Grytmysare från Trangia

Är det inte så att om det är kallt i luften så kan man t ex ha gasolflaskan i sovsäcken under natten. När man på morgonen tar fram behållaren och lagar mat så kyls den ned av den kalla luften. Om gasolflaskan är isolerad så går värmefölusten långsammare.
...tills förångningsenergin kylt ner tuben till under rådande lufttemperatur - och det går fort även om det är minusgrader ute. Efter den korta stunden går värmetransporten åt det motsatta hållet och det är bättre att inte isolera gaspatronen. Än bättre att ställa den i vatten, som ju leder värme bättre än luft. Själv har jag, under kallare årstider, ett strålningsreflekterande vindskydd som innesluter även gaspatronen (obs kolla så den inte blir för varm). Enkelt och effektivt, samma princip som en förvärmningsslinga kring brännaren.
Likaså om man under dagens vandring stannar för att tillreda lunch. Man värmer tuben innanför kläderna och med isolering runt tuben håller gasen sig varm längre.
Jag gör precis så - värmer gaspatronen innanför kläderna medan jag riggar läger & kök (bara på kvällen, äter sällan varm lunch). Men det bygger på att jag använder de minsta 110 g-patronerna, som verkligen hinner bli kroppsvarma, och att brännaren går bara den korta stund det tar att sjuda upp en liten mängd vätska (resten av min "matlagning" sker som eftersvällning i en grytmysare).

Att patronen är kroppsvarm i början är oftast helt tillräckligt, eftersom min "matlagning" hinner bli klar innan dess nedkylning börjar orsaka problem. Efter en stund har dessutom brännaren värmt upp luften inne i vindskyddet, som även reflekterar den direkta strålningsvärmen, och patronen fortsätter håla sig (tillräckligt) varm. Så jag bryr mig inte om att mecka med först isolering och sen avklädning :).

Skulle jag behöva smälta stora mängder vatten i riktig vinterkyla, skulle jag ändå välja andra kökslösningar.

Senast ändrad:
... Skulle jag behöva smälta stora mängder vatten i riktig vinterkyla, skulle jag ändå välja andra kökslösningar.
Hm, fotogen t.ex... :LOL:

Jag brukar hälla en deciliter hett vatten i den skålformiga fördjupningen på gasolbehållaren*. Det
får bra fart på propankudden överst i behållaren - så att trycket stiger påtagligt - vilket pressar ut vät-
skan med god fart ett bra tag. Börjar funktionen avta - så är det bara att byta ut vattenskvätten. :geek:
/Odd

*Kör ju nästan alltid campinggasolen inverterad - mycket bättre så...

Hm, fotogen t.ex... :LOL:

Jag brukar hälla en deciliter hett vatten i den skålformiga fördjupningen på gasolbehållaren*. Det
får bra fart på propankudden överst i behållaren - så att trycket stiger påtagligt - vilket pressar ut vät-
skan med god fart ett bra tag. Börjar funktionen avta - så är det bara att byta ut vattenskvätten. :geek:
/Odd

*Kör ju nästan alltid campinggasolen inverterad - mycket bättre så...
Vätskematning gödde min inpyrda eldnojja för mycket för att jag skulle trivas. Slutade helt med den, när jag insett att mina matlagningsrutiner, val av gasblandning och små knep i stil med ovan beskrivna räcker för mina syften. Den initialt kroppsvarma gasen + vindskydd/värmereflektor som innesluter även gaspatronen (och efter en stund verkar på samma sätt som en värmeslinga) har funkat problemfritt ner till tvåsiffriga minusgrader.

Den här sortens vindskydd (något produktutvecklat sen bilden togs för dryg 8 år sen, det är bl a helt packbart mellan grytan och grytmysaren) ger lite lagom värme till gaspatronen.
Jfr med sommarvarianten.

Men nu driver vi väl mycket OT, så jag ursäktar mig med att även min grytmysare syns på den senare bilden.

Jag har köpt en till T27 och gillar den. Den är tunn nog att passa i köket när det är ihoppackat och kastrullerna skramlar inte lika mycket. Och så skyddar den händerna från varma kastruller. Den skyddar nog jackan också lite tänker jag.

Men en gjord av liggunderlag är säkerligen bättre.

Har ett MSR pocket rocket delux brännare med köks sett då är det original ett silicon "skydd" för att hålla värmen och för att hålla i byttan när varm.
Men när det varit lite fuktigt och köket stått framme och lite kondens på byttan och du lagar mat så hände det att Silicon ringen vandrade långsamt ned på byttan och förbi brännaren och ner på canistern.
Det var en mindre rolig upplevelse när man satt i sovsäcken i innertältet med köket i Absiden.
Ingen större risk för brand om den ej fastnar längst ned på byttan om du kör köket på max då silicone ej brinner före 13-1400 gr.

Egen tillverkad av liggunderlag skulle jag ej vilja ha pga lättantändligt och extremt giftig rök av tex Polyuretan.
Det brinner vid 160-200 gr C.

Eget alternativ då av tovad ull brinner men ej så farliga brandgaser.

Butan ger max 1300 gr C, Propan max 2000 gr C.

(...)
Ingen större risk för brand om den ej fastnar längst ned på byttan om du kör köket på max då silicone ej brinner före 13-1400 gr.

Egen tillverkad av liggunderlag skulle jag ej vilja ha pga lättantändligt och extremt giftig rök av tex Polyuretan.
Det brinner vid 160-200 gr C.

