Grundläggande funktioner GPS?

Jag har planer på att köpa en GPS till mina föräldrar i julklapp. Den ska kunna leva upp till tre användningsområden:

1. Förbättra möjligheten att tala om vart man är OM man tex skulle bryta foten. Det är viss skillnad på att kunna ge en exakt position mot att försöka beskriva hur man gått genom skogen i två kilometer.(och ja, telefonen har räckning i hela det aktuella området)

2. Visa vart man är i relation till de närmaste inlagda positionerna. Det behövs mao ingen riktig karta utan min tanke är att man borde kunna centrera sin egen position i mitten av bilden och vartefter man går mot en position så kommer den inglidande från kanten. Ser de sin egen position i relation till tex stugan och lilla sjön så räcker det.

3. Markera tex svampställen och året efter kunna välja den positionen och då få en riktning och ett avstånd dit.

Min fråga är nu om detta är grundfunktionalitet som man kan räkna med att finna i alla handenheter eller om det är någon särskild modell man borde köpa? 1:an och 3:an är jag rätt övertygad om att alla fixar, men gäller det även 2:an?

I övrigt kommer låg vikt, små yttermått samt ett vädertåligt skal premieras

/Micke, lika mycket nybörjare på GPS som föräldrarna :)
 
I stort sett alla billigare modeller frân de stora tillverkarna löser de uppgifter du angett.
Garmin, Magellan, Lowrance, bara att välja och vraka.
Se till att mottagaren är av SirfIII eller Garmins nya "H" variant sâ ökar du sannolikheten att den visar sin position när du behöver.
Väljer du en utan, t ex en Gamin Geko sâ mâste användaren vara medveten om att h*n kan behöva uppsöka en glänta eller annan öppnare plats för positionering.
Garmin eTrex H känns som en lämplig variant.
 
Hej!

Jo visst är det basfunktioner du beskriver. Det handlar nog snarare om att hitta en modell som är dina föräldrar klarar av att hantera rent tekniskt och som är användarvänlig.

En kommentar bara till krav 1. SOS-alarm kan numera bestämma din position via mobilnätet. Visserligen inte med samma exakthet, men tillräckligt för att klara sig utan GPS.

Garmins enklare modeller borde funka fint.
 
Även tvåan är elementär funktionalitet som finns i alla handhållna GPS vad jag vet. Vad gäller låg vikt och små yttermått är det svårt att slå Garmins Geko-serie, 93 g inkl. batterier. Dock har den väl inte den bästa mottagningen om det är tätt med träd. Magellan känner jag inte till, men et finns säkert någon annan här som kan redogöra för deras modeller.
geko.jpg
 
karta

hej
har precis köpt en garmin 60csx med frilufskarta pro.
hade tidigare en garmin 76
-vilken skillnad
dels mycket bättre mottagning ,funkar även i skogen
dels MYCKET roligare med karta
jag fattar inte hur jag klarade mig utan kartan tidigare...
mvh
 
Hej!

Jag rekommenderar, och använder själv, en Garmin Geko 201. Allt som oftast nämns större och dyrare modeller. En gps som får plats i fickan (och därför oftare följer med ut) är för mig mer användbar än en klumpigare med lite bättre prestanda. Man får helt enkelt fundera över vad man ska ha den till, och det verkar ju du ha gjort.

Jag skulle säga att det är stor skillnad mellan en gps som kan hantera kartor (dyrt) och en som bara kan rita upp spåret man har gått. Själv så brukar jag alltid ha med mig en papperskarta om jag rör mig i skogen och klarar mig med det, men jag förstår dom som också vill ha en karta i gpsen.

Mottagningen är helt acceptabel om man inte befinner sig i den allra tätaste och högsta skogen/staden. Jag använder den främst när jag är ute och cyklar (oftast i skog) och har den då i ett fodral på axeln. Mina användningsområden är:

-Se hur och hur långt jag har rört mig.
-Kunna föra över mitt spår till datorn när jag kommer hem.
-Markera punkter där roliga stigar börjar för att kunna hitta tillbaka till dom senare.
-En liten trygghet i att kunna ange positionen om jag skadar mig. Men samtidigt måste man vara medveten om att det är en teknisk pryl som kan krångla.
-Ibland om jag ska åka buss på nåt helt okänt område så brukar jag lägga in hållplatsen i gpsen. Då kan man lugnt se hur långt det är tills man ska hoppa av. (Plus att man kan se hur mycket för fort chauffören kör.) =)

En annan grej att titta på är batterierna. Jag har alltid med mig ett par extra batterier. Ska man använda den en hel dag så är det ett måste.

