Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent

Hejsan,

Är det nån som har erfarenhet från North Face eget "Gore tex-material" Hyvent? Jag behöver en smidig skaljacka för paddling, cykling etc.
Har Hyvent andingsförmåga motsvarande Gore? Vattentålighet? Slitstyrka?

Mvh//Martin

Hej.

Har ett par North Face resolve (hyvent material) jacka och byxa. Kan bara säga att det är skräp! Man blir sjöblöt så fort det regnar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej.

Har ett par North Face resolve (hyvent material) jacka och byxa. Kan bara säga att det är skräp! Man blir sjöblöt så fort det regnar.

Kanske läge för en reklammation,jag äger en Varius Guide Jacket och tycker att den fungerar som vilken membran-jacka som helst.Kanske inte just som PacLite,men ändå.

peter

Hejsan!

Hade en Hyvent jacka för ett tag sedan och håller med ovanstående, blev oxå helt sjöblöt när det regnade. Reklamerade jackan och fick pengarna tbx :) Aldrig mer Hyvent för min del!

Kör nu med Montane Smock 180 ist. En riktigt bra och smidig regnjacka (och byxor för den delen)! Säljs bl.a. av Extreme Sports i Danmark: http://www.extreme-sports.dk/

Senast ändrad:
Hejsan!

Hade en Hyvent jacka för ett tag sedan och håller med ovanstående, blev oxå helt sjöblöt när det regnade. Reklamerade jackan och fick pengarna tbx :) Aldrig mer Hyvent för min del!

Kör nu med Montane Smock 180 ist. En riktigt bra och smidig regnjacka (och byxor för den delen)! Säljs bl.a. av Extreme Sports i Danmark: http://www.extreme-sports.dk/

Rätt intressant.

Var det inte så att det drällde över av just TNF-kopior för något år sedan,har för mig att det även finns en tråd om det.

peter

Rätt intressant.

Var det inte så att det drällde över av just TNF-kopior för något år sedan,har för mig att det även finns en tråd om det.

peter

Överhuvudtaget är den här jämförelsen väldigt intressant eftersom TNF lanserar en ultralätt regnanoroak, Triumph, som slår Haglöfs Oz (Paclite) med c a 25 gram. Så för oss lättpackare är det ju av högsta intresse om anoraken i fråga är regntät. TNF använder HyVent DT till sin anorak.

Finns det några som hållit sig torra i HyVent? Eller är det undermåliga kopior som några drabbats av?

Jörgen

Jörgen Fjaderlatt.se;317031 sa:
Överhuvudtaget är den här jämförelsen väldigt intressant eftersom TNF lanserar en ultralätt regnanoroak, Triumph, som slår Haglöfs Oz (Paclite) med c a 25 gram. Så för oss lättpackare är det ju av högsta intresse om anoraken i fråga är regntät. TNF använder HyVent DT till sin anorak.

Finns det några som hållit sig torra i HyVent? Eller är det undermåliga kopior som några drabbats av?

Jörgen

Om du menar torra som i från väta utifrån så ja,men för mig är i stort sett alla membran för täta.Jag är ett riktigt svetto så för mig väger ventilationsmöjligheter tyngre.

peter

Motsvarar ungefär GT

Mina gamla hyventbrallor är vare sig bättre eller sämre än mina GT-byxor funktionsmässigt. Fodringen spelar störst roll för bekvämligheten/fukten innifrån tycker jag. Hyventbyxorna är de tyngsta byxorna jag har så jag tror knappast att de är jämförbara med det nya lättviktskonceptet som NF lanserar nu. Med tanke på att jag gav under tusenlappen för byxorna och att de har hållit i fyra säsonger så är de betydligt mer prisvärda än mina GT för 3500.

/Tommy

Jag har inte testat någon Jacka eller byxa med Gore-tex Paclite men jag har en TNF Talkeetna Jacket med HyVent membran,och den har alltid hållit sig helt vattentät. Däremot så andas den inte så jättebra,så jag tror att tex Gore-tex Paclite andas nog bättre. Men som sagt, Hyvent membranet har hållit allt regn och snöslask ute. Jag har iofs varit noga med att impregnera jackan med Nikwax TX-Direct Spray-On ganska ofta. Jag köpte min TNF Talkeetna Jacka på Stadium,så jag antar att dom inte säljer kopior där och att min Jacka är äkta!

Hej. Gammal tråd men jag vill uppmärksamma att alla andninsmaterial delamineras med tiden men på olika sätt och för Hyvent, som i princip är "påmålad", kan det ofta betyda väldigt kort livslängd hos jackan, kanske 4-6 år. Se här.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips