Haglöfs Skarja.

Håll ett öga på Tradera också, http://www.tradera.com/ . Där dyker det upp Vulcan och andra bra säckar billigt ibland.

Jag fann en bra Vulcan på e-bay. Men viss försiktighet är av nöden när man handlar där. T.ex ska man kräva foto på just den säck som säljs. En bekant till mig fick hem en Vulcan som gav intryck av att ha släpats genom några krig. Den "outslitliga" Vulcanen var helt slut. Aldrig sett en Vulcan i det skicket tidigare. Ryggplattan mjuk som en tvättsvamp, axelremmarna totalsladdriga, några slitagehål i väven etc.. Vid andra försöket blev det en bra säck.

Raskesven

Lischke; sa:
I länken står det vulcankopie... Betyder det vulcankopia?
Förbanne mig, det har du rätt i. När jag pratade med dem, sa de verkligen inget om kopia. Jag tog för givet att i o m att de anger "Nieuwprijs compleet 275 Euro", så syftar de på begagnade säckar, därav priset. Maila och kolla. Är det kopia skulle jag aldrig köpa, då är det säkrare att köpa begagnat (ingen nöter upp friluftsprylar idag!)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Om jag skulle köpa en Berghaus Atlas nu,när jag är 175-176 cm lång så skulle jag köpa en i storlek 3.
Men då vill det till att jag inte "växer ur" den storleken genom att växa 8 cm till, så att jag när gränsen för storlek 4. Jag är 15 år, 16 18/1. Jag är nu längre än min pappa, och min mamma är inte längre än mig.
Men om jag skulle "växa" ur storleken, så kan jag väl sälja ryggsäcken och köpa en lite större utan för stor förlust?

Storlek 3: 170 - 183 cm.
Storlek 4: 183 - 198 cm.

Förlåt, jag mätte fel. Jag är snarare 180 cm. 3 cm kan jag ha till godo om jag köper den största storleken, så kan jag "växa in" in i ryggsäcken. Eller blir den jätteobekväm om den är något stor? Jag mätte fö. med kängor på, eftersom att ryggsäcken skall bäras med kängor... Är verkligen måtten så kinkiga?
[Ändrat av Lischke 2006-01-11 kl 00:39]

Måtten anges med tanke på rygglängd, något sorts snitt med intervall m.a.p. kroppslängd. Kängor på eller inte gör alltså ingen skillnad:)

Jag är 183 cm lång och har två Vulcan, en storlek 4 och en storlek 3. Båda sitter bra på mig. Skillnaden blir att axelremmarna hamnar för högt med en stor säck på en kort rygg, och för lågt och stramande med en liten säck på en lång rygg. Det avspeglas också på hur höftbältet sitter; högt på höftkammen (kortare säck) eller lite nedhasat över höftbenet (längre säck). Går att justera lite, beroende på hur man stramar åt bandet mellan axelremmen och säcken. På min 3:a är det bandet i maxläge åt ena hållet, på min 4:a i maxläge åt andra hållet.

Det bästa är att gå till en affär och prova en 3:a och en 4:a och se hur de sitter. Och sedan köpa en begagnad någon annanstans i den storleken.

Om jag vore du skulle jag annars köpa en begagnad Vulcan/Atlas för 500-750 kr på t.ex e-bay, i storlek 3. Då får du en säck som sitter bra på dig nu och du får testa säcken och ser vad du tycker. Ingen katastrof sedan om du växer till över 183 cm. Några cm till klarar nog säcken, och sedan kan du alltid sälja den och skaffa ny.

Raskesven

Hej!

Tack för alla svar. Tror ni att en något stor ryggsäck skulle vara obekväm att bära? Eller hur skulle det bli med en något liten? I händelse av att jag börjar växa...
[Ändrat av Lischke 2006-01-11 kl 20:55]

Rygglängden avgör!

Hej!

Har själv en ryggsäck med fast rygglängd och ett bärsystem som liknar Cyclopssystemet (det som finns på både Vulcan, Atlas och Trident). Har också burit Trident-säcken en hel del. Bra säck, stabil, klarar rejäla vikter, men varm.

Problemet med för lång säck är att du kommer att uppleva den svajig och att du inte kan belasta axlarna rätt. Du kommer att få trycket på framsidan av axlarna snarare än uppe på dem. För mycket vikt hamnar också på höften. Det är dock bättre än en för kort. Problemet är dessutom inte så akut på en modern säck med alla inställningsmöjligheter...

Ta hjälp av någon och försök bedömma om du har lång eller kort rygg i förhållande till din längd. Längre rygg än genomsnittet= ok med längre säck. Kortare, så kanske du inte ska göra det.

Ytterligare ett alternativ är att gå och prova i en butik som har säcken i olika längder. Det är iofs lite fräckt att pröva ut säcken i butik och sedan köpa den på nätet, men...

Lycka till!

Anders

Välj hellre en 3:a med din längd...

Hej!
Jag är själv 180cm och har haft en Vulcan storlek 4:a men den sålde jag efter 2 år och köpte istället en 3:a. 4:an gav mig rejält med mjölksyra och ömhet i främst sätesmuskulaturen då man går med tung packning uppför. Höftbältet hamnade helt enkelt för långt ner i.o.m. att tung vikt pressar ner säcken mer. Med 3:an har det aldrig varit några problem alls liknande de jag beskrivit. Skulle du dessutom växa lite mer senare så är säckarna inte speciellt svåra att sälja. Om du är osäker så be att få pröva en säck och släng i duktigt med vikt så märker du direkt hur den sitter... Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips