GPX=standardformat?

Hej
Jag har nyligen inhandlat en Holux M-1000C. När jag exporterar loggfilen till en GPX-fil, via programmet Eztour (Holux), kan jag sedan inte öppna GPX-filen i MapSource. Är inte GPX-formatet ett standardformat som ska kunna öppnas av alla program som stödjer det? Nå´n som vet?
/Göran
 
Jo, GPX är en öppen standard som de flesta program bör kunna öppna. Om sedan alla har lyckats implementera det på rätt sätt är naturligtvis en annan fråga. Jag har inte använt Eztour eller Mapsource så jag vet inte hur de fungerar. Har du testat att öppna filen med något annat program, t.ex. QGIS?
 
Jag har nu testat några program. Det fungerar inte med MapSource eller POIedit 2007. Däremot fungerar det med Nikons program View NX2. GPS Babel klarar att konvertera filen till gdb-format, som sedan kan öppnas med MapSource. Med andra ord så är mitt problem löst.
Stort tack för hjälpen "smulan49" och "anle".
/Göran
 
Jag har nu testat några program. Det fungerar inte med MapSource eller POIedit 2007. Däremot fungerar det med Nikons program View NX2. GPS Babel klarar att konvertera filen till gdb-format, som sedan kan öppnas med MapSource. Med andra ord så är mitt problem löst.
Stort tack för hjälpen "smulan49" och "anle".
/Göran

Det där låter konstigt, jag har massor av .gpx-filer som jag använder i MapSource..
 
Problemet gäller endast GPX-filer som skapats av Eztour (Holux) och som kommer från min datalogger Holux M-1000C. De flesta andra GPX-filer kan jag öppna i MapSource utan problem.
/Göran
 
Även om problemet nu är löst, skulle du kunna lägga upp en liten GPX-fil som MapSource inte lyckas öppna? Det vore intressant att se hur den ser ut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
jochnick Ta ut gpx-rutt från pdf Navigering 4
manlan GPX-filer att ladda ned Navigering 4
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
joanc ladda ner gpx fil Navigering 5
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
Dr.Jones GPX vs KML Navigering 1
tekman Gå från IMG/MP-fil till GPX. Navigering 1
Jonas.O Geotagga bilder utifrån GPX spår? Navigering 7
tango Konkatenera gpx-filer? Navigering 9
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
greenjuice RouteBuddy (för mac) med stöd för geocaching och gpx-f Navigering 0
Kepler Shape-fil till gpx (eller annan textfil) Navigering 4
ekis KML till GPX Navigering 14
Store Garmin kommer nu med stöd för GPX Navigering 1
CyberJunkie Konvertera .GPX eller .LOC till Ozi Explorer format? Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.