GPX=standardformat?

Hej
Jag har nyligen inhandlat en Holux M-1000C. När jag exporterar loggfilen till en GPX-fil, via programmet Eztour (Holux), kan jag sedan inte öppna GPX-filen i MapSource. Är inte GPX-formatet ett standardformat som ska kunna öppnas av alla program som stödjer det? Nå´n som vet?
/Göran

Jo, GPX är en öppen standard som de flesta program bör kunna öppna. Om sedan alla har lyckats implementera det på rätt sätt är naturligtvis en annan fråga. Jag har inte använt Eztour eller Mapsource så jag vet inte hur de fungerar. Har du testat att öppna filen med något annat program, t.ex. QGIS?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har nu testat några program. Det fungerar inte med MapSource eller POIedit 2007. Däremot fungerar det med Nikons program View NX2. GPS Babel klarar att konvertera filen till gdb-format, som sedan kan öppnas med MapSource. Med andra ord så är mitt problem löst.
Stort tack för hjälpen "smulan49" och "anle".
/Göran

Jag har nu testat några program. Det fungerar inte med MapSource eller POIedit 2007. Däremot fungerar det med Nikons program View NX2. GPS Babel klarar att konvertera filen till gdb-format, som sedan kan öppnas med MapSource. Med andra ord så är mitt problem löst.
Stort tack för hjälpen "smulan49" och "anle".
/Göran

Det där låter konstigt, jag har massor av .gpx-filer som jag använder i MapSource..

Problemet gäller endast GPX-filer som skapats av Eztour (Holux) och som kommer från min datalogger Holux M-1000C. De flesta andra GPX-filer kan jag öppna i MapSource utan problem.
/Göran

Även om problemet nu är löst, skulle du kunna lägga upp en liten GPX-fil som MapSource inte lyckas öppna? Det vore intressant att se hur den ser ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips