Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth

Hej!
Jag har tidigare lagt in waypoints från resor manuellt i Google Maps. Länken har kunnat infogas i reserapporten så att man kan se på satellitbilden var man varit..

Men det ska gå att göra detta automatiskt. Jag har en Garmin etrex Legend Hcx och MapSource i datorn.
MapSource kan spara filer i .gdp, .mps, .txt, .gpx, .dxf - format.
Google Maps kan bara importera KML-, KMZ- eller GeoRSS-filer.

Någon som vet hur/om man kan få över waypoint- och spår-informationen till Google Maps.
http://maps.google.com/

Hälsningar
Joakim

DGManager.NET is a management utility for the GlobalSat DG-100 GPS datalogger

Hej!
Jag har tidigare lagt in waypoints från resor manuellt i Google Maps. Länken har kunnat infogas i reserapporten så att man kan se på satellitbilden var man varit..

Men det ska gå att göra detta automatiskt. Jag har en Garmin etrex Legend Hcx och MapSource i datorn.
MapSource kan spara filer i .gdp, .mps, .txt, .gpx, .dxf - format.
Google Maps kan bara importera KML-, KMZ- eller GeoRSS-filer.

Någon som vet hur/om man kan få över waypoint- och spår-informationen till Google Maps.
http://maps.google.com/

Hälsningar
Joakim

Jag har en GlobalSat DG-100 GPS Data Logger, som drar lite ström och som bara loggar mina tracks, t,ex, i skidspåret. Till denna logger kan jag dels använda det medföljande "DataLogger PC Utility" eller "DG Manager". Det senare programmet kan spara Google Maps skript i en .html-fil. Exempel på en sådan bifogas i .zip-filen. Med hjälp av antingen GPS-Babel eller MapSource, så kan man reducera antalet spårpunkter, vilket jag gjort i den bifogade filen.

Ett annat alternativ är programmet Holux ezTour, som har många filalternativ.

Jag har också en Garmin etrex Legend HCx, så det är enkelt att läsa in spåren i MapSorce för att reducera spårpunkterna där och vidare exportera som .gpx för import i DG Manager. DG Manager genererar .html-filen som öppnar Google Maps.

Bilagor

• DG_GoogleMaps.zip
    3.3 KB · Visningar: 430
Trackmaker

Du kan använda GPS Trackmaker istället för Mapsource. Då kan du spara i Google Earthts format direkt. Trackmaker är gratis och kan ladda in och ut waypoints och tracklogs från de flesta GPS:er.

Tack för tips på bättre program än det DataLogger PC Utility som följde med min GlobalSat BT-335 GPS Data Logger. Nu blev det lite trevligare att sitta i stugvärmen och se vad senaste skidturen bjudit på.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Om du vill se det i Google Earth;
öppna MapSource som du har i datorn , öppna dina spår/tracks, välj att visa spåren på kartan,välj sedan i MapSourcemenyn "Visa">"Visa med Google Earth...".

Klart!

Fungerar med MapSource 6.13.7

Men fungerar inte i MapSource 6.15. Den väljer nämligen Pro versionen av Google earth som är en betaltjänst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips