/2013 Kläder 3
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
FreddeSkåning Erfarenhet av Haglöfs Verte Pants? Kläder 2
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
edstorm Lätta membran-byxor för fjällvandring - Haglöfs LIM, Electron etc Kläder 14
818erk Haglöfs jaunt vs Meindl kansas Kläder 3
Jerker86 Haglöfs Glade Q Kläder 0
Minnatur Lundhags känga eller Haglöfs Grym??? Kläder 11
Saye Haglöfs Glade Jacket Kläder 2
forslund Haglöfs barrier Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...