Görauppeldgrejjeriryggsäcken?

Kan bara minnas en gång jag haft problem att starta en brasa med bara tändare. Det var i Padjelanta och precis allt var surt och otändbart. Till slut fick jag offra ett kapitel ur en pocketbok för att få igång elden, men sen brann det fint. Eldstål kan va kul att variera med och få känna sig lite "bushcraftig" och vild, men nu är man mest bekväm.
 
”Fatwood”

Törved heter det. Och ja, det är roligare att hitta sin egen.
Stämmer ju inte riktigt. Törved år kådrik ved som bildats av rostsvampangrepp. Fatwood syftar ju på all kådrik ved.

Bättre översättning är väll tjärved eller kådved. Har även sett att fetved förekommer. Kärt barn har många namn...
Kom inte på vad det hette på svenska men orden törved/ tjärved känns så sträva medans fatwood flyter skönt på tungan. Ja jag vet det är lite galet att lägga vikt på hur ord känns men jag har mina skäl :giggle:

Men med fatwood/ tjärved syftade jag på kåda mättat trä som brinner även om det är dyblött i skogen. Finns ingen anledning att alltid bära runt på det om man vill lätta på packningen utan det kan man ju leta efter när det finns ett verkligt behov för sådan ved.
 
Eldstål, reservnäver och ljusstumpar i en liten påse stor som nävarna. Där ligger också tändstickor, hela asken passar perfekt i en gammal snusdosa av plast. Ytterligare ett eldstål har jag bland köksgrejorna. Resten hittar man i geografin.

...ja, eldstål är nr 1 för mig, enkelt och funkar alltid med lite torr näver.

//J
 
Nödbloss om man verkligen vill ha upp eld snabbt. Lägg till lite resårlina från jackan om det verkligen, verkligen måste ta eld och allt är blött.

Annars tändare och eldstål. Resårlinan funkar även med tändare om man det inte är akut.
 
Jag har med ett litet vedkök som jag oftast kör pellets i. Gör ofta utflykter i ett naturskyddsområde där det inte är ok att samla brännbart. Jag har provat mig igenom en massa sätt att antända pelletsbränslet.
Bommul/vaselin brann ovanpå pelletsen utan att antända bränslet. Likadant med handsprit/alcogel. Stearindoppade pappersremsor funkade någorlunda, Men bäst funkade ett par milliliter tändvätska.
16 kg pellets kostar ca 50 kr på Jula.
Jag använder 60 gram (ca en deciliter) pellets för att koka en halvliter vatten.
Ger ungefär 3 uppkok för en krona. Billigt jämfört med andra köpta bränslen.
Jag har med mig Bic-tändare, tändstickor i snusdosa och som reserv ett tändstål.
Liten sprutflaska med ca 1.5 dl tändvätska.
Detta för att man inte får samla brännbart där jag ofta vistas.
/John
 
Jag har alltid med mig tändstål, ibland också tändstickor och plån i gammal filmburk. Det är väldigt sällan jag har någonting annat men några remsor torr näver brukar jag kunna hitta i byxfickorna. Skulle jag flyta iland på en kal kobbe får jag väl leta drivved men annars hittar jag vad jag behöver i naturen.
 
Poängen här är att jag ofta vistas där man inte får ta något brännbart ur skogen. Det innebär att näver etc är helt slut efter några besök.
/John
 
Skippar också ljuset samt förstoringsglaset. Tändstål är inte så enkelt att använda utan träning men det går.
Förbered bommulsrondellerna som tidigare sagts.
Jag gillar också de små plastpåsarna eller vad man ska säga, som innehåller en vit massa och brinner skapligt länge.
Töre är kul att leta själv så klart, men har man andra alternativ med sig känns det onödigt.

//P
Blev nyfiken på varför du tar bort ljuset?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.