glasfiberkanadensare, underhåll

Hej,
Min kanadensare har blivit lite skrovlig och dålig i lacken, varför jag skall slipa den och lägga på ny 2-komponentsfärg. På vissa utsatta ställen har den naggats lite av upp/neddragning vid sjökanterna.
Är det slipning + glasfiberspackel som gäller på dessa ställen, eller finns det andra tips ?

Hälsn /Andreas
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Gelcoat

Hej,
Har stor erfarenhet av gelcoat. Måla inte en gelcoatbåt 1. gelcoat är mycket mer beständig mot repor och misshandel. 2. färg har en benägenhet att lossna blåsor od.
Alltså gör enligt inlägget ovan.
MVH
 
Glasfiberreparationer

Point 65 i all ära, men några som har ännu
bättre koll på hur man reparerar glasfiberskrov
är båtbranschen. Ett bibliotek med självakning bör ha minst en bok om underhåll av fritidsbåtar.
Kan vara bättre att kolla där om du verkligen överväger att måla om hela skrovet.
 
Alldeles för jobbigt!

Det är stört omöjligt att få lagningarna "osynliga" genom att bara spackla själva skadorna. Jag har försökt att snygga upp en hel kanot med gelcoat. Att få tillbaka den ursprungliga glansen innebär **hemskt** mycket polerande. Jag skulle nog nöja mig med att laga skador där gelcoaten är borta så att laminatet ligger oskyddat, och sen låta kanoten behålla sina minnen från tidigare turer. De flesta skador brukar ju ändå finnas under vattenlinjen och de syns inte när kanoten är i sitt rätta element!

Per
 
I nödfall

Om kanoten är mycket skadad, med håligheter och avskavningar, tycker jag att du skall spackla alla skador och slipa hela skrovet till det är helt slätt.
Och därefter sprutlackera hela skrovet med topcoat blandat med aceton, till lämplig viscositet.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips