Haglöfs Spitz Jacket

Hej!

Är det någon som provat Haglöfs Spitz Jacket?

Sitter i valet o kvalet o funderar på en ny jacka som man kan använda både på stan, på fjället o i skidbacken.

Funderar på softshell jacka också, någon som har några tips?

/Joel

Fick en på posten idag

Jag reklamerade min gamla haglöfs goretexjacka och fick möjlighet att byta till en Spitz.
Av naturliga skäl är min erfarenhet av jackan begränsad till en promenad på stan men det första intrycket är mycket positivt.

Kanske skulle jag önska mig en dragsko i midjan.

Jackan är tight skuren så ta med prova gärna i butik med de tröjor du tänkt ha under.

Uffe

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack ska Du ha. Åker upp till Sthlm nästa vecka, hade tänkt ta mig en titt på jackan då.

Lite begränsat utbud här nere nämligen..

Hur är jackan i storleken? Provade lite haglöfsplagg häromveckan. Jag drar normalt L i överdelar
men deras L var rätt maffig.

Läste något om att sömmarna skulle vara, rätta mig gärna, limmade för att spara vikt. Någon som har erfarenhet av detta? Håller det, vad gäller stryktålighet? Håller det väta ute?

/Joel

Håller precis på att beställa en som jag hade tänkt använda som vanlig vardagsjacka.
Men sen kom jag på att den kasnke är för kall att ha på vintern? Är det överhuvdtaget något foder i den eller är det endast ett "skal"?
Hoppas någon som har en sådan jackan kan skriva ett par rader om den och vilka temperaturer den lämpar sig för!

Tack på förhand!

Provade den häromdagen, tyckte det var ett lite väl saftigt pris.

Det är som Ulf skriver, bara ett "skal".

Det jag störde mig på var att den prasslade nåt så förbannat.. Man hade inte ens kunnat smyga sig på en döv elefant med den jackan..

Annars satt den fint.

Har precis inhandlat en Spitz och har hunnit prova den i "skarpt" läge på en dagstur i december. Vädret var +5 C och regn. Funkade utmärkt! enda nackdelen med skal är att ventilationen får stå över för regn och vindskydd...
Grym passform för mig samt lätt och smidig, om man jämför med den gamla tidens XCR m fl.

Kan bara rekommendera den hittills! Mer info kommer om vinteranvändning!

Oväntat användningsområde

Trot om ni törs men jag har faktiskt varit ute och sprungit i min Spitz några gånger nu...

Med öppna ventilationsblixtlås fungerar det faktiskt riktigt bra, har inte alls blivit speciellt överhettad.
Kanske skall tillägga att jag bara använt den vid löpning när det blåst smådj*vlar och en vanlig träningsjacka hade varit på tok för kall och otät.

Uffe

Inte för att vara den som är den, men att springa med en jacka för nästan fyra tusen spänn? Känns lite overkill när man kan tjacka ett underställ på intesport för sisådär 200 spänn.

Jag kokar när jag springer, vare sig det är minus, plus eller snöstorm..

Du springer nog fortare än jag gör...

Och nu köpte jag ju inte jackan primärt för att springa i...

Och i normalfallet så springer jag i ett löparställ från Craft. Det har dock hänt några gånger den här "vintern" att det blåst så mycket att Craftstället helt enkelt inte varit tillräckligt tätt.
Då har jag använt min GTX jacka istället, med oväntat bra resultat, trodde också att jag skulle koka bort.

Uffe

Spitz är en helt underbar jacka. Visst den är väldigt mycket för dyr, men vill du ha en ren skaljacka som sitter tajt är den perfekt. Enda nackdelen är att jag inte bekvämt får in min hjälm under huvan. Dock inget större problem, då den situationen sällan uppstår för mig. Detaljerna är smart utformade, exempelvis går det enkelt att spänna armsluten med handskar på, fickorna på framsidan är stora och även om du fyller dem med tunga grejor känns det inte obekvämt.

main.php

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips