GPS-tips önskas

Jag vill skaffa mig en GPS som jag kan använda vid träning, tex skidåkning för avstånd mm men som även går att använda som cykeldator. Finns det sen någon variant som även går att använda sig av för orientering i fjällen så är det precis den jag ska skaffa mig.
Finns någon som kan hjälpa en GPS-obildad ?
 
Garmin GPSMAP 62 eller Dakota/ Oregon/ Montana beroende på vad du vill göra.
Kartmaterialet löper du separat.

Själv har ja en GPSMAP 60 CSX som jag är jättenöjd med. I den har jag Friluftskartan och City Navigator. Tyvärr är det äldre versioner så de pekar fel ibland :)
 
Jag tycker också att du kan kolla på nya Garmin eTrex 30 också. Ca 2100 kr och sen tillkommer de hyfsat dyra kartorna (väg = City Navigator Europa, friluft = Friluftskartan Pro v2 eller v3. Betydligt nyare manick än Dakota/Oregon och Montana. 62:an funderar jag själv på men gillar inte formatet med stor antenn. Jag har haft eTrex Vista C 2004-2010 och sedan eTrex Vista HCx (högkänslig mottagare och plats för SD-kort). Grymt nöjd och jag tycker att batteritiden och att den är smidig är viktiga parametrar.
 
Vill varna för att många av de nyare Garmin modellerna passar dåligt för långfärd på cykel.

Det beror på att dom "förstör", dvs räknar om, den planerade rutten så fort man gör en avvikelse. Och eftersom ofta cykelvägarna går typ 50 m bredvid kartans vägar så betyder det att GPS:en får totalspatt om man inte kan stänga av den automatiska ruttomräkningen.

GPS:er som 60Cx, eTrex Vista HCx och eTrex Legend HCx fungerar utmärkt på cykel medan Colorado/Oregon inte gör det.

Vid långfärd så brukar man skapa rutter på PC i programvara såsom MapSource eller BaseCamp. Rutter som man tankar upp till GPS:en och sedan cyklar efter. Och det funkar alltså bara om man kan stänga av automatisk "ruttförstöring".

Exakt samma problem har offroadåkare på MC, ATV, 4WD och snöskoter. Dvs när vägvalet är viktigare än målet. Men i bil spelar det ingen större roll. Då är inte vägvalet viktigt.

Jag rekommenderar köp av en eTrex HCx. Kostar c:a 1400 kr på Pixmania.
 
Ny Garmin Garmin velo Sweden

Jag hittade i går kväll att det kommit en ny version av Garmin velo Sweden map på http://www.velomap.org/download/ reviderad 2012-01-28 så den väldigt färsk.

Men dom har introducerat ett antal fel. Flera bitar av några huvudleder i närheten av där jag bor har försvunnit. Men nytt är att smågator i bostadsområdet där jag bor har fått namn.

Finns det något ”knep” att ha bägge versionerna av velo Sweden i datorn (MapSource) samtidigt? Kartorna har inte oväntat samma FAMILY-nummer. Så gör man en ”normal installation” så skrivs nycklarna i registret över. Jag behärskar Regedit om det är till någon hjälp.

Per
 
Man kan ändra mapID t.ex. med hjälp av ett program som heter MapsetToolkit.
Jag kör version 1.62 och det funkar bra att ändra mapID så att de olika kartorna inte kolliderar.
Man kan även ändra det namn som kartan dyker upp med i Mapsource vilket kan vara bra för kartor som har lite långa namn som dessa cykelkartor.
 
andriod-mobil med ANT+?

Vill du slippa en extra pryl så kan du överväga en android-mobil med stöd för ANT+, t ex flera av SonyEricssons modeller. Sen skaffar du en cykelpod som sänder ANT+ för att få kadens. Sträcka, fart och spår får du via GPS i mobilen. Jag kör inte fotpod men väl pulsband som sänder ANT+ till min SonyE x10 minipro utan problem. Jag använder appen endomondo vid träning men väljer att inte fläka ut min träning annat än till några av mina närmaste kompisar.

/Patrik
 
Tack för alla svar. Ger mig en del att fundera på och annat att kolla upp då jag inte är så hemma på vad en del av er skriver om. Har varit negativ till att skaffa ännu en relativt stor pryl som tex Oregon/Montana. Kanske en lösning med en mindre "klocka" för skidträning och cykel samt använda sin mobil för orienteringen till fjälls. Som sagt en del att grubbla vidare på!
 
Tack för alla svar. Ger mig en del att fundera på och annat att kolla upp då jag inte är så hemma på vad en del av er skriver om. Har varit negativ till att skaffa ännu en relativt stor pryl som tex Oregon/Montana. Kanske en lösning med en mindre "klocka" för skidträning och cykel samt använda sin mobil för orienteringen till fjälls. Som sagt en del att grubbla vidare på!

Ja, det är stor skillnad på att orientera i skogen & att cykla på rutt.

Jag använder helst mobilen till fots. En Nokia 5800 med Garmin GMXT och Fri Pro v2. Fruans IPhone 4S funkar men är inte lika bra. Men på cyken är dom odugliga eftersom dom inte funkar med en i förväg skapad rutt. Där är eTrex HCx eller 60Cx helt överlägsna.
 
Vill varna för att många av de nyare Garmin modellerna passar dåligt för långfärd på cykel.

Det beror på att dom "förstör", dvs räknar om, den planerade rutten så fort man gör en avvikelse. Och eftersom ofta cykelvägarna går typ 50 m bredvid kartans vägar så betyder det att GPS:en får totalspatt om man inte kan stänga av den automatiska ruttomräkningen.

GPS:er som 60Cx, eTrex Vista HCx och eTrex Legend HCx fungerar utmärkt på cykel medan Colorado/Oregon inte gör det.

Tycker nog att min Oregon 550t funkar bra på cykel. Möjligtvis kan skärmen vara lite svår att se ibland.

Vid långfärd så brukar man skapa rutter på PC i programvara såsom MapSource eller BaseCamp. Rutter som man tankar upp till GPS:en och sedan cyklar efter. Och det funkar alltså bara om man kan stänga av automatisk "ruttförstöring".

Exakt samma problem har offroadåkare på MC, ATV, 4WD och snöskoter. Dvs när vägvalet är viktigare än målet. Men i bil spelar det ingen större roll. Då är inte vägvalet viktigt.
.

Det är väl snarare en effekt av undermåliga vägkartor än undermåliga satellitmottagare?
/Niklas
 
niking: Jag misstänker att du inte riktigt är med på vad HMR menar. Jag vill ofta ruttplanera hemma vid datorn och vill inte att rutten atuoamatiskt räknas om av GPS:en när jag är ute. Som jag förstår det så går det inte att stänga av på bland annat din Oregon - vilket låter helt idiotiskt för cykling eller MC-körning osv. Jag är sugen på att uppgradera min eTrex HCx men kommer att passa mig för detta fenomen. I bilen är jag mindre noga. Jag har själv kört med Garmin eTrex Vista C, Vista HCx, äldre Sony E smartphone med Garmin XT, Nüvi i bilen - numer utbytt till Wisepilot på Android i bilen.

HMR: vet du hur det funkar på 62-modellerna, nya eTrex-serien och den med hundhalsband/pejl?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coolmarcus Bra GPS för globalt bruk? TIPS önskas! :) Navigering 6
dmitrij Tips om mobil+ gps önskas Navigering 5
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
zardoz GPS för USA (tips?) Navigering 5
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
rogge88 Tips, skapa bird view i gps, telefon mm. Navigering 0
Chimalli Vill ha gps-tips för inköp Navigering 9
jowi7991 Tips på GPS grunder Navigering 8
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
DK13 Tips på mångsidig gps Navigering 12
AfTech54 Gps plotter tips Navigering 14
Ollibompa Behöver tips i val av GPS. Navigering 15
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
niiska tips på gps tack!! Navigering 3
norddal Behöver ett tips angående GPS ACER N35 Navigering 1
jonasolof Några tips om Royaltek BT GPS 2001 Navigering 0
JosOnsala Behöver desperat tips om kartladdning till min GPS Navigering 17
henan Tips: GPS på SAS-flighter Navigering 4
musse_65 Gps tips till semestern tack.. Navigering 4
lnorlander Tips på GPS till bilen? Navigering 0
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
lac Tips om GPS Navigering 2
Tips om GPS Navigering 0
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.