Eget alternativ då av tovad ull brinner men ej så farliga brandgaser.

Butan ger max 1300 gr C, Propan max 2000 gr C.
En grytmysare har man väl inte på grytan, medan man kokar maten? Det finns ingen anledning, och jag skulle inte vilja göra det oavsett materialval. Kan ju krångla utan att det direkt brinner, jfr ditt exempel med lossnad silikonring (tack för varningen).

Så som jag själv (och de flesta andra?) använder grytmysare, behöver de inte tåla mer än 100 grader, och då faller även den fördelen med ullfilt.

Joanna, jag kollade upp Trangias hemsida - och de skriver tydligt ut att grytmysaren
ska placeras på kitteln EFTER att det är färdigkokat. Både för 27:ans 1L ytterkastrull
och för 25:ans 1.75L ytterkastrull. "Trä på den på kitteln efter uppvärmning av maten för
att göra matupplevelsen trevligare. Den isolerande mjuka ullfilten hjälper till att hålla
din mat varm samtidigt som den ger en mild värme till dina händer.
" Så att försöka
något annat följer definitivt INTE tillverkarens rekommendationer...
/Odd

• Gilla
Reactions: hsp
Joanna, jag kollade upp Trangias hemsida - och de skriver tydligt ut att grytmysaren
ska placeras på kitteln EFTER att det är färdigkokat. Både för 27:ans 1L ytterkastrull
och för 25:ans 1.75L ytterkastrull. "Trä på den på kitteln efter uppvärmning av maten för
att göra matupplevelsen trevligare. Den isolerande mjuka ullfilten hjälper till att hålla
din mat varm samtidigt som den ger en mild värme till dina händer.
" Så att försöka
något annat följer definitivt INTE tillverkarens rekommendationer...
/Odd
Det var ju inte jag som förde resonemang om olika materials brandegenskaper och smältpunkter :). Vilket alltså, som jag skrev, saknar relevans eftersom man inte använder grytmysare på det viset.

...tills förångningsenergin kylt ner tuben till under rådande lufttemperatur - och det går fort även om det är minusgrader ute. Efter den korta stunden går värmetransporten åt det motsatta hållet och det är bättre att inte isolera gaspatronen. Än bättre att ställa den i vatten, som ju leder värme bättre än luft. Själv har jag, under kallare årstider, ett strålningsreflekterande vindskydd som innesluter även gaspatronen (obs kolla så den inte blir för varm). Enkelt och effektivt, samma princip som en förvärmningsslinga kring brännaren.

Jag gör precis så - värmer gaspatronen innanför kläderna medan jag riggar läger & kök (bara på kvällen, äter sällan varm lunch). Men det bygger på att jag använder de minsta 110 g-patronerna, som verkligen hinner bli kroppsvarma, och att brännaren går bara den korta stund det tar att sjuda upp en liten mängd vätska (resten av min "matlagning" sker som eftersvällning i en grytmysare).

Att patronen är kroppsvarm i början är oftast helt tillräckligt, eftersom min "matlagning" hinner bli klar innan dess nedkylning börjar orsaka problem. Efter en stund har dessutom brännaren värmt upp luften inne i vindskyddet, som även reflekterar den direkta strålningsvärmen, och patronen fortsätter håla sig (tillräckligt) varm. Så jag bryr mig inte om att mecka med först isolering och sen avklädning :).

Skulle jag behöva smälta stora mängder vatten i riktig vinterkyla, skulle jag ändå välja andra kökslösningar.
Är intresserad av ullvarianten, främst tack vare - "Den isolerande mjuka ullfilten hjälper till att hålla
din mat varm samtidigt som den ger en mild värme till dina händer." -
men även för att låta maten gå färdigt då jag planerar att torka mer mat själv i år.

Bor i fjällmiljö sen två år och har därför kunnat välja klimat på mina turer (företrädelsevis när det är hysat varmt och inte så blött/blåsigt). Men i sommar/höst planerar jag att gå ut mer, oavsett väder. Detta med gasen har inte varit något jag tänkt på särskilt, annat än sommargas vs. vintergas. Men vid vilken temperatur börjar gasflödet bli ett problem så pass att jag bör införa rutiner som @joanna 's?

Är intresserad av ullvarianten, främst tack vare - "Den isolerande mjuka ullfilten hjälper till att hålla
din mat varm samtidigt som den ger en mild värme till dina händer." -
men även för att låta maten gå färdigt då jag planerar att torka mer mat själv i år.

Bor i fjällmiljö sen två år och har därför kunnat välja klimat på mina turer (företrädelsevis när det är hysat varmt och inte så blött/blåsigt). Men i sommar/höst planerar jag att gå ut mer, oavsett väder. Detta med gasen har inte varit något jag tänkt på särskilt, annat än sommargas vs. vintergas. Men vid vilken temperatur börjar gasflödet bli ett problem så pass att jag bör införa rutiner som @joanna 's?
Jag har ju dessa "rutiner" - heltäckande vindskydd/reflektor, MSR-gas, 110 g-patron, minimala koktider - även av andra skäl (bränslebesparing, mina matvanor, m m) och oavsett utetemperatur (utom att jag låter vindskyddet innesluta även gaspatronen när det är typ minusgrader). Så jag har inget att jämföra med, men klarar mig erfarenhetsmässigt ner till minst 10 minusgrader (lägre på höga höjder p g a lägre lufttryck). Sommar/höst i fjällen har jag aldrig upplevt problem med gasflödet.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg