Grönlandspaddel - evolutionsteorins värsta fiende?

För en bärkraftig produkt krävs ett behov

Även om utvecklingen sker i kommersiellt syfte eller för egen del i garaget finns det en gemensamm nämnare - behovet.
För att en produkt skall bli bärig krävs det att det finns en till flera användare med ett behov att uppfylla. Sagan om GP är likadan! Krxet är att kunna tyda behoven då det sällan finns en användare som kan tala om sina framtida behov eller defefinera vad som är fel med dagens produkt, därför försöker även industrin att producera nya produkter som skall tillgodo se brister hos dagens produkter och därmed tillgodo se behov hos en användar grupp.

alla bör vi ändå vara lite tacksamma för att de där profi hungriga imperialisterna existerar - diskutionen glider lätt in lite i vad som kan beskrivas med en berättelse från P3 där en ung idealistisk profet beskrev hur de hungriga elaka förlagen bara var ute efter att tjäna pengar. Men samma förlag tryckte poetens diktsamling. Poeten hävdade att det ända han ville var att alla skulle få läsa hans dikter, men ge då ut dem gratis till alla som du ser eller läs dem högt för alla du möter. Poeten blev betald av förlaget för att skriva och skrev för förlaget på heltid.

Utan tillverkarna skulle ingen av oss paddla som vi gör idag!
//Urban
 
Hej
Arneri; sa:
Vem blir den förste att paddla HBB med GP?
Vem blir den förste att paddla HBB med GK?
Men HBB paddlere er kanske ikke altid det bedste eksempel på rationel udvælgelse af udstyr.

Da jeg selv paddlede HBB var jeg uerfaren og mente at en GP kun var noget for grønlandsromantikere.

Skulle jeg paddle HBB igen ville jeg klart medbringe en GP til modvinds-paddling. Jeg ville også medbringe en 'normal' euro paddle.

Det ene udelukker ikke det andet.

venligst Peter
 
Vinge för 100 kr

skulle vara kul att se vilken typ av paddel de som paddlar GP idag hade paddlat om förhållanderna var de motsatta och att man fick en vingpaddel för ett par hundra och en GP för ca 2000kr. Jag tror fullt och fast att GP:ns attraktionskraft för de flesta ligger i priset och att de är enkla att göra. Att göra det själv det blir något speciellt man blir jävligt stolt och nöjd. Det verkar även finnas inslag av träromantik inblandat i det hela. Sedan är det klart att man kan titta på en gp och ta bra ideer ifrån dem till moderna paddlar. På samma sätt som en idé skulle vara att göra en GP med vingprofil och tvistade droppformade blad. Det känns långt ifrån omöjligt.
 
Lycka till!

Hej Kalle!

Jag ser att du fått en del svar på din fråga. Jag ger min syn på den och delar med mig av min begränsade erfarenhet i ämnet.

När det gäller frågan om evolution etc. så delar jag uppfattningen att miljön styr - dvs. livsbetingelserna i form av tillgång på material, tillverkningsmetoder samt också behov av funktionalitet. Jag antar att en s.k. GP är ett optimum av tillgång på material och tillgodoseende av behov för just den miljö som inuiterna levde i. Det är ju alltså inte självklart att det samma gäller för våra livsbetingelser.

Min erfarenhet av paddlar består i att från att ha startat med en VKV-paddel så har jag via en egentillverkad vinklad paddel nu använt en pagaj enligt Björns ritning i en säsong. Mina intryck är att jag med min pagaj är långsammare i accelerationen och har det svårare vid stöttning etc. - Dock lyckades jag till min egen förvåning rolla vid mina tre första försök i bassäng med min pagaj. Den största fördelen jag upplevt är att jag denna säsong aldrig känt någon smärta i höger handled vilket jag hade förr. Jag antar att den kom från vridningen av den vinklade paddeln. Nästa fördel är att jag har betydligt lättare att paddla med stark sidvind - det rycker inte i det upplyfta bladet eftersom det inte är vinklat tvärs vinden. Motvindspaddling tycker jag också går minst lika lätt som med vinklade stora blad.
Min pagaj är inte delad och jämfört med en odelad vinklad paddel är den lättare att hantera vid lastning i bilen etc.

Jag tycker att du ska göra dig en GP av något slag och sedan ge den en rejäl chans genom att använda den flitigt. Själv provade jag liksom bara i början och var lite skeptisk till prestandan. När jag och en bekant lånbyttes (han har en VKV i kolfiber) blev jag förvånad av att inte märka några som helst problem med att hänga med - varken för honom eller mig när vi paddlade pagajen. Dock tyckte jag det kändes tryggare med min vanliga paddel med stora blad. Nu har jag dock som sagt börjat vänja mig vid pagajen och prognosen är att jag fortsätter med den.

Mvh Harald
 
Det kanske är så att dagens paddlar har en tydlig förankring i de gamla GP-paddlarna. Jag har själv inte koll på om det skett nåt dramatiskt språng i utvecklingen, eller om de vanliga plattpaddlarna kanske rent av har sitt ursprung från roddarnas åror.

