Göra yoghurt i vildmarken?

Roligt att den här tråden grävdes fram, så att jag upptäckte den :)

Din vandringsmat ser mycket intressant ut joanna. Skriver du någon annanstans om hur du brukar tillverka maten, och kan du berätta vad som är alla förpackningar i den sista bilden här i tråden?
 
Ot

(...) Skriver du någon annanstans om hur du brukar tillverka maten, och kan du berätta vad som är alla förpackningar i den sista bilden här i tråden?
Jag listar det grovt i det här inlägget i "Torka mat"-tråden. Söker du på mitt namn i den tråden, finns mer info om enskilda beståndsdelar.
Jag hinner dåligt just nu, men inser att jag borde samla ihop det hela till något mer lättläst. Den artikel jag skrev för flera år sen börjar kännas rejält föråldrad, men duger i grova drag, om man också läser uppdateringarna längst ner.
 
Återkoppling #2 - fler försök med vissa framsteg :)

I år testade jag i stället att torka kvarg till jameed , dvs torkad syrad färskost. Gick ju snabbare än yoghurt (lägre vätskeinnehåll), plus att man fick mer protein i frukosten. Acceptabelt utfall, men jag är ännu inte helt nöjd: det blev en god och väldoftande, men rätt grynig färskostmassa med lång återvattningstid, åtminstone i helt kallt vatten. Gör ju inget om man tänkt ha den till frukostmusli - bara att blanda till en sats kvällen före. Vill man att det ska gå snabbt, får man värma lite vatten till strax över ljummet och röra ut lite mer noga - då går det på någon kvart. Rör därefter ut med mer (kallt) vatten, om det är mer "filmjölk"-konsistens som önskas, t ex om den ska ätas ihop med frukostflingor.

Samma torkningsprocedur som förra året, se inlägg #10 i denna tråd, men hoppa såklart över den inledande avrinningen i melittafilter. Kvarg är redan det som återstår av yoghurt, när man silat av vasslan.
Jag torkade vanlig naturell kvarg, som man köper i enlitershinkar på bl coop och ICA. De lite fetare varianterna gav klart bättre utfall; fettet har en viss emulgerande effekt, så de torkade/mixade kvargkornen blir inte lika stenhårda och återvattnar till en slätare massa.

Tror faktiskt att hög fetthalt i kombination med låg torktemperatur och noggrann eftermixning av de torkade flagorna är lösningen, så jag tänker ta min jameed-tillverkning till nya höjder nästa gång :). Fortsättning följer!

***
Uppmuntrad av dessa nya insikter torkade jag av bara farten ett helt lass krämig fetaost, och DET blev den riktiga behållningen :). Den återvattnade på kanske 20 minuter, dvs lagom tills allt annat läger- och matriggande var klart, och passade jättefint till exempelvis en bulgurgryta med torkade svarta oliver, purjolök, champinjoner och tomatsås alt torkad hackad spenat (plus inte minst den mynta jag smulat ner lite av i "fetapulvret").
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...