Funktioner försvinner och tillkommer i Mapsource

Nu finns en beta-version 6.6.0 av Garmin Mapsource att tanka hem på http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=877

Man har tagot bort navigeringsfunktionerna, dvs du kan inte längre koppla din GPS till PCn och följa med på kartan i Mapsource.

Vill du hänga med på kartan får du i fortsättningen använda nRoute, som nu kommit i version 2.4 med svensk röstvägledning. http://www.garmin.com/support/collection.jsp?product=999-99999-10

Ny funktion i Mapsource är Route and Area Avoidance, dvs du kan välja bort områden, som du inte vill passera, t ex pga vägarbeten, snöproblem, etc.
 
Jaha, jag hade inte märkt att det inte går att se positionen i Mapsource längre. Men det är ju som du konstaterar, det går bättre med nRoute.

Anders
 
Trögt med nRoute

Jag har under de senaste 4 åren använt mig av Mapsource med Metroguide eller Cityselect i laptopen, för navigering med husbilen i Europa.

Jag har testat de nya versionerna av Mapsource efterhand som dom kommit som downloads.

Jag har konstaterat att sedan ver. 6.0 så uppför sig programmet väldigt trögt om man har många egna waypoints inlagda. Pekaren kommer långt efter den verkliga positionen, vilket gör man redan passerat vändpunkten eller målet innan pekaren kommit dit.

Nu har jag även testat nroute v2.4 och funnit samma tröghet med detta program.

Med facit i hand har jag återgått till Mapsource version 5.4 som är snabbt och utan fördröjning, trots att jag har över 2500 egna waypoints inlagda. Med GPSmap 60C som givare till laptopen kan jag samtidigt i den få samma funktion som med nRoute, dock utan tal.

Tydligen har man hos Garmin upptäckt nackdelen med de nya versionerna i samband med "real-time tracking" eftersom man nu tagit bort funktionen.

Är det andra som upplevt denna "försämring" med de nya versionerna eller hur har ni löst "trögheten"?
 
Jag har en gammal IBM laptop med en PIII 1Ghz processor, och den känns slö med nyare ver av mapsource.
Den hänger inte med när man scrollar kartan.
Min andra laptop med P4 2,2Ghz funkar utan större problem.
Men det kan ju bero på mer minne eller bättre grafikkort oxå...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.