Grusväg till Anarisstugan

Går det frekvent fyrhjulingstrafik dit så får man nog vara glad att det sker efter en beredd väg. Minskar nog markskadorna avsevärt. Att sedan "vildmarkskänslan" för besökarna kanske minskar är en annan femma.
Läser nu att Stf marknadsför Anarisstugan och området som fritt från mänskliga spår.... Det rimmar ju ganska illa.

Kanske STF tolkar mänskliga spår lite fantasifullt och fritt. Allt går ju tydligen att tolka lite som man vill nu för tiden...😊
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Finsn ju liknande utefter Kungseleden vid Alesjaure
 

Bilagor

  • ALM_5384.jpg
    ALM_5384.jpg
    92.1 KB · Visningar: 997
Finsn ju liknande utefter Kungseleden vid Alesjaure

Ja, människa är ett djur som vid sina tillhåll blir lat och därmed börjar nyttja teknologi för effektiv framdrivning. Då blir det vägar.

Det spelar ingen roll hur mycket man försöker att minska på åverkan på naturen, det blir ändå spår. Genom att göra en ordentlig väg så minskar skadorna i naturen eftersom flera använder exakt samma väg att åka på istället för att riva upp tusentals spår överallt i naturen. På det sättet är vägar bra.

Men det är inte vildmark då längre. För med vägar börjar bosättningar och anläggningar komma. Till slut har vi en stad däruppe. Visst, bra för vissa. Sämre för naturen.

Det ökande trycket på fjällen just nu med kraftigt stigande intresse för vildmarksliv och friluftsliv kommer göra detta till en alltmer vanlig företeelse. Vi får hoppas att flyget utvecklas så att det blir billigare och tystare att flytta folk i luftskepp än åkandes på marken.
 
Men i det här fallet är det en "plankstig" för fyrhjulingar som samerna får köra på. Den korsar den spångade vandringsleden.
 
Väldigt kortfattat handlar det om att samebyn bygger en 3 m bred och 4 km lång grusväg rakt genom Rogens naturreservatet.

Ok, tack, vilken sträckning ungefär, (från-till)?

Den viker av från vägen till Käringsjön några hundra meter före gården och följer sedan i princip vandringsleden mot Rogenstugan fram till innersta viken vid Rogensjön. Vägen korsar leden flera gånger och håller sig i stort sett inom hundra meter från leden hela sträckan. Jag skulle tro att det här på sikt leder till att de flesta väljer att gå på vägen istället för på stigen, eftersom det är så mycket enklare, och att den senare långsamt kommer att växa igen.

Några bilder tagna 27/9-2018:
 

Bilagor

  • Rogen1.JPG
    Rogen1.JPG
    69.9 KB · Visningar: 616
  • Rogen2.JPG
    Rogen2.JPG
    78.2 KB · Visningar: 629
Känns som stf förlorar lite på det där. När det går en grusväg nästan hela vägen till Rogenstugan.

Jättetråkig utveckling tycker jag. Har det börjats så är det inte så långt bort att det blir förlängningar och förgreningar samt nya vägar
 
Rogen väg/stig

Hej,

En stilla undran om skillnad mellan väg och bred stig. Var nyss i Rogen och paddlade, på några ställen där terrängen var flack och bred var stigen för lyft av kanot mellan sjöarna bred. Minst 3m bred.


Varför postas inte de bilderna i denna tråd? Är det skillnad på skotramp och grävmaskinstramp för att på sikt samla alla spår av fyrhjulingar på ett ställe?

Jag uppskattar det som görs (läs spång och väg) för att samla spår av förflyttning i känslig terräng till ett ställe. Dessutom skulle samma krav på ljud- och avgasutsläpp införas för terrängfordon som för bilar.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips