GPS-tips önskas

Jag vill skaffa mig en GPS som jag kan använda vid träning, tex skidåkning för avstånd mm men som även går att använda som cykeldator. Finns det sen någon variant som även går att använda sig av för orientering i fjällen så är det precis den jag ska skaffa mig.
Finns någon som kan hjälpa en GPS-obildad ?
 
Garmin GPSMAP 62 eller Dakota/ Oregon/ Montana beroende på vad du vill göra.
Kartmaterialet löper du separat.

Själv har ja en GPSMAP 60 CSX som jag är jättenöjd med. I den har jag Friluftskartan och City Navigator. Tyvärr är det äldre versioner så de pekar fel ibland :)
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tycker också att du kan kolla på nya Garmin eTrex 30 också. Ca 2100 kr och sen tillkommer de hyfsat dyra kartorna (väg = City Navigator Europa, friluft = Friluftskartan Pro v2 eller v3. Betydligt nyare manick än Dakota/Oregon och Montana. 62:an funderar jag själv på men gillar inte formatet med stor antenn. Jag har haft eTrex Vista C 2004-2010 och sedan eTrex Vista HCx (högkänslig mottagare och plats för SD-kort). Grymt nöjd och jag tycker att batteritiden och att den är smidig är viktiga parametrar.
 
Vill varna för att många av de nyare Garmin modellerna passar dåligt för långfärd på cykel.

Det beror på att dom "förstör", dvs räknar om, den planerade rutten så fort man gör en avvikelse. Och eftersom ofta cykelvägarna går typ 50 m bredvid kartans vägar så betyder det att GPS:en får totalspatt om man inte kan stänga av den automatiska ruttomräkningen.

GPS:er som 60Cx, eTrex Vista HCx och eTrex Legend HCx fungerar utmärkt på cykel medan Colorado/Oregon inte gör det.

Vid långfärd så brukar man skapa rutter på PC i programvara såsom MapSource eller BaseCamp. Rutter som man tankar upp till GPS:en och sedan cyklar efter. Och det funkar alltså bara om man kan stänga av automatisk "ruttförstöring".

Exakt samma problem har offroadåkare på MC, ATV, 4WD och snöskoter. Dvs när vägvalet är viktigare än målet. Men i bil spelar det ingen större roll. Då är inte vägvalet viktigt.

Jag rekommenderar köp av en eTrex HCx. Kostar c:a 1400 kr på Pixmania.
 
Ny Garmin Garmin velo Sweden

Jag hittade i går kväll att det kommit en ny version av Garmin velo Sweden map på http://www.velomap.org/download/ reviderad 2012-01-28 så den väldigt färsk.

Men dom har introducerat ett antal fel. Flera bitar av några huvudleder i närheten av där jag bor har försvunnit. Men nytt är att smågator i bostadsområdet där jag bor har fått namn.

Finns det något ”knep” att ha bägge versionerna av velo Sweden i datorn (MapSource) samtidigt? Kartorna har inte oväntat samma FAMILY-nummer. Så gör man en ”normal installation” så skrivs nycklarna i registret över. Jag behärskar Regedit om det är till någon hjälp.

Per
 
Man kan ändra mapID t.ex. med hjälp av ett program som heter MapsetToolkit.
Jag kör version 1.62 och det funkar bra att ändra mapID så att de olika kartorna inte kolliderar.
Man kan även ändra det namn som kartan dyker upp med i Mapsource vilket kan vara bra för kartor som har lite långa namn som dessa cykelkartor.
 
andriod-mobil med ANT+?

Vill du slippa en extra pryl så kan du överväga en android-mobil med stöd för ANT+, t ex flera av SonyEricssons modeller. Sen skaffar du en cykelpod som sänder ANT+ för att få kadens. Sträcka, fart och spår får du via GPS i mobilen. Jag kör inte fotpod men väl pulsband som sänder ANT+ till min SonyE x10 minipro utan problem. Jag använder appen endomondo vid träning men väljer att inte fläka ut min träning annat än till några av mina närmaste kompisar.

/Patrik
 
Tack för alla svar. Ger mig en del att fundera på och annat att kolla upp då jag inte är så hemma på vad en del av er skriver om. Har varit negativ till att skaffa ännu en relativt stor pryl som tex Oregon/Montana. Kanske en lösning med en mindre "klocka" för skidträning och cykel samt använda sin mobil för orienteringen till fjälls. Som sagt en del att grubbla vidare på!
 
Tack för alla svar. Ger mig en del att fundera på och annat att kolla upp då jag inte är så hemma på vad en del av er skriver om. Har varit negativ till att skaffa ännu en relativt stor pryl som tex Oregon/Montana. Kanske en lösning med en mindre "klocka" för skidträning och cykel samt använda sin mobil för orienteringen till fjälls. Som sagt en del att grubbla vidare på!

Ja, det är stor skillnad på att orientera i skogen & att cykla på rutt.

Jag använder helst mobilen till fots. En Nokia 5800 med Garmin GMXT och Fri Pro v2. Fruans IPhone 4S funkar men är inte lika bra. Men på cyken är dom odugliga eftersom dom inte funkar med en i förväg skapad rutt. Där är eTrex HCx eller 60Cx helt överlägsna.
 
Vill varna för att många av de nyare Garmin modellerna passar dåligt för långfärd på cykel.

Det beror på att dom "förstör", dvs räknar om, den planerade rutten så fort man gör en avvikelse. Och eftersom ofta cykelvägarna går typ 50 m bredvid kartans vägar så betyder det att GPS:en får totalspatt om man inte kan stänga av den automatiska ruttomräkningen.

GPS:er som 60Cx, eTrex Vista HCx och eTrex Legend HCx fungerar utmärkt på cykel medan Colorado/Oregon inte gör det.

Tycker nog att min Oregon 550t funkar bra på cykel. Möjligtvis kan skärmen vara lite svår att se ibland.

Vid långfärd så brukar man skapa rutter på PC i programvara såsom MapSource eller BaseCamp. Rutter som man tankar upp till GPS:en och sedan cyklar efter. Och det funkar alltså bara om man kan stänga av automatisk "ruttförstöring".

Exakt samma problem har offroadåkare på MC, ATV, 4WD och snöskoter. Dvs när vägvalet är viktigare än målet. Men i bil spelar det ingen större roll. Då är inte vägvalet viktigt.
.

Det är väl snarare en effekt av undermåliga vägkartor än undermåliga satellitmottagare?
/Niklas
 
niking: Jag misstänker att du inte riktigt är med på vad HMR menar. Jag vill ofta ruttplanera hemma vid datorn och vill inte att rutten atuoamatiskt räknas om av GPS:en när jag är ute. Som jag förstår det så går det inte att stänga av på bland annat din Oregon - vilket låter helt idiotiskt för cykling eller MC-körning osv. Jag är sugen på att uppgradera min eTrex HCx men kommer att passa mig för detta fenomen. I bilen är jag mindre noga. Jag har själv kört med Garmin eTrex Vista C, Vista HCx, äldre Sony E smartphone med Garmin XT, Nüvi i bilen - numer utbytt till Wisepilot på Android i bilen.

HMR: vet du hur det funkar på 62-modellerna, nya eTrex-serien och den med hundhalsband/pejl?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips