GPS-tips önskas

Garmin-tips?

Äh, jag kapar tråden lite och frågar också om tips även om jag har hyfsad koll på just Garmin.

Jag gillar att GPS:en är liten och behändig och är hyfsat avancerad Garmin-användare som gillar att planera framför MapSource. Jag har gått från att kolla väldigt mycket till att mest ha den för att spara spår när man går i fjällen. Ganska kul att se i 3D på Google Maps var man gått på fjälltur. Många av de nyare verkar ha rätt så kort batteritid vilket är störande.

Vilka apparater från Garmin borde vara aktuella för mig just nu. Vad jag kan se så är det 62st som gäller i den serien om jag vill ha bättre än bara 16 timmars batteritid (den har 20). eTrex 30 lockar mest pga format och batteritid - nackdelar med den? Jag är egentligen grymt nöjd med min Vista HCx och kan tänka mig att köra på med den ännu ett bra tag. Dock ser kartorna lite tråkiga ut på den då den visar lite färger.

Annan fråga: finns det numer något sätt att planera och föra över waypoints utan den dator som har MapSource installerad? Jag kör WisePilot för bilnavigering och det är helt suveränt att logga in, snabbt lägga in nån adress/waypoint via deras websida med kartor och annat. Väldigt mycket enklare än att knacka in samma information på GPS:en (i det här fallet en Android-lur).
 
etrex-30

Hej,

Jag har en etrex 30 som jag nu bekantat mig hyfsat med. Tyvärr är jag rätt ny på det här med att ratta GPS, så kanske har jag lite svårt att säga vad som är bra/dåligt med den modellen. Men jag är kanonnöjd. Bra pris, liten och smidig med bra batteritid. Mycket minne. Bra tydlig att orientera med, lätt att flytta data fram o tebaks ur datorn. MEN, som karta (alltså att använda den som översikt, typ som man gör med en RIKTIG karta) är den ett skämt. För liten display.

Har du specifika frågor kanske jag kan svara, eller hör av dig mer personligt om du vill prata.

/Lars
 
Det jag drar mig för är att min Vista HCx kanske är lite för likadan för att motivera uppgradering. Den fick ju rätt bra betyg i den här recensionen annars: http://gpstracklog.com/2011/10/garmin-etrex-30-review.html

Den fick plus för skärmen och ljusstyrka. Hur tycker du att skärmen går att läsa i dagsljus eller tom sol om du inte slagit på bakgrundsbelysning? Det är något som flera GPSer får nedslag på men verkar vara bra på 30:an.

Här fanns för övrigt en rätt bra GPS comparison chart mellan Garmins modeller: http://gpstracklog.com/compare/garmin-handheld-gps-comparison-chart

Hej,

Jag har en etrex 30 som jag nu bekantat mig hyfsat med. Tyvärr är jag rätt ny på det här med att ratta GPS, så kanske har jag lite svårt att säga vad som är bra/dåligt med den modellen. Men jag är kanonnöjd. Bra pris, liten och smidig med bra batteritid. Mycket minne. Bra tydlig att orientera med, lätt att flytta data fram o tebaks ur datorn. MEN, som karta (alltså att använda den som översikt, typ som man gör med en RIKTIG karta) är den ett skämt. För liten display.

Har du specifika frågor kanske jag kan svara, eller hör av dig mer personligt om du vill prata.

/Lars
 
Hur tycker du att skärmen går att läsa i dagsljus eller tom sol om du inte slagit på bakgrundsbelysning? Det är något som flera GPSer får nedslag på men verkar vara bra på 30:an.

Just detta är ju gamla etrex hcx väldigt bra på tycker jag, väldigt bra skärm faktiskt. Jag har också en 76csx och den upplever jag som lite mindre ljusstark men utan bakgrundsbelysning lika bra som etrex hcx i starkt solljus. Man får vinkla lite för att slippa direkta reflexer annars ok.

Mycket nyfiken på etrex 20 o 30, har de lika bra skärmar? Vad får de för driftstid med lithiumbatterier? Jag får över 40 timmar både med etrex hcx och 76 csx med bakgrundsbelysning avstängd.

thomas
 
Jag har ju ingen att jämföra med, men i dagsljus/sol så funkar den bra tycker jag; man märker inte om man har bakgrundsbelysningen på eller inte. Reviewn på nätet var det jag gick på när jag valde. Bra med så "sen" modell som möjligt. Jag kommer inte att uppgradera bara för att det kommer nya modeller, utan kommer förmodligen att leva med den här länge. Så om den inte är bra mycket bättre än Hcxen finns det väl ingen anledning att byta....
 
Jag byter inte "bara för att" men är sugen på snäppet bättre skärm och det fanns ju en hel del trevliga saker. Jag hade helt missat att man kan köra med pulsband och kadens på 30:an - stort plus! Däremot var jag besviken på att den verkar lika långsam som HCx på att rita om kartan vid pan/zoom och att det bara är USB 1.1 (fortfarande). Det är ganska störande faktiskt. Priset är ju väldigt rätt, känns som att man får väldigt mycket för pengarna. Jag får helt enkelt försöka hålla mig men tänkte träna för halva Vättern i vår och då skulle det vara kul med cykelfunktionen.

http://www.takeadventure.com/index.php?option=com_content&view=article&id=372

Jag har ju ingen att jämföra med, men i dagsljus/sol så funkar den bra tycker jag; man märker inte om man har bakgrundsbelysningen på eller inte. Reviewn på nätet var det jag gick på när jag valde. Bra med så "sen" modell som möjligt. Jag kommer inte att uppgradera bara för att det kommer nya modeller, utan kommer förmodligen att leva med den här länge. Så om den inte är bra mycket bättre än Hcxen finns det väl ingen anledning att byta....
 
niking: Jag misstänker att du inte riktigt är med på vad HMR menar. Jag vill ofta ruttplanera hemma vid datorn och vill inte att rutten atuoamatiskt räknas om av GPS:en när jag är ute. Som jag förstår det så går det inte att stänga av på bland annat din Oregon - vilket låter helt idiotiskt för cykling eller MC-körning osv. Jag är sugen på att uppgradera min eTrex HCx men kommer att passa mig för detta fenomen. I bilen är jag mindre noga. Jag har själv kört med Garmin eTrex Vista C, Vista HCx, äldre Sony E smartphone med Garmin XT, Nüvi i bilen - numer utbytt till Wisepilot på Android i bilen.

Jag trivs bra med automatiskt ruttomräkning, när jag cyklar på småvägar. Brukar dock göra improviserade rutter under cykelturen när andan faller på, vilket gör att jag inte behöver använda papperskartan särskilt ofta vid vägkorsningar.
/Niklas
 
Har du haft andra GPS:er tidigare där du kunnat välja? Om inte så kanske du inte har så ont av det som oss som kan/har kunnat.

Jag trivs bra med automatiskt ruttomräkning, när jag cyklar på småvägar. Brukar dock göra improviserade rutter under cykelturen när andan faller på, vilket gör att jag inte behöver använda papperskartan särskilt ofta vid vägkorsningar.
/Niklas
 
Har du haft andra GPS:er tidigare där du kunnat välja? Om inte så kanske du inte har så ont av det som oss som kan/har kunnat.

Nix, med jag vidhåller att problemet snarare ligger i att City Navigator har ett brisfällig täckning av t.ex. cykelvägar och dylikt. När jag är ute och cyklar (bokstavligt talat alltså), så kör jag promenadläge. Funkar helt ok för mig i mina trakter.

Blir det samma problem med nya FriProV3, som visst är ruttbar?
/Niklas
 
Då har du nog bara inte sett Pärleporten :) Att din GPS automatiskt räknar om antingen du vill eller ej ser jag som en brist hos Garmin. Tror tom att det stod i någon gammal tråd här att de fick krypa till korset och fixa på en Zumo-modell. Det finns orsaker till att man inte vill att GPS ska försöka räkna om automatiskt så fort man avviker lite.

Det här förtydligar lite: https://forums.garmin.com/showthread.php?t=25215

Nix, med jag vidhåller att problemet snarare ligger i att City Navigator har ett brisfällig täckning av t.ex. cykelvägar och dylikt. När jag är ute och cyklar (bokstavligt talat alltså), så kör jag promenadläge. Funkar helt ok för mig i mina trakter.

Blir det samma problem med nya FriProV3, som visst är ruttbar?
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coolmarcus Bra GPS för globalt bruk? TIPS önskas! :) Navigering 6
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
rogge88 Tips, skapa bird view i gps, telefon mm. Navigering 0
Chimalli Vill ha gps-tips för inköp Navigering 9
jowi7991 Tips på GPS grunder Navigering 8
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
DK13 Tips på mångsidig gps Navigering 12
AfTech54 Gps plotter tips Navigering 14
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
niiska tips på gps tack!! Navigering 3
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
jonasolof Några tips om Royaltek BT GPS 2001 Navigering 0
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4
musse_65 Gps tips till semestern tack.. Navigering 4
lnorlander Tips på GPS till bilen? Navigering 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
lac Tips om GPS Navigering 2
Tips om GPS Navigering 0
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 5
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.