Själv har jag flera paddlar, men en som jag använt mycket är Point 65:s Greenlander. Att påstå att det är en GP är antagligen en kraftig överdrift i någondera riktningen; men den har jämförelsevis liten bladyta vilket gör att den här mindre vindkänslig samt passar bra även för långa pass. Den är dock i modernt material och kanske i själva verket har sitt närmast ursprung i andra plattpaddlar - för att sedan ha närmat sig GP:n igen.

Modellen (eller snarlika) finns från andra tillverkare också.

prod_paddel_green_carb.jpg
 
Jag gissar att europapaddeln är en anpassning till de europeiska kajakerna. Skulle inte tro att en Åland med stor bredd och höga fribord passar bra ihop med en GP.

Inget fel med GP, men jag tycker inte att europapaddeln är någon tillbakagång. De som får problem med muskler, leder m.m. har troligtvis en felaktig teknik och ej anpassat paddeln tillräckligt.

Lägger man ner lika mycket tid att anpassa sin europapaddel eller vinge som man gör då man exprimenterar sig fram till en bra GP, lär man säkert få europapaddeln att gå minst lika bra som GP:en.

En paddel med justerhylsa kan både längd och vinkel ändras utan att paddeln måste byggas om.

En GP är förhållandevis billig att bygga och tar inte alltför lång tid. Det är väl bara att prova och se om du gillar GP.
 
Slutsatser och sammanfattning; gott kaffe är gott!

- eskimåerna hade eskimopaddel så den är bäst.
- det går snabbast på maraton med vingpaddel så den är bäst.
- nigel foster har plattpaddel så den är bäst.

- eskimåpaddeln används inte till SBB så den är sämst.
- vingpaddel är kass för dem som inte är jättejättestark och paddlar jättejättefort.
- plattpaddeln är allmänt helt jäkla meningslös. och ful.

Det finns fler argument med avseende på pris, hållbarhet, teknikutveckling, historisk förankring, slöjdfaktor, lätthet, blandade funktionsideer, ergonomi och kajak (och arbetsmiljöpolitik?). Din paddel kan alltid vara bäst.

Kalle, det är bara att ju välja något. Du kan sedan fortsätta den traditionella polemiken enligt vald argumentationslinje. Du kan alltid ha rätt, och anse att alla andra har fel. Det är förträffligt finurligt.

Om någon skulle tro att det verkligen handlar om trivsel eller tycke och smak (eller för att nämna ett undantag; tävling) - så kan du ta en metadiskussion och samtidigt (men med spelad ödmjukhet) vidhålla att de har fel paddel. Din är bäst. Din paddel och din fria vilja.

Och glöm aldrig att paddelvalet är ett otroligt viktigt beslut. Men du kommer att välja rätt!

-p-
PS. Med gott kaffe i termosen, eller med gott kaffe redo till efter träningsturen; ge er ut i era fula kajaker och ha en riktigt skön paddling. Och ett gott kaffe! ;-)
 
Re: Slutsatser och sammanfattning; gott kaffe är gott!

olle11; sa:
Du kan alltid ha rätt, och anse att alla andra har fel. Det är förträffligt finurligt.

Härligt! Det här har jag alltid hävdat, och nu har jag stöd för det.

PS. Med gott kaffe i termosen, eller med gott kaffe redo till efter träningsturen; ge er ut i era fula kajaker och ha en riktigt skön paddling. Och ett gott kaffe! ;-)

Menar du grönlandskaffe med smal kopp eller eurokaffe med stor bred kopp? Vilket är egentligen effektivast? Hög frekvens och små koppar eller lägre frekvens men stor kopp? Traditionellt har kaffe ju alltid druckits i små koppar och svart. Under århundradena har det utvecklats och nu är det populärt med stora koppar, eller glas med helt nya material - mjölk, socker mm. Har kaffet utvecklats positivt eller är det bara mjölkbönderna som vill få oss att tro att man måste ha mjölk i kaffet? Är det miljöbetingat?

Kalle
 
Re: Re: Slutsatser och sammanfattning; gott kaffe är gott!

Kalle E; sa:
Menar du grönlandskaffe med smal kopp eller eurokaffe med stor bred kopp?

Igen; ditt kaffe är godast! Om du vill det med din fria vilja (?) alltså... Du får gärna, men jag skulle inte lita på dig, hävda att mitt kaffe är godare. Och om du hävdar det, så blir du trots den förmodade lögnen min kompis; och då bjuder jag gärna dig.

---
Gbg-knutet: Jag föredrar tveklöst, bortom kajaken, en enkel Machiato (stavning?) på den lilla nystartade kaffedisken på Bengans skivaffär. Centro och Ättestupa gör jobbet lika bra, är lika effektiva och GODA. Jag föredrar kopp framför glas.
---

Patric
 
Allt är bäst

ALLT kaffe är godast!
På min arbetsplats har vi en förfärlig mojäng som brygger ett riktigt hemskt kaffe.
Att genom att luta den lyckas krama ur några gamla, härdade droppar och ställa den smutsiga muggen i micron för att sedan avnjuta denna otäcka sörja är det godaste som finns!
Kaffe är unikt iom att även det värsta kaffet fortfarande är gott.
Och nödvändigt.



/JL
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.