Geko uppfyller både dina punkter 1,2 och 3. Dessutom är den vattentät och enkel att lära sig. Vad vet jag, det finns kanske andra enheter dom är bättre lämpade för dig. Lycka till!
 
Trots jag äger Vista Cx som är liten och praktisk måste jag också säga att det finns även fördel med GPS utan kartor (beroende på syften). Om man har GPS påslagen under en dagstur eller en vandring och sparat wp på tex tältplatser eller fina utsikter har man roligare att göra när man kommer hem: Det finns en trevlig hemsida - GPS Visualizer och här kan man ladda upp spåren eller rutten som man överför från GPS till datorn (typ GPX-fil beroende på märken). Sedan laddar man filen upp på hemsidan och skapar en karta, främst googlemap-karta, och då ser man spåren och wp. Rätt trevligt! :)
 
Har inte läst tidigare inlägg... men här är min åsikt.

En GPS till den äldre genereationen får inte vara mer avancerad än en ficklampa.
Farsan har en GPS, men kan inte använda den.

Det är inte alltid man kommer ihåg att lägga in punkter innan man går vilse. Har man ingen waypoint vid exempelvis bilen eller ingen karta att ta ut punkter från (och sedan kunna sätta in dom i GPSen) är en GPS bara som en kompass (förutom att batterierna tar inte slut i en kompass). Därför skulle jag rekommendera en GPS med karta i, bara slå på och titta var man är.

Men det är klart, dina föräldrar kanske är tekniskt begåvade/intresserade.

Punkt 1 och 3 klaras med i stort sett vilken GPS som helst.

/Ulf
 
Har inte läst tidigare inlägg... men här är min åsikt.
En GPS till den äldre genereationen får inte vara mer avancerad än en ficklampa.
Farsan har en GPS, men kan inte använda den.
/Ulf

Användarvänligheten är väl den största svagheten med dom flesta GPS:er. Jag undrar hur många som bara ligger o samlar damm i byrålådan.

Någon enkel "hitta tillbaka till bilen" GPS tror jag knappast existerar. Det krävs ofta många knapptryckningar in i menyer med många alternativ, för att göra det man vill.
 
Jeg har hatt tre GPS-er, de første to uten kart, den siste med. Jeg synes det er langt lettere å bruke en GPS med kart. Du bare slår den på, og etter en liten stund viser den hvor du er på kartet. Da er det jo bare å ta frem det vanlige kartet hvis man ikke har lært seg noe som helst på GPS-en.

Det kreves langt mer kunnskaper om kart, nøyaktighet og slikt for å bruke en uten kart. Klart man kan huske på å slå den på når man går fra bilen, men mange glemmer det. Hvis man skal ha inn denne posisjonen i en gps må man avlese kartet og slå inn tallene i gps-en. Bare ett tall feil der, så er du i verste fall flere kilometer på villspor.

En annen ting er å bruke gps-en litt på kjente turer og slikt før det er nødvendig. Men det strider mot den læresetning de fleste følger nemlig at instruksjonsboken bare leses når alle andre muligheter er forsøkt, ;)og på tur har man som oftest ikke den med engang.:)

Nei kjøp gps med kart. De uten er bare en billig nødreserve synes jeg.
 
Tack

Tack för alla bra synpunkter. Verkar som en Garmin ETrex H är ett vettigt val, Geko:n hade nog varit det optimala om den hade haft lika lätt att hitta signaler, det finns en hel del stor skog i det aktuella området. Däremot är området inte större än att man kan ta ett par rejäla turer och lägga in lite strategiska punkter så är det fixat. De är iofs hyfsat tekniska så det ska nog gå att lära dem att göra allt själva.

/Micke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
aksello köpråd, gps med dessa funktioner Navigering 3
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
kr-val Funktioner i framtidens GPS Navigering 7
Store Funktioner försvinner och tillkommer i Mapsource Navigering 6
PR Funktioner i Garmin GPSmap 276C? Navigering 6
wayfarer Dåliga GPS-funktioner Navigering 3
Nemo Etrex Venture funktioner Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.