GPX=standardformat?

Hej
Jag har nyligen inhandlat en Holux M-1000C. När jag exporterar loggfilen till en GPX-fil, via programmet Eztour (Holux), kan jag sedan inte öppna GPX-filen i MapSource. Är inte GPX-formatet ett standardformat som ska kunna öppnas av alla program som stödjer det? Nå´n som vet?
/Göran

Jo, GPX är en öppen standard som de flesta program bör kunna öppna. Om sedan alla har lyckats implementera det på rätt sätt är naturligtvis en annan fråga. Jag har inte använt Eztour eller Mapsource så jag vet inte hur de fungerar. Har du testat att öppna filen med något annat program, t.ex. QGIS?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har nu testat några program. Det fungerar inte med MapSource eller POIedit 2007. Däremot fungerar det med Nikons program View NX2. GPS Babel klarar att konvertera filen till gdb-format, som sedan kan öppnas med MapSource. Med andra ord så är mitt problem löst.
Stort tack för hjälpen "smulan49" och "anle".
/Göran

Jag har nu testat några program. Det fungerar inte med MapSource eller POIedit 2007. Däremot fungerar det med Nikons program View NX2. GPS Babel klarar att konvertera filen till gdb-format, som sedan kan öppnas med MapSource. Med andra ord så är mitt problem löst.
Stort tack för hjälpen "smulan49" och "anle".
/Göran

Det där låter konstigt, jag har massor av .gpx-filer som jag använder i MapSource..

Problemet gäller endast GPX-filer som skapats av Eztour (Holux) och som kommer från min datalogger Holux M-1000C. De flesta andra GPX-filer kan jag öppna i MapSource utan problem.
/Göran

Även om problemet nu är löst, skulle du kunna lägga upp en liten GPX-fil som MapSource inte lyckas öppna? Det vore intressant att se hur den ser ut.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips