GPS från USA?

Har funderingar på att köpa en GPSMAP 60 från USA.
Hur är det egentligen, måste jag betala tull och moms och sådant??
Hur funkar detta, får man betala det automatiskt eller är det det egna samvetet som är styrande?

Och, inte minst, vem ska man köpa från?

Har tittat lite på, http://www.getfeetwet.com
dom verkar ha bra priser, dessutom två års garanti just nu.

Tacksam för svar. Har letat i gamla inlägg utan att få svar på mina funderingar.

Jag lovar dig att denna fråga är utredd på detta forum sedan tidigare...

Men, inköpspriset samt frakten kommer att momsas in av Tullverket, möjligen blir det även tull. En del mindre avgifter för handläggningen tillkommer dessutom. Det är nog redovisat exakt utfall av t ex avslutad210712:s import av en 60CS.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag beställde från www.gpscity.com i januari

En 60C kostade då USD 384,95 (idag 369,95). Flygfrakt med FedEx USD 38,12, International insurance USD 13,51. Jag passade också på att köpa fästen och kablar då dessa var mycket billigare än här hemma. Den avgift som tillkom utöver ovan nämnda avgifter var svensk moms på 25%. Jag behövde inte betala tullavgift, GPS'en klassades antagligen som någon varukategori som är undantagen från tullavgift.

Leveransen från GPSCity (Las Vegas) till Arlanda gick på 5 dagar. Dessvärre tog det lång tid (ett par veckor) för FedEx att vidarebefordra mitt paket till Posten. Jag fick ringa och stöta på FedEx innan något hände. Jag betalade den svenska momsen (och en administrativ avgift på 120 kr) direkt till FedEx och fick GPS'en utkörd av Poståkeriet. Ett par veckor senare fick jag kvitto på momsinbetalningen från FedEx.

Jag betalade alltså ca 3130 kr + svensk moms och administrativ avgift på 120 kr, totalt 4040 kr för en Garmin 60C som i januari ens knappt fanns tillgänglig i Sverige. Jag har INTE saknat den europeiska baskartan. Den amerikanska baskartan kommer däremot till användning under semesterresor i Nord- och Sydamerika :)

//Leif

Jag handlade där och det gick hur bra som helst. Det var en Garmin, och vem som prissatte den spelar mindre roll, och priset mer.

Europeisk baskarta är bra utom under eventuella semestrar USA förstås, å andra sidan skulle jag nog knappast SKICKA efter en GPS från USA om jag vore på väg dit...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips