Dåliga GPS-funktioner

Köpte en garmin 76:a för ett tag sedan, och blev mycket besviken på funktionen tid till destination(ETE).
Har tidigare använt garmin 12, och ETE fungerar utmärkt på den.
På 76:an verkar några överintelligenta programerare lyckats förstöra den funktionen och gjort den helt oanvändbar.
Alla som har försökt använda denna funktion i praktiskt bruk förstår nog vad jag menar.
Den verkar ta hänsyn till alltför många parametrar.
På 12:an mfl. beräknas ETE bara på en parameter, nämligen aktuell fart mot mål,och det är åxå den enda parameter som är relevant, alla andra beräkningar är ju bara spekulationer.
På 76:an visas aldrig något värde som stämmer med verkligheten.
Går man lite sakta eller snett i början eller någonstans under en sträcka så stämmer inte siffrorna förrän man nästan är framme vid målet....Man vet alltså inte när ETE stämmer under sträckan.
På 12:an ges i alla fall en aktuell tid just för tillfället, och sedan måste man ju själv göra en bedömning utifrån terräng, raster och eventuella fartändringar mm.

Man får en känsla av att den nya ETE beräkningen enbart är en skivbordsprodukt, eller finns det någon som använt denna funktion i praktiskt bruk, och tycker att den fungerar bra???????????????????
 
Både och

Tycker att det finns många bra funktioner på min 76:a....men ETE är inte en av dom..kan faktiskt inte förstå hur man har tänkt.
En gps kan ju aldrig förutspå vilka fartändringar jag tänker göra på en sträcka a-b.
Den tycks ju minnas tidiga stopp eller kursavvikelser,och sedan ta hänsyn till det under större delen av resterande sträcka...kan inte förstå logiken i det.
Hur som helst synd...på 12:an var ju ETE väldigt användbar
 
Jag ser att det är många som har läst detta inlägg, men det är tydligen ingen som använder sin GPS till praktisk navigering, i a f inte ETE funktionen.
Dom som försökt använda ETE på nyare modeller än 12:an UTANFÖR sin lägenhet borde märkt hur dåligt denna funktion(beräkning) verkligen fungerar.... eller rättare sagt, den fungerar inte alls.

Det kanske ska tilläggas att jag använer min 76:a ganska ofta till seglig och flygning, men jag kan inte förstå hur ETE skulle fungera bättre vid någon annan aktivitet.

Det skulle vara intressant att höra en förklaring från
en ansvarig person från garmin, varför denna funktion skulle vara bättre än tex. 12:ans!!!!!

Vore intressant att höra om någon annans synpunkter på det här.
 
Olika lösningar...

wayfarer; sa:
Vore intressant att höra om någon annans synpunkter på det här.

En sak som jag undrar över är hur andra GPS-tillverkare har löst ETE.....direktvisande eller har man försökt sig på någon typ av filter.

Ett ställbart filter från någon sekund till några minuter kunde ju vara användbart...alltså ett snitt under en viss tidsperiod.
Eftersom instrumentet uppdaterar varje sekund,skulle man då få en ställbar dämpning av tidsangivelsen (ETE).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.