Guding eller Ejder.

Finns det nån här på utsidan som kan på rak arm förklara varför Ådan (fågel) har olika namn,beroende på vilket kön den har?
Guding (hane),Ejder (hona).
Är det så för nån annan fågel?
Jag känner inte till nån.

peter

Ser olika ut jagas olika etc

ping; sa:
Finns det nån här på utsidan som kan på rak arm förklara varför Ådan (fågel) har olika namn,beroende på vilket kön den har?
Guding (hane),Ejder (hona).
Är det så för nån annan fågel?
Jag känner inte till nån.

peter

Hona ejder heter åda.

Skärgårdsbefolkningen har olika namn på de flesta andfåglarna därför att man jagade respektive utnyttjade könen olika.

Speciellt knipor och skrak satte man upp holkar för och plundrade på nylagda ägg. Ådan samlade man ejderdun ifrån genom att ta tillvara dunen i redena efter häckningen.

Andra exempel är Gudunge, knipmaja, pracknisse, pracka svärteskåln. Se t ex http://www.abo.fi/skargarden/2003-2/lindblom.htm

http://runeberg.org/gmlante/13.html

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Utanför Gräsö har jag för mig att "Ejder" är fågeln, "Åda" är honan och "Ådgudingen" är hanen.

Annars trodde jag att Ejder var arten, Åda var honan och Guding var hanen, men det kanske är fel?

Ops, Thure hann först...

1145; sa:
Utanför Gräsö har jag för mig att "Ejder" är fågeln, "Åda" är honan och "Ådgudingen" är hanen.

Annars trodde jag att Ejder var arten, Åda var honan och Guding var hanen, men det kanske är fel?

Ops, Thure hann först...

Ni har rätt båda två,slarv av mig.Men varför används båda benämningarna fortfarande?

peter

Olika beteende och utseende = olika namn

Samma anledning till olika namn som för tjur och ko, galt och sugga, sto, valack och hingst, råbock och hind mm mm.

Däremot så heter det t ex fiskmås oavsett kön då de är svåra att skilja.

Thure

Re: Olika beteende och utseende = olika namn

thureb; sa:
Samma anledning till olika namn som för tjur och ko, galt och sugga, sto, valack och hingst, råbock och hind mm mm.

Däremot så heter det t ex fiskmås oavsett kön då de är svåra att skilja.

Thure

Jamen,det är ju däggdjur,det är väl klart att det som vi själva tillhör,människa,man och bihang sätter vi ju skillnader på.Varför inte på äggläggare.

Evertebrater (ryggradslösa) är ju ofta hermafroditer,så det kan man ju förstå.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips