Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth

Hej!
Jag har tidigare lagt in waypoints från resor manuellt i Google Maps. Länken har kunnat infogas i reserapporten så att man kan se på satellitbilden var man varit..

Men det ska gå att göra detta automatiskt. Jag har en Garmin etrex Legend Hcx och MapSource i datorn.
MapSource kan spara filer i .gdp, .mps, .txt, .gpx, .dxf - format.
Google Maps kan bara importera KML-, KMZ- eller GeoRSS-filer.

Någon som vet hur/om man kan få över waypoint- och spår-informationen till Google Maps.
http://maps.google.com/

Hälsningar
Joakim

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
DGManager.NET is a management utility for the GlobalSat DG-100 GPS datalogger

Hej!
Jag har tidigare lagt in waypoints från resor manuellt i Google Maps. Länken har kunnat infogas i reserapporten så att man kan se på satellitbilden var man varit..

Men det ska gå att göra detta automatiskt. Jag har en Garmin etrex Legend Hcx och MapSource i datorn.
MapSource kan spara filer i .gdp, .mps, .txt, .gpx, .dxf - format.
Google Maps kan bara importera KML-, KMZ- eller GeoRSS-filer.

Någon som vet hur/om man kan få över waypoint- och spår-informationen till Google Maps.
http://maps.google.com/

Hälsningar
Joakim

Jag har en GlobalSat DG-100 GPS Data Logger, som drar lite ström och som bara loggar mina tracks, t,ex, i skidspåret. Till denna logger kan jag dels använda det medföljande "DataLogger PC Utility" eller "DG Manager". Det senare programmet kan spara Google Maps skript i en .html-fil. Exempel på en sådan bifogas i .zip-filen. Med hjälp av antingen GPS-Babel eller MapSource, så kan man reducera antalet spårpunkter, vilket jag gjort i den bifogade filen.

Ett annat alternativ är programmet Holux ezTour, som har många filalternativ.

Jag har också en Garmin etrex Legend HCx, så det är enkelt att läsa in spåren i MapSorce för att reducera spårpunkterna där och vidare exportera som .gpx för import i DG Manager. DG Manager genererar .html-filen som öppnar Google Maps.

Bilagor

• DG_GoogleMaps.zip
    3.3 KB · Visningar: 415
Trackmaker

Du kan använda GPS Trackmaker istället för Mapsource. Då kan du spara i Google Earthts format direkt. Trackmaker är gratis och kan ladda in och ut waypoints och tracklogs från de flesta GPS:er.

Tack för tips på bättre program än det DataLogger PC Utility som följde med min GlobalSat BT-335 GPS Data Logger. Nu blev det lite trevligare att sitta i stugvärmen och se vad senaste skidturen bjudit på.

Om du vill se det i Google Earth;
öppna MapSource som du har i datorn , öppna dina spår/tracks, välj att visa spåren på kartan,välj sedan i MapSourcemenyn "Visa">"Visa med Google Earth...".

Klart!

Fungerar med MapSource 6.13.7

Men fungerar inte i MapSource 6.15. Den väljer nämligen Pro versionen av Google earth som är en betaltjänst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips